Annons

Misslyckas med exponering inomhus oavsett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Har en g6 och objektiv 14-42mm 3,5-5,6f, 25mm 1,7f och 35-100mm 4,0-5,6f.
I ridhuset, relativt väl upplyst och med dagsljusinsläpp, så kan jag inte få till ngn exponering överhuvudtaget, bilderna blir så pass mörka att motivet nästintill inte syns. Oavsett ovan objektiv.

(Utrustning/handhavandefråga)
Utan att veta mer om förutsättningarna på plats, -vilka värden för iso, f-värde, exponeringskompensation och slutartid borde vara rimliga med min utrustning?
Jag har försökt använda S och M för att kontrollera slutartid men kan inte få till en vettig exponering oavsett justeringar av iso, exponeringskompensation, f-värde. Exponeringen (som kameran aviserar som felaktig naturligtvis) blir väldigt mörk. Även om jag justerar så jag får en lång slutartid. Och slutartiden går både upp och ner när jag ökar iso och/eller exponeringskompensation och jag hamnar långt utanför en rätt exponering. Det är här det blir error- jag tänker att jag genom att höja iso-talet och öka exponeringskompensationen borde få en högre slutartid. Men det blir fortfarande mörkt, och slutartiden far upp och ner och jag vet inte vad som gör vad, och vad jag ska justera. Jag gör uppenbarligen något fel. För visst måste det väl gå att få till en ok exponering under de förutsättningarna med något av mina objektiv? Eller eg. alla tre men att något av de kanske har bäst förutsättningar?

(Utrustningsfråga)
Så jag har lessnat lite och har börjat kika på en DSLR, en begagnad då fototillfällena inte är så många, men eftersom hästar är rörliga så förstår jag att det finns en lägsta gräns i specarna. Dock sker de flesta tillfällena utomhus även om jag vill kunna fota lite inomhus. Funktioner som film, wifi, NFC osv är ointressant. Och jag behöver en så överskådlig bild av inställningarna som möjligt och behöva vara inne i menyer så lite som möjligt, så manuella "vred" är hjälpsamt, och litet "fönster" upptill.
Skulle ett begagnat Canon- eller Nikonsystem ge bättre förutsättningar? Och är 5000:- för kamerahus och ett lämpligt objektiv möjligt? Kan komplettera med ytterligare ett objektiv senare. Jag vet inte hur långt tillbaks i modeller jag kan gå tills AF, FPS och iso blir för lågt.
Alterativt köpa ett nytt mirrorless system, då med högre budget än ovan?
MEN - kanske är det så att det jag redan har borde fungera om användaren gjorde det?
Nackdelen med DSLR är ljudet vid exponeringen.Det tysta läget en mirrorless erbjuder så häst eller ryttare inte störs är toppen.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du lägga upp en provbild, och ange vilka inställningar du haft på kameran? Det mest relevanta är slutartid, bländare, känslighet, ljusmätningsmetod, om du använt fullauto, helmanuellt eller någon kombination.

Nu har jag ingen större erfarenhet av ridhus, men de jag har varit i har jag tyckt har varit ganska mörka. För att vara ridhus har de kanske varit välbelysta, men i absoluta termer tycker jag det har varit klent med ljus.

Kan du "få till" andra bilder med samma utrustning? Om ja så kan vi rimligen dra slutsatsen att det inte är fel på utrustningen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
25/1,7 är enda objektivet av de du räknat upp som har tillräckligt ljusinsläpp i ett ridhus. Och då måste du stå nära.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du borde prova utan exponeringskompensation!
Det ska bli ”rätt” exponerat även i ridhus med valfritt automatikläge.
Om bilderna blir för mörka har du gjort någon inställning som gör att automatiken inte hittar rätt.
Ett mer vanligt fel i mörka miljöer är att kameran gör bilderna för ljusa. Och tvärtom i ljusa miljöer blir de för mörka. En kameras exponeringsmätare strävar liksom åt någon sorts mellanmjölk i ljushet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I den här tråden finns lite exponeringsvärden att reflektera över. ( samma problem, annan tråd).
 

PMD

Aktiv medlem
Har en g6 och objektiv 14-42mm 3,5-5,6f, 25mm 1,7f och 35-100mm 4,0-5,6f.
I ridhuset, relativt väl upplyst och med dagsljusinsläpp, så kan jag inte få till ngn exponering överhuvudtaget, bilderna blir så pass mörka att motivet nästintill inte syns. Oavsett ovan objektiv.
Som andra påpekat är det ofta ganska mörkt i ett ridhus. Mörkare än man tror eftersom ögonen anpassar sin bländare (pupillen) till ljuset.

Du bör göra lite systematiska prov på ett stillastående motiv som alltid befinner sig på samma plats, så att du inte blandar in andra variabler än de du ska testa i utrustningen.

Använd ett och samma objektiv, inställd på en enda brännvidd hela tiden, för alla provbilder.

Stå på konstant avstånd från motivet.

Börja med att fotografera med P-automatik ("P" för Proffsläget :–). Din kamera har högst troligen en indikator i sökaren som varnar för underexponering. Om den tänds så räcker inte ljuset till även om du byter till något annat exponeringsläge.
 

esbtse

Aktiv medlem
Prova med en handhållen ljusmätare och använd manuell inställningar. Det är oftast mycket mörkare inomhus äv vad du tror. Ögat har ett bredare område än kameran..
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det är inte många av oss som har en sådan! Däremot kan man ju prova med annan kamera och mäta ljuset mot samma yta (helst en neutralgrå eller sandfärgad) med samma inställningar och kolla om det är ungefär samma. Om det är det så är det inte ljusmätaren. Prova då att ta i manuellt läge med uppmätta värden samt med någon form av automatik (Auto-iso är också automatik och ska inte användas under testet).

Det hela låter som något elektrisk/elektroniskt fel i kameran. Du har väl rengjort kontakterna på batterierna, i batterigropen och kontakterna som ansluter mellan kamera och objektiv? Det brukar ibland vara en felkälla om man inte gjort det på länge.
(tops och sprit - (Isopropanol, T-sprit eller vodka fungerar bra). Själv har jag gjort det med whisky när jag inte hade något annat ;) Det fungerade bra ska tilläggas.
 

Bessel

Aktiv medlem
Mängden ljus kan du inte påverka, och du ska väl inte använda blixt mot hästarna?

1) Ställ in så hög känslighet (ISO-tal) som du vågar.
2) Ställ in största bländaröppning.
3) Testa olika tider tills du hittar rätt exponering.

Ifall det blir ohanterligt långa tider, skakningsoskärpa, så är det helt enkelt för mörkt i ridhuset. Då behöver du ännu högre ISO-tal eller ännu större bländaröppning.
Högre ISO-tal är dyrt. Köp ett nytt kamerahus som ger bra bildkvalitet på höga ISO-tal.
Större bländaröppning är dyrt. Köp ett riktigt ljusstarkt objektiv.
 

Bessel

Aktiv medlem
I princip håller jag med, och jag ser att jag var otydlig.

Trådstartaren har testat det mesta utom helt manuella inställningar. Genom att ställa känslighet och bländaröppning manuellt, så hittar man rätt exponering genom att ställa tiden manuellt.

Då har man åtminstone hittat en uppsättning inställningar (ISO, bländare, tid) som ger rätt exponering.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu är det här förvisso en Panasonic det gäller, antar jag. Men så bedrövligt dåliga kan inte ens de vara, att bilden inte blir "rätt" exponerad om man bara ställer kameran på automatisk exponering. Alla andra kameror idag fixar ju det. Det kan bli suddigt, om tiden blir jättelång, men en korrekt exponerad bild (enligt standardnormen), det blir det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Det är här det blir error- jag tänker att jag genom att höja iso-talet och öka exponeringskompensationen borde få en högre slutartid. Men det blir fortfarande mörkt, och slutartiden far upp och ner och jag vet inte vad som gör vad, och vad jag ska justera. Jag gör uppenbarligen något fel. [...]
Att öka ISO borde ge utrymme för kortare exponeringstid. Ja!
Att ”öka exponeringskompensationen” är lite otydligt skrivet. Jag tolkar att du vrider den mot plus. Detta innebär att du behöver öka ISO ytterligare och/eller köra med längre slutartid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är det här förvisso en Panasonic det gäller, antar jag. Men så bedrövligt dåliga kan inte ens de vara, att bilden inte blir "rätt" exponerad om man bara ställer kameran på automatisk exponering. Alla andra kameror idag fixar ju det. Det kan bli suddigt, om tiden blir jättelång, men en korrekt exponerad bild (enligt standardnormen), det blir det.
Jag tänker samma sak. Kan det vara så att det finns maxvärden för exponeringstid och annat inlagt som sabbar.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst, men det första man bör göra är att exponera enligt kamerans inbyggda exponeringsmätare. Om den ger en felaktig exponering så är det nog lämpligt att låta reparera kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Full-auto borde fixa biffen.
Om några menyinställningar förhindrar auto att lyckas behöver dessa nollställas.

finns det en ”gröna rutan” a la Canon på trådskaparens kamera?
 
ANNONS