Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt namn "ingraverat" i IPTC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Köpte en begagnad kamera för ett tag sedan, och den har gått utan problem. Men nu när jag satt och började kategorisera och märka bilder i Bridge CS3 upptäckte jag att förre ägarens namn fanns kvar som fotograf i IPTC-fältet. Alltså i informationen till bilder som jag har tagit. Känns inte bra.

Nu har jag försökt hitta den inställning i kameran där man skriver in sitt namn, men lyckas inte hitta det. Hur gör jag för att få mitt namn "ingraverat" där i fortsättningen?

Kameran är en EOS 300D.

Sökte på forumet strax innan, men den tråden missade jag av någon anledning.
Har till och med två versioner av nämnda skiva så det bör inte vara något problem.
Men för tydlighets skull; ska kameran vara ansluten till datorn medan jag kör det installerade programmet? Eller hur funkar det?

Irfanview har en väldigt bra automatiseringsfunktion.

1) Se till att installera alla plugins (finns på hemsidan)

2) Öppna thumbnailviewer, eller tryck på T när du har en bild öppen.

3) Välj bilder och sedan File->JPG Lossless operations->Set IPTC data (Vill man göra det snabbt trycker man, i ordning, på Alt, F, J, I)

ANNONS
Götaplatsens Foto