Annons

Misslyckas med exponering inomhus oavsett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Såvitt jag vet finns ingen motsvarighet till gröna rutan på Panasonics kameror, åtminstone inte på de jag har sett, så P-läget är nog det som står till buds.
 

martley

Aktiv medlem
Det kan finnas många faktorer som spelar in för att påverka det slutliga resultatet. Till att börja med kommer automatiken i kameran hela tiden justera till den kombination av iso/bländare/slutartid som den anser vara rätt exponering, oavsett om man försöker pilla på någon av inställingarna men fortfarande väljer att inte köra helt manuellt. Då gäller det att övertyga kameran om att "rätt exponering" inte är vad den anser utan att man vill ha en annan mängd ljus på sensorn. Det första jag tänker på är exponeringskompensationsratten, men man måste förstås vrida den åt rätt håll. Sen kan man fundera på hur kameran mäter för att komma fram till "rätt" exponering, är det spotmätning eller medelvärde på hela bilden eller nånting däremellan. Spotmätning innebär att kameran bara mäter ljuset på en väldigt liten del av bilden, och ser till att exponeringen är rätt där, sen kan det bli över- eller undrexponerat runt om.
 

sceptic

Aktiv medlem
Jag tror det är så enkelt att ljuset helt enkelt är för svagt (som många påpekat) och att TS borde prova A-läge i stället för S. Då kommer slutartiden bli "rätt" (rent exponeringsmässigt) men förmodligen vara bra mycket längre än TS räknat med.
I S-läge kommer ju kameran gladeligen använda den tid som ställs in, även om den varnar för att det är alldeles för kort tid inställt, och bilderna blir för mörka.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är lite olika mellan kameror. Mina kan ställas in så att om största bländare och högsta ISO ändå inte räcker till, då börjar den förlänga tiden, även med tidsprioritet valt (Tv).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är lite olika mellan kameror. Mina kan ställas in så att om största bländare och högsta ISO ändå inte räcker till, då börjar den förlänga tiden, även med tidsprioritet valt (Tv).
Det verkar som att trådskaparens kamera signalerar i sökaren att exponeringen inte blir tillräcklig.
Värden för tid och bländare blinkar i rött.

maximal slutartid med elektroniskt slutare verkar vara 1s.

Jag tjuvkikar i manualen online.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Herrejesus vad vissa av er spekulerar! Hur ska t.ex. slutartiden kunna bli längre än en sekund i en ridhall där man skall kunna se när man rider en häst? Det är klart att antingen är kameran konstig eller så har TS inte så stor koll på inställningar. Klart vi behöver en bild eller flera med exif-data för att utröna vilket som är fallet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Herrejesus vad vissa av er spekulerar! Hur ska t.ex. slutartiden kunna bli längre än en sekund i en ridhall där man skall kunna se när man rider en häst? Det är klart att antingen är kameran konstig eller så har TS inte så stor koll på inställningar. Klart vi behöver en bild eller flera med exif-data för att utröna vilket som är fallet.
Ja visst är det spännande. Trådskaparen ”ökar exponeringskompensationen” och konstaterar att det blinkar rött i sökaren. Men någon bild har vi inte. Och det är länge sedan trådskaparen deltog i spekulationerna.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Herrejesus vad vissa av er spekulerar! Hur ska t.ex. slutartiden kunna bli längre än en sekund i en ridhall där man skall kunna se när man rider en häst? Det är klart att antingen är kameran konstig eller så har TS inte så stor koll på inställningar. Klart vi behöver en bild eller flera med exif-data för att utröna vilket som är fallet.
Och det försöker man utröna redan i första svaret, men folk kan inte invänta det svaret från TS och de som inte kan vänta svarar på frågor som inte är ens är ställda.

Och som vanligt, TS är inte ens med oss.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej, allt ska gå så fort nu för tiden. Men det vore i och för sig bra om man kollade upp tråden då och då och gav lite feedback. Väldigt svårt att få svar annars i en sådan här envägs , eller posttemporal flervägskommunikation. som ett forum är. I och för sig inte konstigt att trådskapare ger upp när man börja tjabba om vilket bästa sättet att lösa problemet är! Men det är ju också så forum, i sin natur, fungerar.
 
ANNONS