Annons

Misstänkt bedrägeri, D1x, men ändå sugen

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Hej!

Fick följande mail:

"Hello, My name is XXXXX XXXXX,I am in London,UK and I hope that I won't waste your precious time with my offer. I saw that you are interested in buying a Nikon D1x and that you also placed a bid for this item. I'm contacting you to let you know that I have a brand new Nikon D1x ,the item has an international warranty by factory. If you are interested in closing this deal with me I will give you a safe and fast method to close this deal. I can offer you this product at a special price of 1500USD,with all the shipping charges included. I'm looking forward to hear from you. Please reply as soon as posible with your answer. Thank you for your time, XXXXX"

Låter väldans skumt. Lite för bra för att vara sant! Jag svarade i alla fall att jag kunde vara intresserad, men att jag till en början ville ha hans fulla adress, telefonnummer och serienumret på kameran, men också att han skulle fotografera kameran, dagens tidning och hans körkort/pass bredvid varandra, och skicka bilden på email. Därefter skulle jag komma till London för att kontrollera kameran och ge honom pengarna i handen.

Har jag säkrat mig någorlunda? Fler goda idéer?

/Pontus

Jo, men samtidigt har man ju gjort sina klipp inom den analoga världen, en AIS 24/2 för 500kr, AIS 35/1,4 för 2200kr osv. Men just digitala systemkameror verkar extremt utsatta för bedrägeriförsök. Nåväl om jag fick mitt svar tillbaka skulle jag kanske dra öronen åt mig, om jag var bedragare. Gäller att kolla så att den inte är stulen i alla fall.

/Pontus

Här står en del om Ebay bedrägerier. Visserligen vill han sälja direkt till dig men då han nosat upp dig via Ebay kan det finnas en del intressant info här. T.ex. att man alltid bör fråga efter serienummer (som du redan gjort).

Jag sitter för tillfället och frågar ut en säljare av en ny D100 med batterigrepp samt nikon view 5 samt nikon capture + världsgaranti.

http://www.tradera.com/auction/aid_5738683

Där har du auktionen. Köp nu är satt till 10000SEK. Vilket man får lov att betrakta som en väldigt bra pris.

Man skall dock maila honom innan man bjuder på kameran!

Jag har frågat honom om allt möjligt och fått svar på det mesta. Han vill ha betalt i Euro och säger att han just åkt tillbaka till Scotland där han verker bo (reside?) från Norge som är angivet som säljarland.

Han påstår att han har "5 units in stock" vilket borde mena 5xD100 och 5x Mb100(är det så det heter?).

Jag har frågat honom om han är villig att eventuellt sälja en kamera vid sidan om, får se vad svaret blir.

Jag leter för tillfället efter en lämplig DSLR och detta är ett mycket bra pris om det visar sig stämma. Har bett om referenser, får se vad som händer.

Min engelsman har inte hört av sig igen, trots att han ville att jag skulle svara så snabbt som möjligt. Jag låter det väl gå några dagar till innan jag anmäler honom.

Lycka till med D100:an! Säg att du gärna hämtar den i Skottland! Kan är inte särskilt intresserad. Vill kunna ljusmäta med AIS-objektiv.

/Pontus

I`m an individual seller of the cameras. About the deal outside tradera, do you plan to offer me a lower price than the Buy it Now from tradera? if so, what is your offer? I usually use for payment western union and I would like to use the same service because it is the easyest and fastest for payments. Once i have received your payment i will make the delivery with UPS Express and you will receive the package within 2-3 days. Once delivery has been made, i shall reply to you with the tracking number of the package.

Fick just detta mail från honom, tyvärr så stämmer det ganska väl överens med de mönster som beskrevs i det dokumentet om ebay bedrägerier som fins i denna tråd. Jag vet inte vad jag skall göra nu, funderar på att luska lite till med honom.

Bör man anmäla detta till Tradera? jag antar det och kommer att skicka dem ett mail till dem genast.

Uppdatering.

Såg att någon ny tagit auktionen via köp nu priset, jag har mailat köperen och gjort denne uppmärksam på detta eventuella bedrägeri.

Senast ändrad:
Fick svar! Lite stingsligt tycker jag:

"I'm buying and selling for a living, I'm not in the position of taking pics to newspapers. Buy from someone else, then"

>Thanks for your offer,
>I could be interested. Because of all the frauds >with digital cameras I'd
>like you to take a photograph of the D1X, todays >newspaper and your drivers
>license or passport, all in the same pic, and >send it as a JPEG to this
>e-mail address: [email protected]. Please also >send your full address,
>telephone number and the serial number of the >camera. I would like to check
>the camera before I buy it, so I'll come to >London to pick it up.

>Cheers,
>Pontus Gustavsson

Pongu skrev:
Fick svar! Lite stingsligt tycker jag:

"I'm buying and selling for a living, I'm not in the position of taking pics to newspapers. Buy from someone else, then"

>Thanks for your offer,
>I could be interested. Because of all the frauds >with digital cameras I'd
>like you to take a photograph of the D1X, todays >newspaper and your drivers
>license or passport, all in the same pic, and >send it as a JPEG to this
>e-mail address: [email protected]. Please also >send your full address,
>telephone number and the serial number of the >camera. I would like to check
>the camera before I buy it, so I'll come to >London to pick it up.

>Cheers,
>Pontus Gustavsson

Lever på att köpa och sälja!? Då borde han vara intresserad av att sälja till dig även om det innebär lite jobb med en bild. Verkar mycket skumt, verkar vara ngt att anmäla!

/PG

Om han verkligen "buy and sell for a living" så borde han väl vara intresserad av att sälja kameran, och inte be dig att köpa av nån annan.

Det verkar dessutom som att han har missförstått dig. "I'm not in the position of taking pics to newspapers"...tror han verkligen att du bad honom att ta en bild _åt_ en tidning?

Skulle hoppa av det hela om jag vore du.

Jag har fått liknande brev vid ett flertal tillfällen. Som om det fanns en motor som tar fram och genererar dem.. Jag har dock inte provat något (samma misstanke som du).

hej/Johan

gameburg skrev:
Lever på att köpa och sälja!? Då borde han vara intresserad av att sälja till dig även om det innebär lite jobb med en bild. Verkar mycket skumt, verkar vara ngt att anmäla!

Japp. Så fruktansvärt mycket jobb kan det väl inte vara att lägga kameraskrället och någon typ av ID på en tidning med dagens datum, och skicka bilden? Verkar inte vara särskilt intresserad av att sälja som sagt. Skulle han leva på att köpa och sälja borde han väl ha en firma eller..? Och varför lägger han inte upp en auktion om han ändå är på Ebay och letar köpare..?

/Pontus

EDIT: Skickade följande svar:
"Well, I'm working for a living, for hard earned cash, so I'm not putting any money on someones bank account without taking precautions. If you do not have the time to put the camera and an ID on the frontpage of a newspaper and take a picture, you don't seem very interested in selling, sorry. And if you're buying and selling for a living, why don't you give me the name of your firm? And why not put the camera up for auction on Ebay? I'm sure you'll get more than $1500 if you really do want to sell a camera. I'm buying from someone else."

Senast ändrad:
Pongu skrev:

EDIT: Skickade följande svar:
"Well, I'm working for a living, for hard earned cash, so I'm not putting any money on someones bank account without taking precautions. If you do not have the time to put the camera and an ID on the frontpage of a newspaper and take a picture, you don't seem very interested in selling, sorry. And if you're buying and selling for a living, why don't you give me the name of your firm? And why not put the camera up for auction on Ebay? I'm sure you'll get more than $1500 if you really do want to sell a camera. I'm buying from someone else."

Bra svar och klokt i att låta bli att köpa!

/Patrik

monte skrev:
Jag har frågat honom om allt möjligt och fått svar på det mesta. Han vill ha betalt i Euro och säger att han just åkt tillbaka till Scotland där han verker bo (reside?) från Norge som är angivet som säljarland.

OM det hade varit seriöst, vilket det ju inte verkar vara, så betänkt att Norge inte är med i EU => tull + moms ....

ANNONS
Götaplatsens Foto