Annons

Moms tillbaka på kamerainköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Hej! En fråga till er företagare:

Jag var i kontakt med någon från skatteverket angående att få tillbaka moms på inköp där denne sa att det var rimligt att få tillbaka ca hälften av momsen vid inköp av kamera då den anses även kunna användas privat och detta tyckte jag lät väldigt märkligt då exempelvis en extern hårddisk var helt rimlig att få tillbaka hela momsen på. Vad är er erfarenhet av detta och hur han ni gjort vid inköp av kamera för företaget?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har aldrig hört något liknande råd från skatteverket. Har du ett företag där du behöver en kamera eller en fotofirma kan du räkna med att lyfta hela momsen. Om du sas ligger i gråzonen och har en firma där du behöver en kamera ibland typ någon gång i månaden kanske man skulle kunna få detta råd. Bättre att du förklarar mer här i tråden så att du kan få mer adekvata synpunkter.
 

LinusG2

Aktiv medlem
Ja, jag har skaffat F-skattesedel för två olika verksamheter (musik och foto) där foto-delen säljer prints, fotograferar porträtt, events eller säljer rättigheter att använda bilder i olika kommersiella kontexter. Jag vet inte om det är något utöver detta jag bör berätta för att det ska bli en tydligare bild?

Min ståndpunkt är (vilket jag även sa till representanten på skatteverket) att kameran kommer till 99% användas strikt till fotoverksamheten, då jag primärt fotar natur och landskap med syftet att skapa något som folk vill köpa av mig, eller andra typer av uppdrag där företaget ska på något sätt gynnas av de.

mvh
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu vet ju inte skatteverket hur många procent du använder kameran privat.
Precis som alla som drar av för hemmakontor osv osv
 

SSD

Aktiv medlem
Nu är jag ingen skatte expert men har mycket svårt att tro att skatteverket sitter och gör bedömningar om %-andelar i användandet. om de ser att det finns seriösa avsikter att bedriva verksamhet. Det som är intressant är om du har någon utgående moms, fakturerar du några kunder helt enkelt. Du kan hävda vad du vill men om du har en firma som köper in utrustning utan att ha fakturering som styrker att du faktiskt har ett företag som fungerar så kommer du hamna under lupp. Det är liksom inte rimligt att du ska dra av moms på kameror och objektiv om du aldrig säljer tjänster där dessa ingår som arbetsverktyg. Moms skall betalas av slutanvändaren och om du använder en kamera för att producera en tjänst/produkt som en slutanvändare betalar för, inkl moms, så kommer Skatteverket vara nöjda och du får dra av moms. Sedan kan man alltid förmånsbeskattas för att man har en privat fördel av något som ägs av ditt företag men svårt att tro att skatteverket skulle orka fundera på det så länge ditt företag har vettiga intäkter. Problemet är väl att det är så många "smarta" entusasiter som är så jädra sugna på att komma undan moms att man startar företag på grunder som är rena hittepå lösningar. Då blir Skatteverket misstänksamma och tänker, med all rätt, att du försökar komma undan moms och börjar ställa frågor.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Exakt uttryckt! Ta upp allt som utgifter/inventarier med avskrivning i bokslutet och deklarera hela inköpet i momsdeklarationen utan några kommentarer så går det nästan garanterat igenom.
 

SSD

Aktiv medlem
Jag misstänker att det är en enskild firma det handlar om och så säger skatterverket så här:
Om du köper en vara eller tjänst som du sedan använder både privat och i företaget så kan du bara dra av den delen du använder i företaget. Det är du som ska göra en rimlig bedömning av hur mycket du använder varan eller tjänsten.

Skatteverket avgör sedan om din bedömning är rimlig. Skulle det vara så att vi inte är säkra på om din bedömning är rimlig eller om något är oklart så kontaktar vi dig självklart först och du får redogöra för hur du har gjort bedömningen.

Exempel: Kari köper en dator som han använder 50 procent privat och 50 procent i sitt företag. Han drar därför av 50 procent av momsen på inköpet.

Exempel: Jonna köper en borrmaskin som hon använder nästan uteslutande i företaget men det händer att hon även använder den i hemmet. Jonna uppskattar att hon använder borrmaskinen 90 procent i företaget och 10 procent privat. Därför drar hon av 90 procent av köpet.

Om du köper en investeringsvara, till exempel en dator eller en fyrhjuling, kan du välja att göra fullt avdrag för den ingående momsen, men då måste du uttagsbeskatta när du använder den privat
.

Jag kan personligen tycka att det är mer än rimligt att delar av momsen inte får dras av. Har man så mycket verksamhet att kamerautrustningen kan anses användas till 100% i den enskilda firman menar jag att man valt fel bolagsform och borde starta ett AB istället. Ett AB ger också möjlighet att ”spara” inkomster över åren vilket är svårare i en enskild firma. Idag är minsta aktiekapital 25000:- och det finns inget krav på revisor. Det är med andra ord rätt lätt att ha ett aktiebolag. Men visst, köper man in utrustning till bolaget och har så små intäkter att ett AB går med förlust så blir det likvidationspliktigt, alternativt i konkurs. Pratar vi rent generellt (betyder att jag inte menar ett trådskaparen nödvändigtvis faller inom det jag säger) så har jag svårt att förstå alla dessa ensklida firmor som skapas i syfte att komma undan moms. Kreativiteten när det kommer till att komma undan skatt är stor (gäller även många AB) där både tid och pengar läggs för att uppnå detta. Jag förstår att om man har en ambition om att kunna sälja en och annan print och kanske få ett eller annat fotouppdrag så måste man på något sätt fakturera. Men i många fall är det så små belopp per år att det måste anses vara en hobby. Varför ska man då få dra av moms på sin utrustning? Och hur gör man när man råkat tappa kameran/objektivet, eller de blir stulna? En hemförsäkring gäller ju inte för utrustning ett företag äger. Men det finns kanske kreativa metoder där med.
 
ANNONS