Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta/Sony - tipstråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Om någon vill lämna bud på en Minolta AF 300/2.8 AF så kan ni höra av er. Jag har ett till salu.

Slitet? Ja lite skavd i lacken och tre mindre skavanker i frontlinsen. Inget som syns på bilder.

Det sitter ett filter i som jag tror är UV. Övriga filter är stulna. Förre ägaren blev bestulen på sin kameraväska och där låg filtrena.

Det går oxå bra att ge bud på objektivet med tillhörande D7D. Den har gått ca 6000 exponeringar om jag minns rätt.

Mvh
Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Det vattnas i munnen varje gång du tar upp det där objektivet, men jag har inte råd... hoppas nån köper det snart, annars kommer jag sälja bilen eller nåt *s*
 

Maverick

Aktiv medlem
:O)

Annars kan du leta rätt på ett begagnat Nikon 70-200/2.8 VR så byter vi jämt. Det är nämligen det pengarna ska räcka till.

Mvh
Fredrik
 

Ascona75

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad maxpriset bör vara för en "beercan" men Photografica i Köpenhamn har en inne för 995:- DKK vilket blir mellan 1200/1300:- SEK

Är det för dyrt eler är det vad dom går för på nätet numer?

Mvh.
 

Fribbe

Aktiv medlem
Det låter som ett ganska normalt pris. I bland säljs de dyrare men ibland kan man göra fynd för en tusenlapp.
 

pial

Aktiv medlem
Om man inte ids leta och krangla med ebay och privata saljare, sa brukar Adorama.com ofta ha ett par tre beercans listade i sin begagnatavdelning, for runt $200 (det har gatt upp det senaste aret, jag kopte min dar for $160 forra aret).

De har nastan alltid nagra 50/1.7 ocksa, och ganska ofta tamrons eller sigmas makron. Det blir saklart lite dyrare att handla dar, jag vet inte riktigt hur det lonar sig fran Sverige men det kan ju vara vart att kolla iaf om man letar efter nat sarskilt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
L-Foto har tydligen uppdaterat sin webb igen

Lite märkligt med denna site. Den har ett förhållandevis stort begagnat utbud av objektiv och andra tillbehör även till KM/Sony även om det självfallet finns bra mycket mer till både Canon och Nikon. Det man dock aldrig riktigt vet är vad som verkligen finns på hyllan och vad som är historia, eftersom det inte sällan kan gå både månader, kvartal och hela år mellan uppdateringarna.Men nu har de tydligen gjort ett nytt ryck de senaste dagarna för att komma i synk med sig själva (de kanske haft inventering).

I en del fall är det lite dyrt om man jämför vad folk säjer sig betala på annat håll, men han har ofta ett större urval än man hittar på många ställen.
 

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Någon som vet nån bra vidvinkel som man kan köpa beganat? Annars är jag lite sugen på sigma 10-18mm. Har sätt endel på ebay som är billiga, men frågan är om man åker på tull eller inte :S
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej Ivan!
Såg att du just nu gjorde ett inlägg i denna tråd, samt att du hade en fråga i ditt inlägg från 2007-05-03 09:57 som ingen verkar att ha besvarat.

Da´Russian Stallion skrev:
... Har ett 28-135 som jag använder nu, som egentligen inte är mitt utan en kompis (har blivit ett nästan permanent lån). Någon som vet hur bra dessa funkar med teleconverter? Skulle gärna vilja se lite bildexempel med en sådan..vore intressant. Blir ju rätt bra tele man får, 135x1.5 =202x1,4=282mm eller om man kör med en 1.7x conveter så kommer man ju över 300mm.
Konvertrar är beräknade för fasta objektiv med lite längre brännvidd. Resultatet brukar ofta inte bli särskilt bra med zoomobjektiv, speciellt inte vid kortare brännvidder.

Vid användning av en konverter förlorar man lite grand i skärpa, och ett steg i ljusstyrka för en 1,4x och 2 steg för en 2x konverter. Detta gör att man som utgångsläge behöver ha ett objektiv med bra skärpa och hög ljusstyrka. Det verkar som att 80-200/2,8-zoomen upppfyller detta och funkar bra med konverter.

Någon som vet nån bra vidvinkel som man kan köpa beganat? Annars är jag lite sugen på sigma 10-18mm. Har sätt endel på ebay som är billiga, men frågan är om man åker på tull eller inte :S
Som svar på din andra fråga i dagens inlägg skulle jag vilja säga, att du alltid måste räkna med att kunna få betala tull + moms, förutom frakten, förstås. Köp därför inte något på ebay som inte blir rejält billigare än vad du kan få det för här. Och skulle det verka bli väldigt billigt, så är detta alltid en signal till att kolla objektet/säljaren extra noga! Annars är ju förstås utbudet på ebay så väldigt stort, så man behöver vanligen inte vänta lika länge som kan få göra här på vår hemmamarknad.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns ytterligare en faktor när det gäller telekonvertrar. Minoltas autofokussystem kräver att objektivets ljusstyrka är minst 6,3 för att AF:en ska fungera (enda undantaget från detta är Minoltas eller Sonys spegeltelen 500/8). Detta innebär att det objektiv du tog som exempel i ditt gamla inlägg inte kan ha en kraftigare konverter än 1,4x ifall autofokusen ska fungera. Med en 1,7x konverter måste du alltså fokusera manuellt.
 

8000i

Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Det finns ytterligare en faktor när det gäller telekonvertrar. Minoltas autofokussystem kräver att objektivets ljusstyrka är minst 6,3 för att AF:en ska fungera (enda undantaget från detta är Minoltas eller Sonys spegeltelen 500/8).
Vet inte var du fått detta ifrån men i praktiken fungerar af på bländare 8 (Beercan med 2x konverter).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
8000i skrev:
Vet inte var du fått detta ifrån men i praktiken fungerar af på bländare 8 (Beercan med 2x konverter).
Har läst detta någonstans i någon information från Minolta. Ska se om jag kan hitta det.

Sedan är det ju inte så att det finns en tvärskarp gräns vid exakt 6,3, så att autofokusen skulle fungera perfekt vid ljustyrkor ned hit och sedan tvärstoppa vid 6,4 och lägre, utan det handlar om en mjukare övergång.

Det är ju samma sak vid traditionell manuell fokusering med såväl snittbildsmätare, mikroraster som mattskiva, att ju lägre ljusstyrka objektivet har, ju svårare blir det att fokusera tills det till slut inte går alls.
 
Senast ändrad:

Nilfisken

Aktiv medlem
Att det funkar med Beercan och 2x beror troligen på att konvertern inte vidrarebefodrar korrekt bländare till kameran. Kolla i EXIF, många konvertrar märks inte av från kamerans sida och då fortsätter den glatt försöka autofouksera med varierande resultat men vid bra ljus går det oftast bra även om det blir långsammare och osäkrare.
Mvh, Oskar
 

8000i

Aktiv medlem
Gränsen (på mina kameror) går vid f/8 oavsett glugg. Var bara det jag ville få fram pga Gunnars inlägg. Men du kanske har någon kombination som inte fungerar?
 

tannler

Aktiv medlem
Oavsett glugg ja - invändningen gällde konvertern. Har Du kollat EXIF? Har Du testat med andra konvertrar?
 
ANNONS