Annons

Modellavtal för publicering på internet

Produkter
(logga in för att koppla)

SkyNet

Medlem
Inför en fotografering av en nakenmodell så visade även modellen intresse av att få publicera några foton på sin hemsida.

Eftersom jag tidigare använt en variant av SFF:s modellrelease som jag har anpassat för mina egna behov, så tänkte jag ändra på den för att även inkludera fotona på modellens hemsida.

Hon skickade då följande utkast till avtal:

----
1 Detta avtal avser en fotografering av modellen. Syftet med bilderna är att publiceras på hemsidorna xxxxxx.se och xxxxxx.com. Inga bilder där modellens ansikte syns får publiceras. Inte heller får bilderna publiceras utanför dessa sidor. Modellen skall vid publicering på xxxxxx.se kallas xxxxxx.

2 Fotografen har upphovsrätt till bilderna.

3 Bilderna får endast användas på ovan nämnda hemsidor. Ingen överlåtelse av exemplar får utan modellens skriftliga medgivande ske, varken genom försäljning eller gåva. Inte heller får rättigheterna till bilderna överlåtas på tredje man.

4 Fotografen har ett strikt ansvar för att avtalets punkt 1, 2 och 3 upprätthålls. Publiceras bilderna vid något tillfälle som inte nämns i detta avtal, eller att bilderna sprids vidare till part utanför detta avtal, så skall fotografen utge ersättning med 15 000 Kr per tillfälle. Eventuella skadeståndsanspråk eller dyl. i anledning av tvist räknas då inte till den ersättningen.
---

Punkt 1 och 2 har jag väl inga större synpunkter på, men för punkt 3 och 4 börjar varningsklockorna ringa vilt ...

Jag tycker att avtalstexten är *väldigt* vriden till att ensidigt skydda modellens intressen. Tolkar man punkt 4 rätt upp och ner kan det räcka med att någon annan sparar ner en bild på sin hårddisk för att avtalet ses som brutet :)

Har kollat runt lite i forumet om olika avtal, men inte hittat något matnyttigt, så vad tycker ni andra? Jag är *starkt* tveksam att fotografera under dessa omständigheter.

Inte en chans att du ska gå med på det där. Det är mycket underligt villkor. Får inte bilderna spridas utöver avtalsparterna så förstår jag inte hur de kan läggas upp på en hemsida. Det är även konstigt att upphovsrätten tillfaller fotografen men rättigheten inte får överlåtas.

Skriv till och fråga varför hon vill ha sådana villkor och förklara att de är orimliga och förmodligen skulle förklaras oskäliga i en domstolstvist.

PS. Hälsa den som skrivit avtalet att överlåtelse även kan ske genom byte ;-)

Ja, det är mycket motsägelser i avtalstexten. Som tur är så är det bara ett utkast, men det mesta måste jag förkasta för att få något vettigt ut av det.

Har tidigare idag mailat till henne och vi får väl se vad det till slut leder till. Återrapporterar inom kort hoppas jag.

Min enda personliga reflektion är vilken sorts nakenbilder detta rör sig om då modellen skall kallas vid annat namn samt att inte ansiktet får synas.....

Låter som ren hårdporr fast utan ansikte...

Tycker personligen att det är litet tragiskt att göra saker man inte kan stå för.

Det ser ut som ett ganska ensidigt avtal, där du som fotograf i och för sig har upphovsrätten, men där modellen håller de flesta av korten så att säga.
Hur skulle modellen reagera om denne fick ett avtal där det stod att "bilder får inte överlåtas eller på annat sätt användas utan skriftlig överenskommelse med fotografen" samt att "om avsteg sker får modellen betala 15.000kr per tillfälle" - kan vara intressant att höra modellens reaktion på detta...
Jag skulle personligen inte gå med på ett sådant avtal!
//Milan :)

Ja, då har en ny "version" av avtalet kommit från modellen. Det känns ju mer och mer som att det är bara att lägga ner ...

-----

1. Detta avtal avser en fotografering av modellen.

2. Fotografen har upphovsrätt till bilderna.

3. Modellen medger härmed också rätten till publicering av bilderna på xxxxx.se. Dock får inga bilder där modellens ansikte syns publiceras. Modellen skall vid publicering kallas xxxxxx. Denna rätt kan av modellen när som helst återkallas.

4. Ingen överlåtelse av exemplar får utan modellens skriftliga medgivande ske, varken genom försäljning eller gåva. Inte heller får rättigheterna till bilderna överlåtas på tredje man.

5. Modellen har rätt att i sin marknadsföring använda exemplar av överlämnade bilder. Detta innebär sådant som exemplarframställning för uppvisande till potentiella kunder samt publicering på Internet i eget marknadsföringssyfte.

6. Fotografen har strikt ansvar för att de bilder som tas vid detta tillfälle, men som ej godkännes av modellen för publicering (dvs. bilder där modellens ansikte syns) aldrig publiceras, överlåts eller på annat sätt blir offentliga. Upprätthålls inte detta är fotografen skyldig att utge ersättning med 15 000 kr per tillfälle. Eventuella skadeståndsanspråk eller dyl. i anledning av tvist räknas då inte till den ersättningen.
-----

Förhandlingsbart?

Hmm... nu har jag aldrig fotat en modell eller slutit något modellavtal, men är inte sådana här saker förhandlingsbara? Och om hon vill ha ett sådant här avtal måste ju du kunna få med dina punkter, eller upprätta ett liknande avtal skrivet från din vinkel?

Om det inte är förhandlingsbart eller om du inte får komplettera punkterna så att de blir exakt lika bindande med samma förbehåll från bägge sidor känns det för min del som om det bästa vore att hoppa över fotograferingen den här gången...
//Milan :)

Jo, men det är som om vi står på helt olika poler på jordklotet. Jag ska maila tillbaka ett eget förslag som vrider det hela lite mera rätt.

Jag skulle inte acceptera ett avtal som så ensidigt gynnar modellen. Att hon/han skall ha ersättning för arbetet är självklart tycker jag, men med det förslag du fått så har du inga rättigheter, bara skylldigheter tycker jag.

Till att börja med anser jag att under punkt 1 borde både ditt och modellens namn framgå, liksom datumet/datumen i fråga.

Under punkt tre undrar jag varför du bara skulle få publicera bilderna på den namngivna siten? Varför skulle du inte få visa upp dem på något annat ställe på nätet? Att modellen inte vill att hans/hennes ansikte skall synas skulle jag kunna leva med, men _inte_ med att den lilla publiceringsrätt jag enligt avtalet har skulle kunna återkallas. Framför allt "när som helst". Skall jag ha rätt att publicera mina egna bilder eller inte? Jag tycker att jag självklart, när och var jag vill, skall ha rätt att publicera mina bilder. Jag kan leva med att inte få visa modellens ansikte, men i övrigt skall jag själv bestämma när och var jag vill visa dem, och den rätten skall vara oåterkallelig.

Punkt 5 tycker jag är för luddig. Så som den är skriven nu skulle modellen kunna använda dina bilder för att sälja bilar/hus/godis/parfym/korvar/... bara han/hon startar ett företag i rätt bransch. Skall bilderna användas för att sälja något skall det vara för att sälja modellen som just modell, inget annat. Dessutom undrar jag varför modellen skulle få göra kopior av bilderna men inte du? Jag skulle välja att lämna över de bilder som är aktuella att lämna över till modellen, och om sedan han/hon vill ha fler får han/hon kontakta mig för kopior.

Punkt 6 borde strykas helt anser jag. Som den lyder nu skulle modellen kunna klämma dig på 15000 plus det han/hon får ut genom stämning om du skulle få någon fysisk bild stulen och tex upplagd på nätet. Det vore acceptabelt med en punkt som säger att du inte själv skall publicera några bilder utöver vad som avtalats tidigare, men att du inte har ansvar för saker utanför vad du kan förutse eller borde kunnat förutse. Om modellen skall ha skadestånd för bilder som publicerats i strid med kontaktet borde han/hon få summan bestämd antingen i kontraktet eller i domstol, och det skall i så fall framgå vilket som gäller, samt att detta skadestånd är det enda som gäller (så han/hon inte kan klämma dig på två skadestånd).

Till sist undrar jag om du betalar för modellens tid eller inte? Personligen är jag av åsikten att om du inte betalar för det (vilket jag gissar) så kan du betala med bilder ("time for prints") och evetuella extrautlägg för fotosessionen. Och då skall dessutom kontraktet inte vara Betalar du modellen med pengar eller annat av pengars värde (prylar/arbetstid/...) så skall kontraktet vara mer till din fördel än om du inte betalar. Till och med så att om du betalar för modellens tid och arbete så borde du få förfoga över bilderna precis som du vill i all evighet, utom att göra reklam för annat än dig själv som fotograf.

Till att börja med anser jag att under punkt 1 borde både ditt och modellens namn framgå, liksom datumet/datumen i fråga.

Givetvis så kommer både mina och modellens kontaktuppgifter (namn, adress mm) att framgå, samt datum och plats för fotograferingen och vilka slags bilder som skall fotograferas. Det är ju viktigt för framtida bruk om man skulle behöva omförhandla avtalet,

Under punkt tre undrar jag varför du bara skulle få publicera bilderna på den namngivna siten? Varför skulle du inte få visa upp dem på något annat ställe på nätet? Att modellen inte vill att hans/hennes ansikte skall synas skulle jag kunna leva med, men _inte_ med att den lilla publiceringsrätt jag enligt avtalet har skulle kunna återkallas. Framför allt "när som helst". Skall jag ha rätt att publicera mina egna bilder eller inte? Jag tycker att jag självklart, när och var jag vill, skall ha rätt att publicera mina bilder. Jag kan leva med att inte få visa modellens ansikte, men i övrigt skall jag själv bestämma när och var jag vill visa dem, och den rätten skall vara oåterkallelig.

Ja, det är ännu en sak som måste redas ut. Självklart så vill man ju publicera de bilder man har tagit, men jag kan leva med att jag bara får visa dem på min egen hemsida, dvs min portfolio. Givetvis så lägger jag in ett förbehåll att modellarvodet återbetalas till mig om publiceringsrätten dras in.

Punkt 5 tycker jag är för luddig. Så som den är skriven nu skulle modellen kunna använda dina bilder för att sälja bilar/hus/godis/parfym/korvar/... bara han/hon startar ett företag i rätt bransch. Skall bilderna användas för att sälja något skall det vara för att sälja modellen som just modell, inget annat. Dessutom undrar jag varför modellen skulle få göra kopior av bilderna men inte du? Jag skulle välja att lämna över de bilder som är aktuella att lämna över till modellen, och om sedan han/hon vill ha fler får han/hon kontakta mig för kopior.

Stämmer. Kommer nog att ange att ett urval av bilderna får enbart läggas upp på modellens hemsida och inga andra ställen.

Punkt 6 borde strykas helt anser jag. Som den lyder nu skulle modellen kunna klämma dig på 15000 plus det han/hon får ut genom stämning om du skulle få någon fysisk bild stulen och tex upplagd på nätet. Det vore acceptabelt med en punkt som säger att du inte själv skall publicera några bilder utöver vad som avtalats tidigare, men att du inte har ansvar för saker utanför vad du kan förutse eller borde kunnat förutse. Om modellen skall ha skadestånd för bilder som publicerats i strid med kontaktet borde han/hon få summan bestämd antingen i kontraktet eller i domstol, och det skall i så fall framgå vilket som gäller, samt att detta skadestånd är det enda som gäller (så han/hon inte kan klämma dig på två skadestånd).

Punkt 6 är en riktig idiotgrej som jag inte alls godkänner. Allt möjligt kan ju hända som gör att bilder kommer i orätta händer.

Till sist undrar jag om du betalar för modellens tid eller inte? Personligen är jag av åsikten att om du inte betalar för det (vilket jag gissar) så kan du betala med bilder ("time for prints") och evetuella extrautlägg för fotosessionen. Och då skall dessutom kontraktet inte vara Betalar du modellen med pengar eller annat av pengars värde (prylar/arbetstid/...) så skall kontraktet vara mer till din fördel än om du inte betalar. Till och med så att om du betalar för modellens tid och arbete så borde du få förfoga över bilderna precis som du vill i all evighet, utom att göra reklam för annat än dig själv som fotograf.

Jag, jag betalar faktiskt ett arvode i form av pengar till modellen för fotograferingen, så visst skall avtalet vara till viss mån i min favör.

Håller precis på och skriver till modellen i fråga, så snart vet jag mer.

Mitt förslag till modellen ...

---
1. Detta avtal avser en fotografering av modellen.

2. Fotografen har upphovsrätt till bilderna.

3. Avtalet ger rätt till publicering av bilderna på fotografens hemsida www.xxxxxx.se med förbehållet att modellens ansikte ej får synas på bild. Modellens namn skall vid publicering alltid kallas xxxxxx. Rätten till publicering på hemsidan kan när som helst hävas av modellen, vilket automatiskt innebär återbetalning av hela modellarvodet till fotografen som följd.

4. Avtalet ger rätt till publicering, av fotografen utvalda bilder, på modellens hemsida www.xxxxxx.com, om syftet är att marknadsföra modellen som nakenmodell.

5. Överlåtelse av bilder får utan båda parters skriftliga medgivande ej ske, varken genom försäljning, gåva eller byte. Rättigheterna till bilderna får ej överlåtas på tredje man.

6. Fotografen ansvarar för att ej publicerade bilder inte blir offentliga.
---

... kommentarer? Något jag har missat eller ni tycker jag ska ändra på? Är på intet sätt expert på avtalstexter, det bör man ha advokat till istället.

Hade varit kul att veta vem modellen är :)

Men seriöst. OM du behöver en bra och strulfri nakenmodell som verkligen kan sina saker och som är 100% seriös så har jag jobbat med ett par 100 stycken genom åren , hör av dig så har jag kanske någon du kan använda.

Sköt om dig

Fotograf Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Bilagor

• nude.jpg
    nude.jpg
    36.8 KB · Visningar: 4,140
ANNONS
Götaplatsens Foto