Annons

Modellens godkännande för försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har fotat en del TFP med vänner och folk jag träffat endast för plåtande, de har godkänt att jag får lägga ut bilderna där jag känner men hur är det med att sälja de som t.ex stock, behöver jag ha deras godkännande att sälja bilderna då eller hur fungerar det?

Mvh och tack på förhand.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du behöver inte godkännande för något av det.

Men om bilden ska användas i reklamannonser för ett företag så måste de ha ett medgivande enligt lagen om bild i reklam. Det är dock vanligt att bildbyråer vill att fotografen inhämtar detta tillstånd i förväg eftersom det underlättar försäljningen.

Läs mer här: https://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/skola-lag-ratt-kring-fotografering.htm
 

drakelicious

Aktiv medlem

Bluebike

Aktiv medlem
TFP (Time For Print) är en överrenskommellse mellan fotograf och modell om att ta bilder att använda i egen marknadsföring, men ej kommerrsillt ( sälja rättighter) . Har man av talat om TFP ( även muntligt ) får bilderna vanligen inte säljas utan att ny överenskommelse träffas och modellen rimligen ersättas ekonomiskt. Syftet med TFP är att modell och fotograf ska kunna ta portfoliobilder utan att ekonomisk ersättning ska utgå mellan parterna och ingen ska tjäna pengar på bilderna. Tar du bilder utan någon överenskommelse så gäller det som du fått i svar tidigare.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, bildbyrån kan inte bestämma det. Det är lagstadgat, enligt Lagen om namn och bild i reklam. Läs mer här:
Nej, något sådant står det inte alls. Den enda användningen som omfattas är näringsidkares marknadsföring och det står alltså bildbyrån fritt att sälja bilderna för alla andra ändamål. Rättsligt är det sedan egentligen inte ens bildbyråns problem, utan näringsidkarens (som marknadsför) att säkerställa att tillstånd från den igenkännbara personen finns. Om bildbyrån påstår att tillstånd finns, men det inte gör det, kan kunden förstås ha synpunkter på saken.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej, något sådant står det inte alls. Den enda användningen som omfattas är näringsidkares marknadsföring och det står alltså bildbyrån fritt att sälja bilderna för alla andra ändamål. Rättsligt är det sedan egentligen inte ens bildbyråns problem, utan näringsidkarens (som marknadsför) att säkerställa att tillstånd från den igenkännbara personen finns. Om bildbyrån påstår att tillstånd finns, men det inte gör det, kan kunden förstås ha synpunkter på saken.
Så som TS fråga var ställd så handlade det om försäljning till stock, vilket sällan innebär att bilderna hamnar i redaktionella sammanhang.

Jag har själv varit ansluten till TT/Scanpix i många år (Bildhuset) och de kräver alltid model release. Det är alltså helt frånkopplat den redaktionella delen av TT. En bildbyrå skulle aldrig ta risken att ta in bilder för försäljning där model release inte finns.


Hade TS varit ansluten till en av de större bildbyråerna så hade det varit reglerat i kontraktet. Att han frågade här tolkade jag som att det handlade om att försöka sälja till någon bildbyrå utan att vara kontrakterad. Och en (seriös) bildbyrå skulle som sagt inte ta risken att lägga ut en bild där det inte finns model release.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Så som TS fråga var ställd så handlade det om försäljning till stock, vilket sällan innebär att bilderna hamnar i redaktionella sammanhang.
Det är ju precis det som var poängen med min tidigare kommentar (som du felaktigt påstod var felaktig). Det finns ingen lag som säger att fotografer behöver något tillstånd. Däremot är det både rimligt och vanligt att en bildbyrå (speciellt den moderna sorten) kräver det, för att de utan problem ska kunna sälja till alla presumtiva användare.

För övrigt ska du nog inte underskatta den redaktionella användningen av bilder från den typen av stock agencies. Jag har själv letat upp och låtit publicera hundratals exempel.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så, sammanfattat: Det beror på avtalet med modellen, och det beror på avtalet med den som köper/förmedlar bilden, men regleras inte i sig i lagen.
 
ANNONS