Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minoltaobjektiv på Nikonhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne1453

Aktiv medlem
Jag har ett Minolta MD 135/2,0 som jag skulle vilja använda på min nya D80. Känner någon till om det finns adapter som kan göra det möjligt? Om det inte finns, kan man gå via Minolta/M42 och M42/Nikon eller kommer det att bli problem med att fokusera på längre avstånd då?
Arne

Minolta-bajonetten har kortare registeravstånd än Nikon F (om jag inte är ute och cyklar), så om man ska använda adapter så kommer du inte att kunna fokusera på oändligheten. Jag vet inte hur stor skillnaden är, men om det rör sig om uppåt 5 mm så blir den bortre gränsen tämligen närbelägen, kanske bara nån meter. Det kan eventuellt finnas en adapter med en lins, men det är tveksamt om en sådan tillåter så stor ljusstyrka som f/2. Dessutom kommer du att få viss brännviddsförlängning och förlust av ljusstyrka ändå, eftersom adaptern fungerar som en kort telekonverterare.

ANNONS
Götaplatsens Foto