Annons

"Modeller som visar ingen respekt..."

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Det finns vissa individer som vet inte hur man uppför sig.
Man kommer överrens om dag o tid, man bekräftat det dagen innan och
kanske bestämmer att hon ringer innan hon ska åka till en så att man vet när hon kommer och han hämta henne på stationen.

Eller att man själv ringer henne för att meddela att man är på väg dit, hem till henne, för att fota.

dagen kommer
ingen ringer
ingen hör av sig
inte alls
inget mer
därefter

o jag har en hel dag bortkastad

brist på respekt???

Har någon här upplevt något liknande, en bekant till mig, en tjej, som är fotograf har upplevt något liknande.

Har inte haft just ditt problem...
men när modellen dök upp var hon bakfull och dög inte att fotografera.
Samma bristande respekt.

Hallå !

Detta har hänt mig ett otal ggr faktiskt, men kanske får jag skylla mig själv då jag aldrig vänder mig till "proffsmodeller" utan alltid söker dem som liksom jag gör detta av passion till bilden.....

Men det händer vill jag lova. i sommras hade jag en tjej som gjorde det samanlagt 5 ggr, det var inte så att hon inte dök upp på mötesplatsen men hon hörde av sig en timme innan fotograferingen och drog nån vers, bakfull (2ggr), bilen på verkstan och resa inplanerad, sjukhusbesök, sjuk pappa....osv. Allt kan ju vara sant men det ter sig lite märkligt.

Jag sa upp kontakten efter 5:e försöket.

Men jag har också haft träffar som uteblivit för att modellen "glömt bort" att komma.....

Man blir förbannad men kan inget göra....

Holtin skrev:
Hallå !

Detta har hänt mig ett otal ggr faktiskt, men kanske får jag skylla mig själv då jag aldrig vänder mig till "proffsmodeller" utan alltid söker dem som liksom jag gör detta av passion till bilden.....

Men det händer vill jag lova. i sommras hade jag en tjej som gjorde det samanlagt 5 ggr, det var inte så att hon inte dök upp på mötesplatsen men hon hörde av sig en timme innan fotograferingen och drog nån vers, bakfull (2ggr), bilen på verkstan och resa inplanerad, sjukhusbesök, sjuk pappa....osv. Allt kan ju vara sant men det ter sig lite märkligt.

Jag sa upp kontakten efter 5:e försöket.

Men jag har också haft träffar som uteblivit för att modellen "glömt bort" att komma.....

Man blir förbannad men kan inget göra....

Jag använder mig inte heller av proffsmodeller, men vad ska man göra när man är en fattig student???

Förstår inte varför man ens som tjej eller kille visar intresse för att bli fotad om man sedan bara skiter i det.

Folk verkar inte fatta att man faktiskt också har ett liv, och jag kunde lätt gjort andra saker än att ha halva dagen förstörd.

Nu sist var det förra veckan, en tjej som kunde inte komma för hon satt uppe hela natten istället.
Suck!

Jo, jag känner också igen det. Har råkat ut för en mamma som "glömde bort" att hon bokat fotografering av barnen med andra bakgrunder än vad jag hade framme. Först riggar man och lägger tid på det, sedan bokar man inte upp andra jobb och så sliter man för att fixa barnvakt en Lördag och ingen kommer till fotograferingen.. Visst blir man sur!

Har också råkat ut för en modell som kom kvällen innan avtalat. Lite kul, vi fixade det iaf den kvällen, då jag ändå bara hade tittat på TV annars..

Men sist var det jag själv som sköt fram kvällen innan tänkt fotografering. Ibland kommer ju annat emellan som inte går att undvika..

lotelo skrev:
Jo, jag känner också igen det. Har råkat ut för en mamma som "glömde bort" att hon bokat fotografering av barnen med andra bakgrunder än vad jag hade framme. Först riggar man och lägger tid på det, sedan bokar man inte upp andra jobb och så sliter man för att fixa barnvakt en Lördag och ingen kommer till fotograferingen.. Visst blir man sur!

Har också råkat ut för en modell som kom kvällen innan avtalat. Lite kul, vi fixade det iaf den kvällen, då jag ändå bara hade tittat på TV annars..

Men sist var det jag själv som sköt fram kvällen innan tänkt fotografering. Ibland kommer ju annat emellan som inte går att undvika..

En annan sak är att skjuta fram o höra av sig.
Men att bara helt försvinna o inte ens höra av sig nån gång efteråt är ju bara barnsligt.

popboydeluxe skrev:
Jag använder mig inte heller av proffsmodeller, men vad ska man göra när man är en fattig student???

Jag måste påpeka att för mig låter detta mycket märkligt - jag skulle aldrig betala för att ta bilder av en modell.

Jag tar emellanåt bilder för olika modellagenturer, när de behöver bilder på nya modeller. Det finns alltid "nybörjare" som behöver bra bilder för att "komma igång".

Jag har vid några tillfällen varit så snäll att vi löst det så att inga pengar byter ägare - jag behöver nya bilder - agenturen/modellen behöver nya bilder - alla blir nöjda.

Vid andra tillfällen har jag fått betalt - men mest för att täcka utlägg för ev. hyrlampor, andra utlägg etc.

Nu gäller detta några få modellagenturer i stockholm, och de är kanske restriktiva med vilka fotografer de arbetar med - jag tror det hjälper en hel del om man arbetat som assistent till någon av de fotografer som normalt anlitar modeller från agenturen.

Men som sagt - att betala för att ta bilder på en modell låter helt galet.

Johan P skrev:
Jag måste påpeka att för mig låter detta mycket märkligt - jag skulle aldrig betala för att ta bilder av en modell.

Jag tar emellanåt bilder för olika modellagenturer, när de behöver bilder på nya modeller. Det finns alltid "nybörjare" som behöver bra bilder för att "komma igång".

Jag har vid några tillfällen varit så snäll att vi löst det så att inga pengar byter ägare - jag behöver nya bilder - agenturen/modellen behöver nya bilder - alla blir nöjda.

Vid andra tillfällen har jag fått betalt - men mest för att täcka utlägg för ev. hyrlampor, andra utlägg etc.

Nu gäller detta några få modellagenturer i stockholm, och de är kanske restriktiva med vilka fotografer de arbetar med - jag tror det hjälper en hel del om man arbetat som assistent till någon av de fotografer som normalt anlitar modeller från agenturen.

Men som sagt - att betala för att ta bilder på en modell låter helt galet.

Har aldrig betalat, men det finns ju de som vill ha betalt.
De enda som nog orkar betala är snuskgubbarna.

Jo detta har hänt några ggr man blir skit förbannad och jag förklarade för modellen vad det innebar för mig när hon inte kom. Hon fick jätte dåligt samvete och bad jätte mycket om ursäkt och vi ska ta det någon dag framöver istället. Det jobbigaste var endå att det var ett jobb jag skulle få betalt för att göra (reklam) men det är inte kört än.

Sen har jag ju även en modell som jag typ får dra ut från studion (modell Therese) Hon är jätte rolig att fotografera dock lite dåligt med idéer själv.

popboydeluxe skrev:
Jag har aldrig heller betalat någon modell men är det verkligen fel att betala en modell och måste man vara en snuskgubbe för det? Vilken typ av bilder tänker du på då?
Man kan ju spendera åtskilliga tusen för att åka till en viss plats och plåta natur (djur) eller en lång mur är det då fel att betala en modell om man har en bildidé och inte har någon frivillig?

matnyttige skrev:
Jag har aldrig heller betalat någon modell men är det verkligen fel att betala en modell och måste man vara en snuskgubbe för det? Vilken typ av bilder tänker du på då?
Man kan ju spendera åtskilliga tusen för att åka till en viss plats och plåta natur (djur) eller en lång mur är det då fel att betala en modell om man har en bildidé och inte har någon frivillig?

Nej men jag menade inte på så sätt, förlåt att jag eventuellt anklagade en hel hög med människor.

Men det finns ju, speciellt många unga, tjejer som är beredda på att ställa upp på vadsomhelst bara för att få några hundralappar.
Och det är dit snuskisarna söker sig :S

popboydeluxe skrev:

Det där är ett kraftigt uttalande som du nog borde ta bort Pavel för annars kommer du kliva på mångas tår.
Du är inte spec gammal och inte har någon speciell ekonomi så där ligger ju också en sak till att du inte kan bertala modellen.

Sen måste man ju också respektera modeller som vill ha betalt då även vi fotografer vill ha betalt för det vi gör. Men tar man betalt ska man kunna levelera och det finns en hel del modeller som inte kan det uta har varit med på några fotograferingar och därmed tror att dom är topp modeller. Men kan inte inta en pose på egen hand eller röra ppå sig för femn öre utan man måste diregera dom hela tiden.

detta gäller ju självallet fotografer med....

121an skrev:
Det där är ett kraftigt uttalande som du nog borde ta bort Pavel för annars kommer du kliva på mångas tår.
Du är inte spec gammal och inte har någon speciell ekonomi så där ligger ju också en sak till att du inte kan bertala modellen.

Sen måste man ju också respektera modeller som vill ha betalt då även vi fotografer vill ha betalt för det vi gör. Men tar man betalt ska man kunna levelera och det finns en hel del modeller som inte kan det uta har varit med på några fotograferingar och därmed tror att dom är topp modeller. Men kan inte inta en pose på egen hand eller röra ppå sig för femn öre utan man måste diregera dom hela tiden.

detta gäller ju självallet fotografer med....

Tar tillbaka mitt uttalande.
Får omformulera mig.

Det finns många amatörmodeller, alltså inga profesionella.

Kan ge ett exempel.
En tjej som jag frågade på ett community.
Hon krävde 2000 kr i timmen för sig själv och 1000 kr i timmen till sitt förkläde.
Därav 1000 kr för det hon kallade "bokningsavgiften".

Ja, jag hade ju inte råd med nåt sånt.

En månad senare kollar jag in hennes presentation igen och där finns det bl a några nytagna bilder, riktigt usla, sittandes näck med benen isär, med en mask på ansiktet.
Och bilderna kan ju bara inte ha tagits av någon som har foto som intresse utan är en av dessa herrar på internet som kallar sig för fotograf men egentligen bara vill ta lite snuskbilder.

Det var dessa typer av modeller och dessa typer av "fotografer" som jag menade med mitt inlägg.

Ber så hemskt mycket om ursäkt till er profesionella och seriösa fotografer som ersätter sina modeller för den tid de tillägnar er.
Menade inte att trampa på någons tår!

Har också haft problemet kanske 4-5 ggr. Alltid med tjejer. Har plåtat mycket fler killar, men de komer alltid..

Undrar vad det beror på?

Forslund skrev:
Har också haft problemet kanske 4-5 ggr. Alltid med tjejer. Har plåtat mycket fler killar, men de komer alltid..

Undrar vad det beror på?

Många tjejer kanske känner sig osäker, rädda eller har ett kasst självförtroende.
Tror jag, eller så finns det nog en hel del som har lätt för att skita på någon o inte bry sig.

Trust me I know.
Har tidigare bara haft idioter till flickvänner :)

popboydeluxe skrev:
Tar tillbaka mitt uttalande.
Får omformulera mig.

Det finns många amatörmodeller, alltså inga profesionella.

Kan ge ett exempel.
En tjej som jag frågade på ett community.
Hon krävde 2000 kr i timmen för sig själv och 1000 kr i timmen till sitt förkläde.
Därav 1000 kr för det hon kallade "bokningsavgiften".

Ja, jag hade ju inte råd med nåt sånt.

En månad senare kollar jag in hennes presentation igen och där finns det bl a några nytagna bilder, riktigt usla, sittandes näck med benen isär, med en mask på ansiktet.
Och bilderna kan ju bara inte ha tagits av någon som har foto som intresse utan är en av dessa herrar på internet som kallar sig för fotograf men egentligen bara vill ta lite snuskbilder.

Det var dessa typer av modeller och dessa typer av "fotografer" som jag menade med mitt inlägg.

Ber så hemskt mycket om ursäkt till er profesionella och seriösa fotografer som ersätter sina modeller för den tid de tillägnar er.
Menade inte att trampa på någons tår!

Ok är det så som du skrev här då förstår jag din inställning. De tjejer/killar som gör på det sättet har desutom ingen tanke på att fortsätta inom det yrket utan istället försöker käna pengar tillfäligt.

Får jag fråga vilket comunity???

MVH
John

Forslund skrev:

Undrar vad det beror på?

Det är att tjejerna tror att dom är någonting bara för att man vill fotografera dom. När tjejer har den istälningen (besserviser) då kan ajg ställa in hela fotograferingen. jag säger så som det är. Detta speciellt när hon är nybörjare

popboydeluxe skrev:
........
Trust me I know.
Har tidigare bara haft idioter till flickvänner :)

Ja du Pavel livets hårda skola. Därför man sattsar på att vara 100% singel då slipper man förlora tid på känslor och ägna sig åt fotograferingen istället....

121an skrev:
Ja du Pavel livets hårda skola. Därför man sattsar på att vara 100% singel då slipper man förlora tid på känslor och ägna sig åt fotograferingen istället....

Jo verkligen.
Det lustiga var ju att alla mina 3 ex var svartsjuka, även innan fotandet började och ändå var det de som var otrogna :)

Haha!

ANNONS
Götaplatsens Foto