Annons

Minolta/Sony - tipstråden

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Händer ju ingenting här så jag startar en ny tråd, trots att solen skiner bortom husknuten och lärkorna sjunger och allt det där.
--
jo,
dagens bästa tips:
http://cgi.ebay.de/Minolta-AF-28-135-mm-4-0-4-5-Objektiv_W0QQitemZ290110212382QQihZ019QQcategoryZ80381QQrdZ1QQcmdZViewItem


(det står visserligen att han bara fraktar till Tyskland, men jag vet att 9 av 10 eBaysäljare skickar om man frågar dom. Finns bara några märkvärdiga amerikaner som tycker det är himla jobbigt att skicka utanför sitt stora feta land.)

ovan handlar om 28-135,
en grym glugg!

--
en annan grej -
är det ingen som köpte 35mm F/2 på L-Foto?
fanns kvar i går då jag kollade.
Jag vill gärna ha den själv, men jag köpförbud av min sambo (på grund av stundande bröllop).
Trots detta "råkade jag" komma hem med två "åttor" i dag. Alltså...två rejäla åttakilos-postpaket.
Fredagskvällen är räddad.

Om jag är sjuk?
Ja, men det finns fler galna fotoentusiaster där ute. Tro mig.

/edit:
oj, insåg att det lät nästan som knark
när jag skrev två "åttor".
men...ja, är det någon större skillnad egentligen?
vissa frossar efter kokain, andra efter objektiv med 77mm-filtergängor.
Besatt som besatt.
Hellre köpa än att inte köpa, är mitt motto.
Det är ett bra motto.
 
Senast ändrad:

Fribbe

Aktiv medlem
Det är visst någon som har upptäckt 28-135an som var till salu med en 7000 på Blocket för 8 eller 900kr eller vad det var.
Den är borta nu men jag är förvånad över att den var kvar såpass länge.

Såg att du sålt mitt objektiv nu, Christian :)
 

christianhylse

Aktiv medlem
Patrick:
Du menar 28-135 som jag köpte via tradera av dig?
ja, den såldes i veckan, kom en man från Åhus och hämtade den.
Kändes lite sorgligt faktiskt, alltså inte den trevliga mannen från Åhus, utan att bli av med detta. Alltså, det är ta mig fan sjukt men vissa objektiv fäster man sig vid extra mycket. 28-135 är ett sådant. Vill inte bli pretentiös och kalla det ett vackert objektiv, men OM det finns riktigt vackra objektiv så är detta Minoltas absoluta skönhet.
--
anledningen till att jag sålde var "den bittra verkligheten". och i den behövs pengar till annat än kameraprylar.
och plus att jag har ett 28-105 och ett 28-85. Det blev liksom för mycket i samma omfång.
Jag gillar inte att ha saker stående i bokhyllan "för syns skull". Jag vill använda saker och får typ dåligt samvete när vissa gluggar bara står och samlar damm.
 

Fribbe

Aktiv medlem
Tyvärr finns det inget orginal-motljusskydd till objektivet vilket är synd då det är ganska känsligt för motljus.
Det finns väl sådana där gummiskydd som man skruvar fast i filtergängan som man kan använda.
 

christianhylse

Aktiv medlem
nej, det är den här gluggens stora akilleshäl,
avsaknaden av motljusskydd. Dessutom är frontlinsen väldigt utsatt så ett filter är ett ABSOLUT måste.
--
på tal om gluggar, jag drömde i natt av mitt 100mm F/2 lade av. Autofokusen lät som ett galopperande tröskverk.
helt sjukt. första gången jag drömmer om objektiv. sannolikt ej sista.
---
vet ej om man får använda denna tråden till att berätta om fynd, men då jag startade den så tar jag mig friheten (trots att det i Jantelagens Sverige kanske uppfattas som skryt, men det ÄR det inte, ville bara visa att man kan göra otroligt fynd fortfarande, fynd som gör fredagskvällarnas kartongöppnande till en fröjd)
***************************
blocket, tidigare i veckan,
1200 kr inkl. frakt.
(allt nedan)
*************
Minolta X-700
Minolta 50mm MD F/2
Minolta MD Macro 50 F/3.5 (med 1:1-adapter)
Tamron 28mm F/2.5 (ink. skyddsväska)
Minolta Rokkor 500 1:8 (ink. orginalskyddsväska)
Minolta Md 35-105 F/3.5-4.5 (ink. orginalskyddsväska)
+
Yashica TL-Super standard optik Yashinon 55 mm F/1.4
(otroligt fin kamera, den här Yashican,
tyvärr verkar det vara något fel på det,
vet ej riktigt vad.)
Tokina 500 1:8 (ink. orginalskyddsväska)
Tamron 135 1:2,8 (ink. orginalskyddsväska)
Chinon Flex 200 1:3,5 (ink. orginalskyddsväska)
Adepter APS auto teleplus 3 x (ink. orginalskyddsväska)
Teleplus 2x (ink. orginalskyddsväska)
+
fint bordsstativ
lite småfilter (de flesta ganska repiga)
 

Ascona75

Aktiv medlem
Detta kanske är lite långsökt ha ha.
Men vad kostar det att laga en 7D hos Zieger (eller vad dom nu heter)

Hittade denna annonsen på ebay he he.

http://cgi.ebay.com/4-Konica-Minolta-Dimage-7D-Cameras-As-Is_W0QQitemZ160112503955QQihZ006QQcategoryZ107910QQrdZ1QQcmdZViewItem



Någon som blir sugen ha ha.

Men mer seriöst så är där ju en 7D ute igen på tradera, med batterigrepp osv.
Var ute förra veckan för 6000:- men ingen bjöd....ligger ute för 5500:- igen.
Är själv sugen, men ä för feg......alla felklagomål gör att jag velar vidare : (


Mvh.
 

Anddje

Aktiv medlem
Ascona75 skrev:
Men mer seriöst så är där ju en 7D ute igen på tradera, med batterigrepp osv.
Var ute förra veckan för 6000:- men ingen bjöd....ligger ute för 5500:- igen.
Man kan köpa det o sälja huset för 4000kr o få ett billigt grepp :p

Dom där 4 7D'na hade ju varit fint om man hade kunnat vara säker på att det var Blackframe, det lagar dom ju gratis :p
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem

murdoc

Aktiv medlem
Fabian Fogelberg skrev:
.... Utan tull och moms blir priset drygt 3500:-. ...
...Någon som har något råd, värt att ta risken(?) istället för att betala drygt tusen kronor mer här i Sverige?...
Det är väl just det som är nackdelen?
Har du otur så åker du på moms (25%) och tull (?%).
Säljarens rating visar att det verkar vara en seriös handlare.
Så är det något som skulle krångla så är det nog just tullen.

Själv så förespråkar jag lokal handel. Dels för att främja svenska återförsäljare men också för att få närhet när det gäller service och ev.garantiåtagande.
Betalar hellre lite mer.
Visst jag har köpt på eBay men det var begagnat 50/1,7 och det fanns inte att få tag på i Sverige då.

Funderar också på 10-20 men sparar för tillfället ihop kosing till ett macro och en blixt.

/Tommy
 

sunderlux

Aktiv medlem
Precis, man skall aldrig räkna med att man slipper momsen. Räkna alltid med priset + moms och tull. Går det igenom så är det bara en trevlig överaskning.

Niklas
 

KGS

Aktiv medlem
Behövs verkligen batterigreppet? Är inte en D7D stor nog ändå? När jag hade min A2 med batterigrepp var den stora poängen att göra den mer greppvänlig. Den extra avtryckaren var bra för höftskott, annars glömde jag den för det mesta *s*

Jag fick tag i ett "stativgrepp" i en fyndlåda. Det är lite fyndigt. Gör kameran lite större om man har stora händer och vid behov vecklar man ut greppet till ett behändigt stativ.

Lägg märke till märket ;-)
 

Bilagor

diablo 3

Aktiv medlem
Hej jag skulle behöva lite hjälp!!

Fotar mest naturbilder och letar efter ett bra tele, men var hittar man det?

Antingen ett 300 f 4
eller ett 400 f 5.6

Någon som vet vilket objektiv som ger mest för pengarna?
 

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Vad är rimligt pris för en beercan nu för tiden? Följde några på ebay och dom gick för över 120 engelska pund. Det är väl lite overklill känns de som, vissa av de där objektiven är ju äldre än vad jag är!

Har ett 28-135 som jag använder nu, som egentligen inte är mitt utan en kompis (har blivit ett nästan permanent lån). Någon som vet hur bra dessa funkar med teleconverter? Skulle gärna vilja se lite bildexempel med en sådan..vore intressant. Blir ju rätt bra tele man får, 135x1.5 =202x1,4=282mm eller om man kör med en 1.7x conveter så kommer man ju över 300mm.
 

gunte

Aktiv medlem
Tycker inte det är overkill med 120£ för ett 70-210/4. Gick ett för 1900 på tradera för inte så länge sedan.(om jag minns rätt)

Det är ett bra objektiv,stabilt byggt, skarpt och med fast ljusstyrka som främjar användningen av conv och mellanring.

Det är gammalt men i jämförelse med konkurerande märken är prislappen mycket lägre.

Handlar nog mest om tillgång och efterfrågan och i vilket skick objektivet är.

Har själv uppfattningen av att 2-2.5 tusing är maxgränsen för ett i Mint condition.

Mvh/Gunte..
 

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Jo det kanske är som du säger. Men får bara 2, 3 månader sen så gick dem för runt 80 -90£ Känns sjukt att priserna kan stiga så mycket. Man har ju ändå ingen garanti för hur länge till objektivet kommer fungera, med tanke på att de flesta redan är såpas gamla.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Da´Russian Stallion skrev:
.... Man har ju ändå ingen garanti för hur länge till objektivet kommer fungera, med tanke på att de flesta redan är såpas gamla.
Normalt så går inte objektiv sönder utan överlever både 2-3-4-5 kamerahusbyten. Jag har aldrig varit med om att ett objektiv slutat fungera utan att jag utsatt det för fysiskt våld, tappat i gatan osv.

Jag har köpt 9 begagnade objektiv och inte något har varit behäftat med några fel eller fel som kommit efter ett antal månader. Alla har fungerat som när de var nya.

Köpte på Ebay.de juli-06 Minolta AF 75-300/4.5-5.6 version 1 för 2.100 SEK och Minolta AF 28-135/4-4.5 för 1.900 SEK.

Många tycker säker att det är mycket pengar för objektiv tillverkade på 1980-talet men om jag ska köpa motsvarande objektiv nytillverkat idag räcker inte det inte med 3 ggr vad jag betalade.

Sedan kan du göra fynd också, köpte mars-06 följande objektiv. 50/1.4 + 70-210/4 + 35-70/4 för 2.500 SEK + 500 SEK i bensinpengar och då var det Beercan som var målet, övrigt bonus.

Finns 16 miljoner Minoltaobjektiv med A-fattning där ute och det räcker med att 20% av dessa objektiv vill byta ägare för att det ska finnas 3.2 miljoner objektiv till salu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Da´Russian Stallion skrev:
Jo det kanske är som du säger. Men får bara 2, 3 månader sen så gick dem för runt 80 -90£ Känns sjukt att priserna kan stiga så mycket. Man har ju ändå ingen garanti för hur länge till objektivet kommer fungera, med tanke på att de flesta redan är såpas gamla.
Även om Minoltas första gen. av AF-objektiv är från 1985-87 så är många i fullständigt förvånande fint skick. De är ofta väldigt välbyggda speciellt vid en jämförelse med mycket av det som byggs idag. Jag har själv 3 stycken och två av dessa var knappt använda när jag köpte dem. Jag tror att många kan lämna liknande vittnesbörd. Det fanns knappt en skråma på dem. (Nån tappade tydligen intresset redan för 20 år sen)

Man ska heller inte överdriva faran med att fel uppstår. Det finns fortfarande möjligheter att få sina gamla Minolta-objektiv lagade och rengjorda. Jag fick mitt fasta Minolta 24mm rengjort från damm under frontlinsen (och en kärvande fokusring på mitt Tamron 24-135) fixat av nyligen av LP-Foto på regeringsgatan 83 i Stockholm av deras mycket kunniga och tillmötesgående personal. Jag ska snart passa på att lämna in mitt 50mm 1,7 (även om jag använder det mkt sällan) för att få en av fjädrarna utbytt som sluter irisen.

Pröva gärna:

http://www.lpfoto.se/swe/index.asp

Jag har bara gott att säja om en av de få "riktiga" fotoaffärena som fortfarande finns kvar i stan. De har alltid lyckats fixa allt jag släpat dit till min belåtenhet. Men även de är hotade och fyller numera ut verksamheten även med bl.a. auktioner av gamla fotoprylar. Så jag hoppas de håller ut, för de och några få andra entusiaster är vår sista trygghet, vi som vill använda och serva gamla men bra och användbara grejor.

Sen bara en liten kommentar om priser på beg. objektiv: Det är fortfarande väldigt förmånligt att kunna köpa högkvalitativa gamla Minolta-objektiv för runt en tusenlapp. Att jämföra priserna idag på gamla Minolta-objektiv med vad de kostade för ett år sen är bara dumt. Då dumpades massa bra Minolta-grejor på Blocket och andra ställen då folk inte trodde på nån framtid för märket. Så vill ni ha grejorna så köp, för inte lär de bli billigare om ni väntar! De kommer bara köpas av nån annan som insett faktum!

Att scenen nu ändrats med Sony som fortsätter tillverka kameror med "Minolta-fattning gör ju i ett slag att marknaden för gamla Minolta-grejor återgår till historiskt mer normala nivåer. Att vi kunnat fynda i detta förvirrade märkeslösa vacuum är bara en historisk parentes som vi nog snart kan och borde glömma.
 
Senast ändrad:

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
En annan sak som jag tänkt på är att om Sony släppte objektiv i lite snabbare takt så kanske suget på begagnade objektiv inte hade varit så stort. Fast det är ju såklart bättre att dem släpper bra objektiv istället för många objektiv.
 
ANNONS