taz_k
Aktiv medlem
Kanske avser "mjuk" ett objektiv med mycket sfärisk aberration. Jag tänker att vissa objektiv kan ha hygglig detaljupplösning men uppfattas fortfarande som oskarpt p.g.a sfärisk aberation. Exempelvis flera av Zeiss "Classic"-serie där jag är mest bekant med Zeiss 35/1.4 (Classic) eller Mitakon 50/0.95 som faktiskt fångar mycket detaljer redan vid 0.95. Båda skulle nog lite slarvigt benämnas som oskarpa på full glugg.
Jag funderade på motsatsen till mjuk. Jag tänker på objektiv som har väldigt hög kontrast och få aberrationer på bekostnad av bokeh samt hur övergången mellan skarp och oskarpt ser ut. De enda exempel jag kommer på just nu är Zeiss 35/1.4 ZM. Många moderna objektiv kan såklart kombinera hög skärpa och snygg teckning (exempelvis många av Canons RF-objektiv med 50/1.2 i spetsen)
Jag funderade på motsatsen till mjuk. Jag tänker på objektiv som har väldigt hög kontrast och få aberrationer på bekostnad av bokeh samt hur övergången mellan skarp och oskarpt ser ut. De enda exempel jag kommer på just nu är Zeiss 35/1.4 ZM. Många moderna objektiv kan såklart kombinera hög skärpa och snygg teckning (exempelvis många av Canons RF-objektiv med 50/1.2 i spetsen)
Senast ändrad: