Annons

Modellfoto i folksamling

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Hejsan,
har en fundering då jag tänkt mig en modellfotografering ute på stan med massa folk runtomkring. Funderingen är vad som gäller vid publicering av såna bilder på nätet för det kommer ju finnas en hel del personer som inte godkänt att bli publicerade.

//Niklas

Hejsan,
har en fundering då jag tänkt mig en modellfotografering ute på stan med massa folk runtomkring. Funderingen är vad som gäller vid publicering av såna bilder på nätet för det kommer ju finnas en hel del personer som inte godkänt att bli publicerade.

//Niklas

Så länge det inte bilderna används i reklam är det inga problem. Det är bara vid reklam man behöver tillstånd.

Finns massor med trådar om saken på fotosidan.

Innan 2008 var det inte tillåtet att publicera* bilder på personer utan deras medgivande.
From 2008 är det tillåtet sålänge inte bilderna kan anses som kränkande.

*På internet. Vad som gäller i tidningar e.d., vågar jag inte svara på.

Innan 2008 var det inte tillåtet att publicera* bilder på personer utan deras medgivande.
From 2008 är det tillåtet sålänge inte bilderna kan anses som kränkande.

*På internet. Vad som gäller i tidningar e.d., vågar jag inte svara på.

Nja. Du syftar antagligen på PUL som skrivits om flera gånger. Innan PUL kom till kom var det fritt fram. PUL var dock feltänkt och har gjorts om i flera omgångar.

Med kränkande menas inte att personen upplever sig kränkt utan att det är en kränkning i juridisk mening. Det räcker alltså inte att att bilderna känns jobbiga. Som exempel ges om information om sexuell, religiös eller politisk tillhörighet avslöjas i bilderna.

Den här typen av bilder skulle troligen inte kunna bli fälld tidigare heller eftersom det alltid funnits undantag för konstnärliga bilder. Vad det är exakt är inte prövat. Men inga yrkes- eller hobbyfotografer har någonsin fällts eller ens blivit åtalade.

Alla annan publicering utom i reklamsammanhang är fullt tillåten. Att fotografera är att yttra sig och vi har yttrandefrihet.

Alla annan publicering utom i reklamsammanhang är fullt tillåten. Att fotografera är att yttra sig och vi har yttrandefrihet.

Var drar man gränsen för reklam egentligen? Jag har alltid antagit att jag behöver medgivande från alla medverkande i bilder som används komersiellt, även om det inte är reklam. T.ex. en årsredovisning.

Var drar man gränsen för reklam egentligen? Jag har alltid antagit att jag behöver medgivande från alla medverkande i bilder som används komersiellt, även om det inte är reklam. T.ex. en årsredovisning.

Jag vet inte var gränserna går. Men jag kan tänka mig att en årsredovisning klassas som reklam.

Jag vet iaf att reklam för idella organisationer inte räknas som kommersiell reklam och därmed inte kräver tillstånd. Det är en viktig punkt för mig som tar PR-bilder för scoutrörelsen.

vet du det, eller tror du det?

Årsredovisning är i grunden information som ges ut pga myndighetskrav.

Jag vet, jag har gjort årsredovisingar i 10 år. Inte som fotograf utan som bildköpare. Myndighetskrav eller ej, årsredovisningen är en del i företagets kommunikation. Skulle du vilja medverka på bild i tex. McDonalds redovisning utan att få betalt? Maila mig isåfall så ringer jag nästa gång det är dags så tar vi några bilder. Ok?

Men för att hjälpa trådstartaren så är ju en idé att tänka på det som nämnts i denna tråden. Och att planera fotograferingen så att du i efterhand kan justera bilden så att personerna därpå inte är lätta att känna igen. Då undviker du ju problemet med att du måste be om lov.

Edit: Såg att det inte var trådstartaren som frågade om Årsredovisning. Så han blev nog inte hjälpt av det här inlägget. Sorry för det.

Senast ändrad:
Jag vet, jag har gjort årsredovisingar i 10 år. Inte som fotograf utan som bildköpare. Myndighetskrav eller ej, årsredovisningen är en del i företagets kommunikation. Skulle du vilja medverka på bild i tex. McDonalds redovisning utan att få betalt? Maila mig isåfall så ringer jag nästa gång det är dags så tar vi några bilder. Ok?

Jag säger inte emot. Jag ville bara att du skulle utveckla dig.

Jag har dock svårt att se modellarvoden som ett bevis på att årsredovisning skulle klassas som en reklamprodukt

Jag säger inte emot. Jag ville bara att du skulle utveckla dig.

Jag har dock svårt att se modellarvoden som ett bevis på att årsredovisning skulle klassas som en reklamprodukt

Ja, hur vill du att vi skall komma vidare i den här diskussionen?

Allt som oftast så görs årsredovisningen av en reklambyrå, räcker det?
Att årsredovisningar listas bredvid "reklambroschyrer, kataloger och kundtidningar" i SFF´s prislista, räcker det?

Ja, hur vill du att vi skall komma vidare i den här diskussionen?

Allt som oftast så görs årsredovisningen av en reklambyrå, räcker det?
Att årsredovisningar listas bredvid "reklambroschyrer, kataloger och kundtidningar" i SFF´s prislista, räcker det?

Lagtext eller någon instans tolkning av saken hade varit intressant.

Det du kommer med är knappast bevis. En årsredovisning ska innehålla vissa uppgifter som ska skickas in till mydigheterna. En del företag se rårsredovisningen som en del av sin kommersiella kommunikation, andra ser det bara som finansiell kommunikation.

Det är inte omöjligt att vissa årsredovisningar får ses som reklam, men jag har svårt att se att alla årsredovisningar är reklam.

Lagtext eller någon instans tolkning av saken hade varit intressant.

Det du kommer med är knappast bevis. En årsredovisning ska innehålla vissa uppgifter som ska skickas in till mydigheterna. En del företag se rårsredovisningen som en del av sin kommersiella kommunikation, andra ser det bara som finansiell kommunikation.

Det är inte omöjligt att vissa årsredovisningar får ses som reklam, men jag har svårt att se att alla årsredovisningar är reklam.

Nä, självklart kan det väl skilja från fall till fall, också beroende på hur den är utformad. Jag har inte heller hittat stöd i någon lagtext, BLF har inte heller något klart svar.

Jag har dock en känsla av att storleken på företaget som spelar en väsentlig roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto