Annons

Mjukvarufel på Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ASchmidt

Medlem
Jag har stött på problem med min 7D.
Helt plötsligt gick det inte längre att zooma i bildvisningsmenyn. Trycker man på någon av zoomknapparna så hoppar den bara till en översikt där man ser ett antal bilder för att sedan gå tillbaka till helskärmsvisning.
Det funkar felfritt att zooma i live view så det verkar inte vara något fysiskt fel med knapparna och kameran har inte utsatts för någon väta.
I hopp om att det bara har blivit något mjukvarufel så har jag provat att nollställa alla inställningar och att uppdatera programvaran, men utan framgång.
Har någon råkat ut för något liknande?
Finns det något annat jag kan prova eller är det bara service som gäller? Kameran är köpt begagnad och garantin har gått ut så allt sker till ett förmodat saftigt självkostnadspris.

Tack på förhand
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova

Kanske har du råkat ut för ett sk handhavandefel pga lite krånglig bildvisningshantering. Prova detta. Tryck en gång på bildvisningsknappen. Snurra hjulet tills du ser en bild istället för flera. stäng visningen med avtryckarknappen halvvägs. Testa nu att visa en bild och förstora denna.
 

larjo

Aktiv medlem
Konstigt problem. Det har jag inte sett när jag hade min 7D.
Jag skulle prova att installera samma version av firmware. (om det nu går).
/Lars
 

G-son

Aktiv medlem
Jag har suttit och provat och även kollat menyerna, men får inte fram ditt "fel".
Alltså trycker man på bildvisning, så stegar man som sagt med minus tills det blir 9 bilder i displayen, nästa på plus då blir det 4 rutor i displayen, sen plus igen hela bilden och sen plus igen för att förstora i bilden, så skall det ju fungera som sagt.
Du har ju fabriksnollställt och ny firmware(senaste är väl 2.0.0) märkligt , har kameran varit hackad tro??
Testa med att ta ut backup batteriet, ta ut det vanliga batteriet , låt vara i en kvart, i med batterierna, ta annat minneskort(kanske det som bråkar)och lägg in firmware på nytt och sen en ny fabriksåterställning så får du se om det löser problemet.
 

nivas

Aktiv medlem
Kanske har du råkat ut för ett sk handhavandefel pga lite krånglig bildvisningshantering. Prova detta. Tryck en gång på bildvisningsknappen. Snurra hjulet tills du ser en bild istället för flera. stäng visningen med avtryckarknappen halvvägs. Testa nu att visa en bild och förstora denna.
Jag tycker mig känna igen det där, har råkat ut för det ett par gånger genom åren. På något sätt så går det att krångla sig ur läget, kanske med tipset ovan?
 

ASchmidt

Medlem
Kanske har du råkat ut för ett sk handhavandefel pga lite krånglig bildvisningshantering. Prova detta. Tryck en gång på bildvisningsknappen. Snurra hjulet tills du ser en bild istället för flera. stäng visningen med avtryckarknappen halvvägs. Testa nu att visa en bild och förstora denna.
Förstår inte riktigt vad du menar med "Snurra hjulet tills du ser en bild istället för flera". Hjulet som med standardinställningar styr bländarvärdet (vilket jag antar att du menar) bläddrar ju mellan bilderna. Eller missförstår jag dig?
Jag provade att stänga visningen med avtryckarknappen halvvägs när jag bara hade en bild uppe men felet kvarstår tyvärr.
 

ASchmidt

Medlem
Jag har suttit och provat och även kollat menyerna, men får inte fram ditt "fel".
Alltså trycker man på bildvisning, så stegar man som sagt med minus tills det blir 9 bilder i displayen, nästa på plus då blir det 4 rutor i displayen, sen plus igen hela bilden och sen plus igen för att förstora i bilden, så skall det ju fungera som sagt.
Du har ju fabriksnollställt och ny firmware(senaste är väl 2.0.0) märkligt , har kameran varit hackad tro??
Testa med att ta ut backup batteriet, ta ut det vanliga batteriet , låt vara i en kvart, i med batterierna, ta annat minneskort(kanske det som bråkar)och lägg in firmware på nytt och sen en ny fabriksåterställning så får du se om det löser problemet.
Precis så fungerade det förut men mitt under en fotosession så började det strula. Den firmware jag bytte till i ett försök att lösa problemet var 2.0.6. Förlåt om det är en dum fråga, men vad innebär det om kameran har varit hackad?

Jag har provat med ett annat minneskort, men det gjorde ingen skillnad. Ska prova att ta ut backup batteriet och se om det hjälper.

Tack för alla era svar!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Blandar ihop

Jag kanske blandar ihop med 7DII som jag har nu som gör liknande som min 7D gjorde. Använd knapparna istället. Problemet rättas till genom att se till att bilden är i lägsta förstoringsgrad när man har 1 bild uppe (var det en knapp, den vänstra som det står "-" på?) och sedan börjar man om igen med att slå av och på bildvisningen. Om det nu är samma problem som du har, vilket jag tror efter din beskrivning.
 

ASchmidt

Medlem
Jag kanske blandar ihop med 7DII som jag har nu som gör liknande som min 7D gjorde. Använd knapparna istället. Problemet rättas till genom att se till att bilden är i lägsta förstoringsgrad när man har 1 bild uppe (var det en knapp, den vänstra som det står "-" på?) och sedan börjar man om igen med att slå av och på bildvisningen. Om det nu är samma problem som du har, vilket jag tror efter din beskrivning.
Då förstår jag. Ja, det är två knappar längst upp till höger på husets baksida. Problemet är ju dock att dessa inte längre zoomar ut respektive in. Lyckades dock m.h.a. info-knappen se till att en bild visades i helskärm i 1:1 förhållande och stängde sedan ner bildvisningen för att sedan öppna den igen men det löste tyvärr inte problemet.
 

G-son

Aktiv medlem
Precis så fungerade det förut men mitt under en fotosession så började det strula. Den firmware jag bytte till i ett försök att lösa problemet var 2.0.6. Förlåt om det är en dum fråga, men vad innebär det om kameran har varit hackad?

Jag har provat med ett annat minneskort, men det gjorde ingen skillnad. Ska prova att ta ut backup batteriet och se om det hjälper.

Tack för alla era svar!

Med att den har varit hackad så menas att det kan ha legat Magic Lantern (Googla) på kameran.
Usch va låg firmware det låg på min nu kör jag oxå 2.06.
Kom på en grej till om det kan påverka vet jag inte men kolla så inget stift har böjt sig i minneskortläsaren.
 

fredlund88

Aktiv medlem
På min 600d råkade jag ut för samma. Va bara att återställa alla inställningar i kameran. Just nu kommer jag inte ihåg hur menyn ser ut i 7d då jag är på annan ort men borde vara likadant.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte nåt sånt där fjantigt typ att den står i videoläge eller nåt, som utan synbar anledning kommer i konflikt med någon funktion, fast det inte är logiskt?

Jag känner inte igen att jag råkat ut för något sånt här på någon av mina 7D i alla fall.
 

ASchmidt

Medlem
Jag har nu provat att göra fabriksåterställning, installera om firmware och sedan göra en ny fabriksåterställning. Provade det två gånger men felet kvarstod efter båda gångerna.

Kameran är inte i filmläge. Har provat att byta fram och tillbaka mellan filmläge och live view för säkerhets skull men det hjälper tyvärr inte.

Jag blir inte klok på detta. Är det någon som har fler förslag på åtgärder?
 

G-son

Aktiv medlem
Jag har nu provat att göra fabriksåterställning, installera om firmware och sedan göra en ny fabriksåterställning. Provade det två gånger men felet kvarstod efter båda gångerna.

Kameran är inte i filmläge. Har provat att byta fram och tillbaka mellan filmläge och live view för säkerhets skull men det hjälper tyvärr inte.

Jag blir inte klok på detta. Är det någon som har fler förslag på åtgärder?
Och du har tagit ut backup batteriet oxå och väntat en stund(det sitter bredvid batteriet) ???
 
ANNONS