Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Monopod
- Trådstartare Falumas
- Start datum
j2^
Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa en monopod.
Jag vill ha en monopod som kan bli väldigt liten ihopfäld vilken skall man satsa på?
Behövs det en kulled till en monopod?
/Karl
Jag valde att sätta en kulled på min monopod, inte för att det "behövs" utan mer för att jag då slipper plocka bort snabbplattorna från kameran när jag vill använda den.
Dock så är det smidigt med led de gånger man använder monopod genom att surra fast den mot ett träd/stople/liknande.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jag gjorde två misstag när jag köpte min monopod:Funderar på att införskaffa en monopod.
Jag vill ha en monopod som kan bli väldigt liten ihopfäld vilken skall man satsa på?
/Karl
1. Köpte inte kolfiber och nu fryser jag ofta om händerna på vinterhalvåret.
2. Köpte kulled. Gör inte det särskilt inte om Du använder tunga telen. Jag har min kulled stående i bokhyllan. Du ska ha ett huvud som bara ledar i en riktning.
Det finns mycket att välja på och jag vill inte påstå att jag har full överblick men detta stativ skulle jag köpa idag:
http://www.manfrotto.com/magfiber-monopod-5-section
Och detta huvud:
http://www.manfrotto.com/monopod-quick-release-head
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Vad menar Du med "välja fritt bland snabbkopplingar"? Då har han ju i varje fall valt bort en snabbkoppling.Om du inte använder Manfrottos snabbplattor tidigare kan det vara bättre att använda Manfrottos tilthuvud 234 istället. Då kan du välja fritt bland snabbkopplingar.
Micke.
Att köpa stativhuvud börjar väl med att bestämma sig för snabbkoppling eller inte snabbkopplingg. Ska man ha snabbkoppling väljer man sedan typ av snabbkoppling. Men när man har gjort dessa val är väl det få produkter som tillåter att Du fritt byter spår. Det måste Du utveckla mer. Jag måste ha missat något?
theTnT
Aktiv medlem
detta stativ skulle jag köpa idag:
http://www.manfrotto.com/magfiber-monopod-5-section
Är det femdelade verkligen värt merkostnaden mot det fyrdelade? Det skiljer sju centimeter i hopfälld längd. Det fyrdelade blir 53 cm och får därmed till och med följa med som handbagage hos RyanAir (max 55 cm). Prisskillnaden (hos CyberPhoto) är 435,-.
Det fyrdelade blir fem centimeter högre (165 cm) och torde dessutom gå ungefär 20% fortare att fälla upp/ned.
Fyrdelade Cullmann Magnesit 580C verkar mer prisvärt; lyxplast (kolfiber), 54 - 168 cm, 10 års garanti, klarar 12,5 kg utrustning (mot Manfrottos 5 kg) men väger bara 30 gram mer. Just nu dessutom 200,- rabatt hos CyberPhoto så det är över tusenlappen billigare än det femdelade Manfrotto.
PMD
Aktiv medlem
Jag använder enbenstativ ganska sällan, och jag har en liten kulled på. Henrys motvilja mot kulled gissar jag beror på att man inte kan lita på att kameran med ett stort tele sitter kvar i sitt läge om man släpper den och inte har dragit åt leden ordentligt. Jag löser det problemet genom att alltid hålla i kameran och/eller objektivet när jag flyttar mig. Det är rätt praktiskt att ha en kulled som går lagom trögt, tycker jag. Det gör det lätt att rikta om kameran.
Jag har ett gammalt Cullman-enbenstativ med långsamma vridlås, men om jag skulle köpa ett nytt så skulle ett Manfrotto Neotec stå högt upp på listan av enbenstativ att undersöka. Ser väldigt snabbjobbat ut.
Jag har ett gammalt Cullman-enbenstativ med långsamma vridlås, men om jag skulle köpa ett nytt så skulle ett Manfrotto Neotec stå högt upp på listan av enbenstativ att undersöka. Ser väldigt snabbjobbat ut.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Kan bara instämma med några tidigare inlägg.
Har själv detta stativ: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9067819/manfrotto-enbenstativ-695cx-kolfiber
och detta tilthuvud: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1559562/manfrotto-tilthuvud-234rc-monopod
En toppenkombination! Lätt att ta med, kan användas som "vandrigsstav" också. Lätt att fästa med små spännband på cykeln!
En i mitt tycke en utomförträfflig kombination. ;-)
Har själv detta stativ: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9067819/manfrotto-enbenstativ-695cx-kolfiber
och detta tilthuvud: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1559562/manfrotto-tilthuvud-234rc-monopod
En toppenkombination! Lätt att ta med, kan användas som "vandrigsstav" också. Lätt att fästa med små spännband på cykeln!
En i mitt tycke en utomförträfflig kombination. ;-)
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Som vanligt beror det på till vad man använder det. Jag har oftast Canon 300 mmj 2,8 L IS II USM + x2 extender + 5DIII med batterigrepp och "lagom" åtdragen kulled är i det närmaste stenhårt. Medan ett enledshuvud kan förbli rörbart. En enda vippning p.g.a. kulleden kan bli dyr. Det finns inga behov av kulled eftersom stativet är rörligt. Behöver bara kunna växla mellan mark och trädtoppar.Jag använder enbenstativ ganska sällan, och jag har en liten kulled på. Henrys motvilja mot kulled gissar jag beror på att man inte kan lita på att kameran med ett stort tele sitter kvar i sitt läge om man släpper den och inte har dragit åt leden ordentligt. Jag löser det problemet genom att alltid hålla i kameran och/eller objektivet när jag flyttar mig. Det är rätt praktiskt att ha en kulled som går lagom trögt, tycker jag. Det gör det lätt att rikta om kameran.
PMD
Aktiv medlem
Det tyngsta objektiv jag använder på mitt enbenstativ är ett EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM och det väger nog mindre än ditt 300mm-objektiv. Jag betraktar dock enbenstativet som ett påhäng på objektivet och inte tvärtom, så jag använder enbenstativet som ett slags frihandsstöd. Helt annorlunda arbetssätt jämfört med vanlig stativanvändning, alltså.
Med enbenstativet hängande under objektivet är det praktiskt att kunna peta pinnen åt godtyckligt håll för att ta stöd mot vad som råkar finnas till hands, alltså inte bara marken.
Med enbenstativet hängande under objektivet är det praktiskt att kunna peta pinnen åt godtyckligt håll för att ta stöd mot vad som råkar finnas till hands, alltså inte bara marken.
Lawson
Aktiv medlem
Vad menar Du med "välja fritt bland snabbkopplingar"? Då har han ju i varje fall valt bort en snabbkoppling.
Att köpa stativhuvud börjar väl med att bestämma sig för snabbkoppling eller inte snabbkopplingg. Ska man ha snabbkoppling väljer man sedan typ av snabbkoppling. Men när man har gjort dessa val är väl det få produkter som tillåter att Du fritt byter spår. Det måste Du utveckla mer. Jag måste ha missat något?
"Om du inte använder Manfrottos snabbplattor tidigare kan det vara bättre att använda Manfrottos tilthuvud 234 istället. Då kan du välja fritt bland snabbkopplingar."
Jag väljer att börja med att citera mig själv. Jag har diskuterat med dig förut.
Som du ser så skriver jag "om du inte använder Manfrottos snabbplattor tidigare....." alltså har han redan valt den snabbplatta som sitter på Rc varianten så är det ju inget att diskutera, då väljer han ju samma igen.
Har han inte tidigare något system av snabbplattor eller valt ett annat fabrikat kan det vara bättre att välja Manfrotto 234 och skruva på lämpligt snabbfäste. Sedan finns det ju en hel del märken som är Arca-Swiss-kompatibla och tillåter att du flyttar plattor mellan fästena.
Micke.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Helt klart men bara tillfälligt. En fotbolls-, tennis- eller vade det nu är match blir jobbig utan att kunna justera. Lika är det med stående eller sittande. Men man kan ju köpa i etapper. Jag tror Du har en led efter ett tag om Du köper utan.Tack för alla synpunkter. Visst växlande mellan trädtoppar och mark måste ju även vara möjlit utan led.
Skall smälta detta lite nu och se vad det blir.
/Karl
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Det var en fråga! Finns det alltså snabbplattesystem som man fäster med objektivskruven på ett huvud?"Om du inte använder Manfrottos snabbplattor tidigare kan det vara bättre att använda Manfrottos tilthuvud 234 istället. Då kan du välja fritt bland snabbkopplingar."
Jag väljer att börja med att citera mig själv. Jag har diskuterat med dig förut.
Som du ser så skriver jag "om du inte använder Manfrottos snabbplattor tidigare....." alltså har han redan valt den snabbplatta som sitter på Rc varianten så är det ju inget att diskutera, då väljer han ju samma igen.
Har han inte tidigare något system av snabbplattor eller valt ett annat fabrikat kan det vara bättre att välja Manfrotto 234 och skruva på lämpligt snabbfäste. Sedan finns det ju en hel del märken som är Arca-Swiss-kompatibla och tillåter att du flyttar plattor mellan fästena.
Micke.
gtk80
Avslutat medlemskap
Funderar på att införskaffa en monopod.
/Karl
* Benro C28T - min: 51cm, max 156cm, 4-sektioner max 12kg)
Denna kolfiber monopod tittade jag själv på ett tag, bra arbetshöjd och kompakt och lätt (410g)
Men fick tag i ett Gitzo GM2541 som jag är mycket nöjd med, använder dock inget huvud på monopoden. Tycker det går utmärkt att tilta/vrida/vända/panorera utan och det tar inte många sekunder att vid bilen gänga på stativet på objektivfästet för att vandra ut i naturen med kameran bekvämt över axeln
Skulle ev. vara smidigt om det går att gänga fast ett "skruvstädsfäste" på monopoden så man kan ha plattan monterad konstant. Nån som testat detta?
Lawson
Aktiv medlem
Det var en fråga! Finns det alltså snabbplattesystem som man fäster med objektivskruven på ett huvud?
Ja, mitt sitter med den grövre 3/8 skruven. Alltså typ en M10.
Micke.
nikitin
Aktiv medlem
Det var en fråga! Finns det alltså snabbplattesystem som man fäster med objektivskruven på ett huvud?
Det (i mitt tycke) bästa snabbplattesystemet är Arca Swiss, dock skall du inte köpa Arca Swiss plattorna utan dem av RRS, Kirk eller Benro. Plattorna från dem har oftas en 1/4" gänga (vilket är samma som på undersidan av kameran).
Det finns speciella kulleder från dessa tillverkare för monopods, Benro, Kirk samt RRS.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Tack! Det har jag missat1 Kasserade alltså ett stativ i onödan! Man lär så längen man lever.Ja, t.ex. det här från Manfrotto.![]()