Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera bilder i ram bakom glas

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte ställa en följdfråga rellaterad till rubriken på tråden: jag har själv gjort några inramningar med passepartout, där jag har tejpat fast bilden i passepartouten med tejp i överkant. vad som därefter upptäckts (i efterhand) efter det att bilden är monterad i ramen och bakom glaset, så är bilden "bubblig" och det stör mig något vansinnigt.

Nu har jag ingen erfarenhet sedan tidigare av att montera bilder, så någon som känner igen problembilden och hur man skall göra för att rätta till problembeskrivningen får gärna tala om hur jag skall göra, för jag vill inte ha det på detta sättet.
Det är därför jag helt har gått över sedan flera år tillbaka att bara printa på matt papper och aldrig amvända glas. Jag störs efter det aldrig av dessa effekter eftersom de matta printarna är mycket mer förlåtande än exv. högglansiga barytaprintar.

Jag monterar bilder enbart genom att fästa med syrafri tejp enbart i överkant på bilden till syrafri passepartout. Orsak: När luftfuktigheten varierar har foto och passepartout olika längdutvidgning vilket kan ge bubblor. Att tillåta lite rörlighet mellan de olika materialen gör att i varje fall jag aldrig får bubbliga ytor. Passepartout skall vara syrafri och inte tunnare än 1,8 mm. Även att montera hela bilden på ett fast underlag med adhesivfilm kan bli fult. - Och man får då börja om från början. För mig är det "overkill". Gör man det på stora bilder är det bäst lämna bort det jobbet.

Jag monterar bilder enbart genom att fästa med syrafri tejp enbart i överkant på bilden till syrafri passepartout.
Det är exakt det jag gjort.
Passepartout skall vara syrafri och inte tunnare än 1,8 mm.
Den är syrafri, har redogjort för det tidigare i tråden, om man gör lite tråd-arkeologi. Tjockleken vet jag inte exakt, men den bör ligga runt 1,8 mm, om inte över.

Det är därför jag helt har gått över sedan flera år tillbaka att bara printa på matt papper och aldrig amvända glas. Jag störs efter det aldrig av dessa effekter eftersom de matta printarna är mycket mer förlåtande än exv. högglansiga barytaprintar.
Förstår tankegångarna Stenis, men då har du inte bilderna i ram och passepartout heller, antar jag !?

Och med montering avses i det här sammanhanget att man limmar bilden på ett fast underlag !?
Ja, på en syrafri kartong.

Photax har för kallmontering.

Nackdelen är att denna är lite fjantigt smal. Jag har haft en som var minst 60cm bred o det finns säkert att få tag på.

OBS att syrafria kartonger ofta endast är syrafria på EN sida.
Sen finns den tidigare nämnda kartong 2. De är mycket tunnare än en passepartoutkartong. De är HELT syrafria men böjliga och tunna. De kan man inte montera på.

Förstår tankegångarna Stenis, men då har du inte bilderna i ram och passepartout heller, antar jag !?
Jo det är ju det jag har.
Varför skulle jag inte ha det?

1758008222195.png

Så här ser det ut normalt utan glas. Nedan ser ni några tavellister jag har i mitt arbetsrum. Där byter jag ju bilder ofta och torkar printar m.m. så där har jag bara gjort stöd av de taskiga "plastglas" de nu har i billiga ramar (jag är glad åt att man gör så då det är enklare att slänga plast än glasskivir idag.) Det är vanliga elkabelrännor som jag förstärkt plasten med så den inte böjer sig. Det funkar jättebra tycker i alla fall jag. Byter jag bild i en ram så skär jag bara ett snitt i den syrafria tejpeen på passepartouten och tejpar dit en ny i den passepartouten innan jag monterar ramen på nytt.

Jag har väl normalt en sju åtta sådana på väggarna. Jag kör helst A2 och lite A3. För bilderna behöver vara minst i A2 tycker jag när vi har 3,5 meter i tak för annars blir det nog lite futtigt. Jag bor i en omgjord militärkasern på Rindö (gatan heter t.o.m. Västra Kasernvägen :)

Numera sedan 3år + så är min printning helt problemfri efter jag skaffade min Epson SC-P900. Den har gått som tåget och krånglar aldrig. Man bara byter bläck ibland och kör. Det är väldigt ekonomiskt också tycker jag då jag printar med profilen för Canson Etching Rag på billigt Scandinavian Matte Professional bulkpapper i 100 pack. Jag bytte när Canson höjde till en nivå som väl låg 10ggr Scandinavian-priset. Upptäckte att hängt på väggen kan jag inte ens se någon skillnad i kvalitet heller även om Canson-pappret ju är både tjockare och lite skönare att ta på.

Vill jag ha något skönare att ta på så har vi väl alltid någon sammetsklädd kudde att ta på.

1758008104797.png

Printingproblem är en fullständig ickefråga för mig numera vilket i Epson-printningens historiska ljus känns lite märkligt.

Senast ändrad:
Ja, på en syrafri kartong.

Photax har för kallmontering.

Nackdelen är att denna är lite fjantigt smal. Jag har haft en som var minst 60cm bred o det finns säkert att få tag på.

OBS att syrafria kartonger ofta endast är syrafria på EN sida.
Sen finns den tidigare nämnda kartong 2. De är mycket tunnare än en passepartoutkartong. De är HELT syrafria men böjliga och tunna. De kan man inte montera på.
För dyrt och för omständigheter (i mitt fall), men det kanske finns andra som tilltalas av lösningen !?

Som jag ser det så har du 3 alternativ.
  1. Montera bilden på kartong eller kapaplatta. Detta är det säkraste sättet för att det skall hålla sig plant.

2. Printa på ett annat papper som har högre gramvikt. Du kan ha 2 olika papper med exakt samma gramvikt som beter sig helt olika. På större bilder ( 30x40 och större) rekommenderar jag minst 310 gram till mina kunder.

3. Använda en böljepapp som baksida. Denna pappen är böjd så den trycker bilden mot passepartouten.
    Det är inte på alla papper detta funkar.

Inte använda för tunn passepartout (som någon skrev i ett tidigare inlägg).
    Har du beställt från BGA så är det Canson 1,8 mm kartong. Den funkar utmärkt även till riktigt stora bilder. Jag testade med 1,7 mm och tänkte att 1/10 mm kan ju inte göra någon skillnad, men det gjorde det... Den böljade sig på stora bilder.

Tejpa bara med 2 tejpbitar i hörnen på bilden. Heltejpa INTE!

Känns lite konstigt att ha passepartout och ram , men inte glas. Men det kanske bara är jag.

Väldigt fin bild på elefanter, f ö.
Ja, det kan nog en del tycka men jag gillar det - och det funkar. Bilderna blir mer tillgängliga än bakom många bilder traditionellt monterade bakom glas där man tvingas förhålla sig till både reflexer och spegeleffekter.

Som jag ser det så har du 3 alternativ.
  1. Montera bilden på kartong eller kapaplatta. Detta är det säkraste sättet för att det skall hålla sig plant.

2. Printa på ett annat papper som har högre gramvikt. Du kan ha 2 olika papper med exakt samma gramvikt som beter sig helt olika. På större bilder ( 30x40 och större) rekommenderar jag minst 310 gram till mina kunder.

3. Använda en böljepapp som baksida. Denna pappen är böjd så den trycker bilden mot passepartouten.

Inte använda för tunn passepartout (som någon skrev i ett tidigare inlägg).
    Har du beställt från BGA så är det Canson 1,8 mm kartong. Den funkar utmärkt även till riktigt stora bilder. Jag testade med 1,7 mm och tänkte att 1/10 mm kan ju inte göra någon skillnad, men det gjorde det... Den böljade sig på stora bilder.

Tejpa bara med 2 tejpbitar i hörnen på bilden. Heltejpa INTE!
Jag har nästan bara använt passepartouter från BGA. De är mycket stadigare än det skräp som ofta fyller med ramarna. Dessutom håller de stilen till skillnad från en del annat skräp jag sett.

Inte aktuellt.

Kan bli aktuellt i framtiden, men i detta nu har jag en uppsättning papper (Canon), som jag tänker använda mig av;

Photo paper Pro Luster, 260 g m2/ 0,26 mm/A2, 25 blad.
Och;
Photo paper Pro Luster, 260 g m2/ 0,26 mm/A4, 20 blad.

Behöver bara något som är värt att skiva ut och hänga upp på väggen också, men det kanske löser sig i nästa månad, då jag åker till Nepal (för en tredje gång) och skall till att vandra i Himalaya;

Det blir väl till att begå självmord mer eller mindre, men jag hoppas att jag klarar det, för det kommer att bli en 'utmaning' över det vanliga och göbben börjar bli gammal.
Det är nog det alternativ som i så fall ligger närmast.

Finns dessa 'böljepapper' på BGA !?

P.s;
Jag känner till vad som nyligen inträffade i Nepal, så jag behöver inte upplysas om den saken 😉.
D.s.

Inte aktuellt.

Kan bli aktuellt i framtiden, men i detta nu har jag en uppsättning papper (Canon), som jag tänker använda mig av;

Photo paper Pro Luster, 260 g m2/ 0,26 mm/A2, 25 blad.
Och;
Photo paper Pro Luster, 260 g m2/ 0,26 mm/A4, 20 blad.

Behöver bara något som är värt att skiva ut och hänga upp på väggen också, men det kanske löser sig i nästa månad, då jag åker till Nepal (för en tredje gång) och skall till att vandra i Himalaya;

Det blir väl till att begå självmord mer eller mindre, men jag hoppas att jag klarar det, för det kommer att bli en 'utmaning' över det vanliga och göbben börjar bli gammal.

Det är nog det alternativ som i så fall ligger närmast.

Finns dessa 'böljepapper' på BGA !?

P.s;
Jag känner till vad som nyligen inträffade i Nepal, så jag behöver inte upplysas om den saken 😉.
D.s.
Det du skulle kunna testa är att skära till en kartong som är lite större än bilden. Denna lägger du mellan bilden och bakstycket. Det är ett långskott men det kan funka.

Oops det är sannerligen inget för mig! Jag får svindel när jag går upp för en trottoarkant.

Jag vet inte om BGA säljer dem.
Jag köper dem direkt från importören.

Det du skulle kunna testa är att skära till en kartong som är lite större än bilden. Denna lägger du mellan bilden och bakstycket. Det är ett långskott men det kan funka
Tack för tipset, men det är för mycket jobb, föredrar en färdig lösning.

Oops det är sannerligen inget för mig! Jag får svindel när jag går upp för en trottoarkant.
Men vyerna är oslagbara !

Jag vet inte om BGA säljer dem.
Jag köper dem direkt från importören.
Får kolla med BGA, men var får du tag på dom !?

ANNONS
Götaplatsens Foto