Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multinationellt företagsslarv

Produkter
(logga in för att koppla)

frazer

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag vet att denna fråga tas upp stup i kvarten, och jag följer alla trådar med anknytning till ämnet noga. Dock är det ingen som skrivit hitills som har samma problem som jag.

Det började med att jag i höstas var på en bransch-mässa/-seminarium. En av föreläsarna var Vice VD på ett av europas största företag. Denna hade en presentation av företaget och dess produkter. Dock ryckte jag till när jag kände igen en bild i powerpoint-presenationen som denna Vice VD visade. Den kändes väldigt bekant, och när jag kom hem fick jag det bekräftat: Det var min!

Nu några månader senare har jag lyckats få tag i powerpoint-presentationen (iom att den publicerats på internet) och därmed kunnat bekräfta till 110% att bilden är min. Bilden finns publicerad på en hemsida av mig, dock med copyrighttext i nederkant (som tagits bort i denna presentation). Det måste vara här som företaget/Vice VDn stulit bilden från.

Jag sitter här och försöker tyda BLFs prislista, och kommer fram till följande:

Grundpris 785
Bildstöld(10%) 78.50
Redigering(20%) 157
Inget namn(100%) 785
Totalt 1805.50 kr

Har dock sett andra tolkningar av prislistan här i forumet, så jag undrar om jag tänkt rätt.

Jag noterade även att man skulle lägga på 800 kr på grundpriset om bilden var tagen utomlands. Hur tolkar man min situation i det här fallet? Från företagets synvinkel är bilden tagen i utlandet, och för min del är brukaren av bilden från utlandet. Ganska krångligt...

Jag tycker 1800 kr är lite väl i minsta laget för en bild som kan ha visats för flera 100 000 personer på mässor och föreläsningar världen över, eller? I och med att presentationen använts för kommersiellt syfte (att reklamföra företaget och dess produkter) tycker jag även att priset borde bli högre?

Det är del 1. Hur tycker ni jag skall göra med del 2 (hemsidan som publicerat presentationen)?

Ganska krångligt fall, enligt mig.

Tacksan för all hjälp jag kan få!

Bildstöld(10%) 78.50
Redigering(20%) 157

Nu sitter jag f.n. utan BLF-lista men jag har för mig att det ska vara tio respektive tjugo procent av det s.k. prisbasbeloppet, om vilket NE skriver följande:

basbelopp [gammal benämning], belopp som ligger till grund för beräkning av ATP och andra sociala förmåner. Beloppet fastställs av regeringen för varje kalenderår på grundval av levnadskostnadernas förändring enligt konsumentprisindex. Genom att förmånerna beräknas till viss procent av basbeloppet blir de värdesäkrade.

Det är alltså ett värdesäkrat standardbelopp som används lite var stans i samhället (ofta i lagar) när man vill kunna ange t.ex. olika typer av gränsbelopp. T.ex. att vid en omsättning på mer än X antal prisbasbelopp ska ett företag bokföra på ett visst sätt, bla, bla, bla...

Tack för svaret. Vid en närmare titt bland bokstäverna såg jag samma sak, så då slutade fakturan på strax över 13 000 kr istället :)

ANNONS
Götaplatsens Foto