Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
En av Sveriges främsta konst/dokumentärfotografer genom tiderna, Kenneth Gustavsson, livnärde sig som brevbärare. Det finns fler exempel på framstående fotografer som finansierar sitt fotograferande genom att göra annat eller genom stipendium. Inkomsterna är alltså inte något avgörande. Tack gud för det.

Håller med tidigare inlägg om att diskussionen känns relativt meningslös.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är inte när man får kalla sig fotograf som är frågan. Alla som tar en enda bild i hela sitt liv är en fotograf.
Frågan var om titeln yrkesfotograf!
 

Terje H

Aktiv medlem
Ofta tycker jag diskussionerna här på Fotosidan är intressanta, men både grundfrågan och många av inläggen visar snarare på att alla (inklusive jag själv) har alldeles för mycket tid att "döda". Dessutom når titelsjukan oanade höjder hos somliga.......suck. /BoH
Dessutom mitt under fotbolls-VM... ;)

Titelsjukan verkar vara något typiskt svenskt, då det är den vanligaste frågan man ställer till andra; vad man har för arbete. Själv bryr jag mig inte vad någon har för yrke, eller för den del vad som förväntas bakom en yrkestitel - det viktiga är vilka bilder man gör. Jag känner till ett stort antal amatörfotografer som tillhör de bästa i världen, så det att vara yrkesfotograf/professionell fotograf säger egentligen inget om kvaliteten på bilderna. Egentligen!

Men en udda och intressant diskussion är det, tycker jag... ;)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det kanske det gör, men nu diskuterar vi väl fotografyrket? ;)
Precis Terje!
När är man yrkesfotograf? Det är frågan. Inte enbart fotograf.
Magnus hade en bra definition där jag tror han menar att man regelbundet, även om det inte tidsmässigt eller är den huvudsakliga inkomstkällan, agerar som fotograf mot betalning på något sätt.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Precis Terje!
När är man yrkesfotograf? Det är frågan. Inte enbart fotograf.
Magnus hade en bra definition där jag tror han menar att man regelbundet, även om det inte tidsmässigt eller är den huvudsakliga inkomstkällan, agerar som fotograf mot betalning på något sätt.

/Stefan
Tog Ansel Adams, Vivian Mayer och Robert Capa beställningsjobb?

Jag anar att ni tycker att yrkesfotograf för er betyder IT-konsult.

Det finns gott om yrkesfotografer som inte tar beställningsjobb.
 

Terje H

Aktiv medlem
För att definiera yrket behöver man se vad som särskiljer det från andra.

Fotograf (generellt)
Yrkesfotograf
Amatörfotograf
Hobbyfotograf
Anställd fotograf
Frilansfotograf
Sportfotograf
Modefotograf
...
Du glömde naturfotograf, porträttfotograf, bröllopsfotograf, landskapsfotograf, museifotograf.... ;)

Sedan kan vi göra ännu en indelning:

1 - De som är mest intresserade av kameran och tillbehören
2 - De som är mest intresserade av handhavandet och fotograferandet
3 - De som är mest intresserade av bilderna och bildskapandet

/Terje
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tog Ansel Adams, Vivian Mayer och Robert Capa beställningsjobb?

Jag anar att ni tycker att yrkesfotograf för er betyder IT-konsult.

Det finns gott om yrkesfotografer som inte tar beställningsjobb.
Blanda inte in mig i vad jag ansett angående frågan för jag har fortfarande inte gett min syn angående frågeställningen.
Jag är intresserad av er synvinkel. Tyvärr har en del missuppfattat frågan och tror jag bara frågar om den generella termen fotograf, men det gör jag inte.
Jag ville veta termen yrkesfotograf när man bör kalla sig det.
Kan man exempelvis kalla sig yrkesfotograf om man tar betalt regelbundet varje år för 1 timmes jobb varje nyår? Resten av årets timmar tar man inga betalda uppdrag alls?
Är man yrkesfotograf om man säljer en enda bild som får stor uppmärksamhet men alla andra bilder är osålda och man gör det endast för att det är roligt, men pga den kända tavlan som sålde för flera miljoner så har man kurser och föreläsningar angående fotografering?
Är man då yrkesfotograf eller är man lärare?
Som sagt min fundering kom utefter Terjes rätt bra svar om att kalla sig amatörfotograf och sedan de gensvar han fick efter det svaret han gav åt en annan fråga.

/Stefan
 

Terje H

Aktiv medlem
Blanda inte in mig i vad jag ansett angående frågan för jag har fortfarande inte gett min syn angående frågeställningen.
Jag är intresserad av er synvinkel. Tyvärr har en del missuppfattat frågan och tror jag bara frågar om den generella termen fotograf, men det gör jag inte.
Jag ville veta termen yrkesfotograf när man bör kalla sig det.
Kan man exempelvis kalla sig yrkesfotograf om man tar betalt regelbundet varje år för 1 timmes jobb varje nyår? Resten av årets timmar tar man inga betalda uppdrag alls?
Är man yrkesfotograf om man säljer en enda bild som får stor uppmärksamhet men alla andra bilder är osålda och man gör det endast för att det är roligt, men pga den kända tavlan som sålde för flera miljoner så har man kurser och föreläsningar angående fotografering?
Är man då yrkesfotograf eller är man lärare?
Som sagt min fundering kom utefter Terjes rätt bra svar om att kalla sig amatörfotograf och sedan de gensvar han fick efter det svaret han gav åt en annan fråga.

/Stefan
Ett litet klargörande; jag kallar mig för ”amatörfotograf på heltid”.

/Terje
 

iSolen.se

Guest
Blanda inte in mig i vad jag ansett angående frågan för jag har fortfarande inte gett min syn angående frågeställningen.
Jag är intresserad av er synvinkel. Tyvärr har en del missuppfattat frågan och tror jag bara frågar om den generella termen fotograf, men det gör jag inte.
Jag ville veta termen yrkesfotograf när man bör kalla sig det.
Kan man exempelvis kalla sig yrkesfotograf om man tar betalt regelbundet varje år för 1 timmes jobb varje nyår? Resten av årets timmar tar man inga betalda uppdrag alls?
Är man yrkesfotograf om man säljer en enda bild som får stor uppmärksamhet men alla andra bilder är osålda och man gör det endast för att det är roligt, men pga den kända tavlan som sålde för flera miljoner så har man kurser och föreläsningar angående fotografering?
Är man då yrkesfotograf eller är man lärare?
Som sagt min fundering kom utefter Terjes rätt bra svar om att kalla sig amatörfotograf och sedan de gensvar han fick efter det svaret han gav åt en annan fråga.

/Stefan
Du tyckte Magnus definition var bra så du har uttryckt en åsikt. Jag tycker inte vi ska blanda in anställningsform men om alla andra gör det kan jag ändra mig.

En resefotograf eller konstnärsfotograf etc som tjänar så mycket på sitt fotograferande att det är en substantiell del av levebrödet anser jag vara yrkesfotograf även om personen aldrig tar ett enda beställningsjobb.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du tyckte Magnus definition var bra så du har uttryckt en åsikt. Jag tycker inte vi ska blanda in anställningsform men om alla andra gör det kan jag ändra mig.

En resefotograf eller konstnärsfotograf etc som tjänar så mycket på sitt fotograferande att det är en substantiell del av levebrödet anser jag vara yrkesfotograf även om personen aldrig tar ett enda beställningsjobb.
Åsikt att hans var bra, betyder inte det är min åsikt.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du glömde naturfotograf, porträttfotograf, bröllopsfotograf, landskapsfotograf, museifotograf.... ;)

Sedan kan vi göra ännu en indelning:

1 - De som är mest intresserade av kameran och tillbehören
2 - De som är mest intresserade av handhavandet och fotograferandet
3 - De som är mest intresserade av bilderna och bildskapandet

/Terje
Listan avslutades med tre punkter för att antyda att den inte var komplett.

I ordet ”yrke” ligger (anser jag) en viss erfarenhet och kvalitetsgaranti.
Yrkesfotografen kan åta sig ett uppdrag och ”lova” leverans med visst resultat.
Att ta bra bilder som (råkar) bli bra kan vem som helst - även jag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Tyvärr har en del missuppfattat frågan och tror jag bara frågar om den generella termen fotograf, men det gör jag inte.
[...]
Tror du?
Det tror inte jag. För att särskilja begreppet yrkesfotograf från andra närliggande, över- sido- eller underbegrepp kan vi dock behöva sortera ut även dessa.
Kanske till och med att begreppet yrke behöver sig en genomgång.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
I ordet ”yrke” ligger (anser jag) en viss erfarenhet och kvalitetsgaranti.
Yrkesfotografen kan åta sig ett uppdrag och ”lova” leverans med visst resultat.
Att ta bra bilder som (råkar) bli bra kan vem som helst - även jag.
Det förutsätter att alla som försörjer sig som fotografer per automatik är duktiga. Vilket inte är sant. Finns massor av mediokra yrkesfotografer precis som inom alla andra yrken.

Det förutsätter också att amatörer som tar bra bilder bara "råkar" göra det. Vilket ju inte heller stämmer.

Imo så har ordet yrkesfotograf ingen koppling till kvalitet eller hur stor del av inkomsten som kommer från foto. Hela frågan är ungefär som att stå på nordpolen och fråga vilket håll som är norr.
 

Terje H

Aktiv medlem
Listan avslutades med tre punkter för att antyda att den inte var komplett.

I ordet ”yrke” ligger (anser jag) en viss erfarenhet och kvalitetsgaranti.
Yrkesfotografen kan åta sig ett uppdrag och ”lova” leverans med visst resultat.
Att ta bra bilder som (råkar) bli bra kan vem som helst - även jag.
Håller med dig, men i verkligheten är det tyvärr mer komplicerat. Benämningen "yrkesfotograf" säger tyvärr inte tillräckligt. Söker jag på yrkesfotograf för ett särskilt uppdrag, så kan jag även råka boka en fotograf med bristfällig erfarenhet i just det uppdraget jag ger. Det behövs oftast mer information. En yrkesfotograf med stor erfarenhet på att fotografera hästar och bilar, gör kanske inte en bra insats genom att fotografera arkeologiska fynd inför en större utställning på ett museum... Eller en yrkesfotograf med erfarenhet från mode, kanske inte gör en bra insats i att dokumentera en forskningsresa till Antarktis.

Sedan är heller inte "yrkesfotograf" tillräckligt kvalificerande för att boka in en intressant föreläsare eller kursledare.

/Terje

PS! Jag har genom åren upplevt några av världens främsta fotografer som genomför synnerligen tråkiga föreläsningar, där flera i publiken somnade... Yrkesfotografer som dessutom haft ett flertal föreläsningar sedan tidigare... Bilderna däremot var det inget fel på. ;)
 
ANNONS