Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera bilder i ram bakom glas

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Hej,
Vill rama in foton bakom glas.

Approach 1:
Om jag beställer en utskrift exvis 50x70 från crimson
och sedan bara lägger in den i en ram med glas så kommer bilden att "säcka ihop"
tämligen omgående. En lösning på det är att beställa fotot monterad på kartong.
Detta kostar dock drygt 400 spänn istället för dryga 100.
Här har jag låit skriva ut bilden med "ram" istället för att använda en riktig passepartout.
Bilden ligger då också tryckt mot glaset. Har hört att det inte är helt bra; att den exvis fastnar i glaset.
Har också informerats om att bilden ska vara matt om den ska ligga mot glas.

Approach 2:
Har också kollat på en site om montering med passepartout där man i princip endast tejpar
fotot i överkant (med syrafri tejp) på en "isolerkartong" (så att bilden ligger mellan passepartouten och isolerkartongen.
Detta blir en både snyggare och billigare lösning.

Frågan är om approach 2 håller bilden slät och fin i många år även med storlekar upp till 50 x70 stående.
Är alltså inte ute efter en "utställningslösning" utan en permanent inramning av bilder som kan säljas.

Tänkte ställa en följdfråga rellaterad till rubriken på tråden: jag har själv gjort några inramningar med passepartout, där jag har tejpat fast bilden i passepartouten med tejp i överkant. vad som därefter upptäckts (i efterhand) efter det att bilden är monterad i ramen och bakom glaset, så är bilden "bubblig" och det stör mig något vansinnigt.

Nu har jag ingen erfarenhet sedan tidigare av att montera bilder, så någon som känner igen problembilden och hur man skall göra för att rätta till problembeskrivningen får gärna tala om hur jag skall göra, för jag vill inte ha det på detta sättet.

Att bilden blir bubblig beror oftast på att när du tejpade så har du sträckt bilden för mycket.
Väldigt vanligt med plastpapper. Och väldigt vanligt när man inte använder syrafri tejp. Slicka INTE på tejpen!
Om det är fiberpapper så måste du plana bilden innan du monterar den, görs i en värmepress.

Senast ändrad:
Ska man göra det snyggt och by the book så skall man montera bilden på en syrafri kartong och använda passepartout. Sen skall baksidan förseglas med kartong 2 och syrafri tejp när man lagt det i ramen.

Jag har bara monterat en 50x70 plastpapper och om jag kommer ihåg rätt så står den bara i ramen.
Bild på dottern o den hänger hos X-hustrun.
Bilden är formatet 5:7 med vit ram.
Bild beställd på blankt papper ngt större än 50x70.
Ram 50x70
Passepartout skuren efter ram 50x70 och bilden.
Skurit ner bilden efter ram.
Skurit ner syrafritt bakstycke efter ram.
Däremot har jag not inte stängt bakstycket med syrafri tejp.
Inga bubblor eller tejp.

Jag har ramat in en massa bilder, oftast med gott resultat. Det jag lärt mig är att undvika ramar med tunt glas, plexiglas som det oftast är i billiga ramar, eller att använda de passpartouter som ibland följer med ramen. De är ofta för tunna och och orkar inte hålla bilden helt plan mot bakstycket. Skär hällre en egen av kraftigare passpartoutkartong som passar bilden.

Sedan är det viktigt att bilden är mindre än ramen så den kan röra sig med luftfuktighet och temperatur. Och att den fästs med syrafri tape enbart i överkanten på några ställen. Annars bucklar den sig gärna på hösten när det blir fuktigt.

Att bilden blir bubblig beror oftast på att när du tejpade så har du sträckt bilden för mycket.
Väldigt vanligt med plastpapper. Och väldigt vanligt när man inte använder syrafri tejp. Slicka INTE på tejpen!
Om det är fiberpapper så måste du plana bilden innan du monterar den, görs i en värmepress.
Har inte sträckt bilden över huvud taget, utan bara måttet in den I hålet på passepartouten och fäst med en liten bit tejp särskilt avsedd för ändamålet.

Är (mig veterligen) inte fiberpapper, utan Canons originalpapper. Minns inte i detta nu vilket av det, det är, men jag är ganska säker på att det inte är fiberpapper.

Glossy (någonting).

Ska man göra det snyggt och by the book så skall man montera bilden på en syrafri kartong och använda passepartout. Sen skall baksidan förseglas med kartong 2 och syrafri tejp när man lagt det i ramen.
Jag har beställt ram, passepartout och tejp från BGA. Kartongen är (mig veterligen) syrafri. Men någon kartong 2 har jag inte, utan bara själva bakstycket till ramen, s a s. Kan det vara där det felar !?

Skär hällre en egen av kraftigare passpartoutkartong som passar bilden.
Ram och glas, samt passepartout är beställt separat hos BGA , inte i ett paket s a s. D v s ram och glas kom i ett paket och passepartout separat i tjock, syrafri kartong.

Tejp specifikt för ändamålet, (som nämnts). Ramen (och passepartouten) är större än själva bilden (kan lägga upp en bild på inramningen när jag har kommit hem, så blir det tydligare).

Tejpat bara med en liten remsa tejp i överkant, och inget annat.

Tejpat bara med en liten remsa tejp i överkant, och inget annat.
Det räcker oftast att sätta två små bitar tejp vertikalt i överkanten och sedan en bit horisontellt över den första på passpartouten för att säkra, som ett "T".

Men det låter inte som det är här ditt problem ligger, det lät som om hela bilden blev bucklig och det brukar hända om man tejpar på sidorna och i underkant också.

Det räcker oftast att sätta två små bitar tejp vertikalt i överkanten och sedan en bit horisontellt över den första på passpartouten för att säkra, som ett "T".
Alltså, det jag gjort, är att sätta en liten tejpbit horisontellt i överkant på passepartouten, that's all. Tror inte att det framgår av bilden att det är 'buckligt' men detta är ett exempel (av flera) hur inramningen ser ut;

Visa bilaga 1000038441.jpg

Jag har beställt ram, passepartout och tejp från BGA. Kartongen är (mig veterligen) syrafri. Men någon kartong 2 har jag inte, utan bara själva bakstycket till ramen, s a s. Kan det vara där det felar !?
kartong 2 är egentligen bara en syrafri spärr till bakstycket.
Så den har egentligen ingen funktion överhuvudtaget utom att låta bilden leva några år längre.
Sen KAN kartong 2 också vara själva bakstycket.

En annan sak: Signera inte på passepartout utan på bildens underkant och passepartout ska inte täcka signaturen. Om signaturen finns på passepartout kan någon av någon anledning byta ut den och då finns ingen signatur längre.

En annan sak: Signera inte på passepartout utan på bildens underkant och passepartout ska inte täcka signaturen. Om signaturen finns på passepartout kan någon av någon anledning byta ut den och då finns ingen signatur längre.
Tack för tipset, men någon signatur har jag inte ö h t. Men jag kan ta med med mig det i framtiden, om behovet skulle uppstå.

Så det leder inte till att komma en lösning på problembilden närmare, då.
För att garanterat komma åt att det inte buktar så är det montering som gäller.
Det är snyggt o formstabilt men dyrare.
O plastpapper har annat adhesive, går inte att värma ett RC-papper till 100 grader.
Om plastpappers adhesive funkar till fiber vet jag inte.
När man monterar så gäller det o vara renlig, ett hårstrå syns.

ANNONS
Götaplatsens Foto