Annons

När kommer den??????

Produkter
(logga in för att koppla)

ghost102

Aktiv medlem
När kommer det en vettig "proffs" digitalkompakt?

hysad stor sensor fast optik på 35mm kan läsa raw filer hyffsat snabbbt.
med en bra sökare eller framförallt med blixtsko

det borde väl finnas en marknad för en sådan kamera?

Ricohen verkar vara den vettigaste kameran idag ...iaf för mig

Men visst. Jag håller med om att det finns alldeles för få kvalitetskompakter att välja mellan. Alla har åt pipsvängen för små sensorer. Så for ljuset är de minsta lilla dåligt blir det brusigt värre.
Jag har tills vidare en Panasonic FX01 med 6Mp och 28-100mm med stabilisator. Är det bra ljus blir bilderna fina. Och 28mm vidvinkel tycker jag är kanon.
Hmm. Sigmas nya 4,7x3Mp mar ju 1,7x crop och fast 28mm. Lite i vidvinkligaste laget ofta. Men den blir nog bra för några. Bra iniativ i vilket fall som.

Kommer ju nu!

Sigmas nya med foevos-sensor på 4.6*3 med 4/3-sensor, raw och fast 28/F4.0 optik!!!

sjukt

Ja, det är ganska sjukt att det i dag inte finns några bra kompaktkameror. De kameror som låg på topp för ett par år sedan med 3-5 Mpix slår ju faktiskt ut dagen på 7-10 Mpix med hästlängder då det gäller brus, skärpa och färgåtergivning. Det är verkligen synd att tillverkarna fastnade i pixelracet som dragit ner kompaktkamerorna i träsket. Ni som har en några år gammal kompakt av bra kvaliete (som då ansågs som bra) kan ju ta och jämföra med dagen kameror av "bra kvalitet" så ska ni få se. Ni kommer att bli förvånade! Pixlar och teoretisk upplösning (i linjer per mm) säger NADA om bildkvalitet. Skickar med en bild tagen med Coolpix 4500 (som hade sämre bildkvalitet än föregångaren som hade 1 Mpix mindre) men klart bättre än många av dagens kompakter. Bilden är dessutom fotad genom en tubkikare.

Bilagor

• tallbithane1newfs.jpg
    tallbithane1newfs.jpg
    56.9 KB · Visningar: 619
Sant. Dessutom saknar den inmatningsratt. Ibland tar man sig bara för pannan. Allt är små detaljer som borde vara en självklarhet. Vad är det för typer som tar fram koncepten. Ge mig jobbet så ska jag ta fram ett grymt koncept! ;-)

SixBySix skrev:
Sant. Dessutom saknar den inmatningsratt. Ibland tar man sig bara för pannan. Allt är små detaljer som borde vara en självklarhet. Vad är det för typer som tar fram koncepten. Ge mig jobbet så ska jag ta fram ett grymt koncept! ;-)
Ja, hur svårt kan det vara?? Med en fast brännvidd så hade det räckt fint med en blixtsko att fästa en extern sökare i vid behov. Sen behövs inte så mycket mer än avtryck och en eller två inmatningsrattar. Tidsautomatik och manuellt läge. Klart! Typ som en mätsökarkamera fast utan sökaren och med fast objektiv. Jag hade också lätt valt 35 mm ekvivalent som brännvidd istället för 28, som är alldeles för begränsat. Givetvis med minst f/2,8 som bästa ljusstyrka. Annars känns det inte som att det är nån vits.

Edit: Olympus borde ju ta tillfället i akt att göra en bra kompakt med den aningen mindre sensorn med 2x beskärningsfaktor. Det blir lite mer lagom om priset ska bli okej tror jag.

Jag har grubblat lite på det där. Tycker att det perfekta konceptet borde vara en mycket kompakt mätsökarkamera (ungeför som Epson RD-1) fast ytterligare mer kompakt med 4/3 sensor (13,5x18mm) 7,5Mpix livemos varianten som sitter i senaste olympusen. Perfekt med den sensorn eftersom en mätsökare inte har spegel. Man kan välja om man vill använda skärmen eller optisk sökare.
Man bygger bajonettens avstånd till filmplanet mindre än hos 4/3 standarden. På det viset blir kameran mycket mer kompakt (utan spegel och annat skräp ivägen). Gärna kompatibel med leica M. Sedan släpper man några objektiv som motsvarar 48mm, 34mm, 24mm, och 16mm, d v s 24/2, 17/2, 12/2,8 och 8/4. Alla i mycket kompakta varianter. Vill man ha längre bränvidder väljer man bara ur Leicas, Zeiss, eller Voigtländers utmärkta sortiment.
Vill man ha olympus eller sigmas autofokus zoomar kan man koppla till dessa med en adapter som ger 4/3 fattning. Detta skulle vara lätt att ordna eftersom avståndet till filmplanet skulle vara mycket större än hos Leica M, vilket innebär att en adapter utan problem skulle kunna vara närmare 8mm tjock.Fasen vad grymt det hade varit. Med det avståndet skulle det till och med vara möjligt att göra en TS (tilt-shift) adapter. Med vanlig småbildsoptik som lyser ut nästan dubbla diagonalen skulle man kunna göra rejäla förställningr. T ex med sigma 12-24/4-5,6 skulle man få ett 24-48 TS objektiv.

Ungefär min tanke, men det finns ett stort problem. Leica M är manuella, och utan riktig mätsökare så blir det inte roligt att fokusera. Då måste man använda displayen eller göra en bra elektronisk sökare. Det kommer säkert dock.
Manuell fokus hade varit rätt trevligt annars faktiskt:)

Edit: Om man är jävligt radikal så skulle man kunna bygga ett kamerahus med nån form av genomsiktssökare, alltså att sensorn byter plats med en mattskiva för fokusering innan man tar bilden, då man skjuter fram sensorn. Då skulle man kunna bygga en kompakt kamera med jordens finaste sökare. Man skulle kunna bygga hela kameran på "fel ledd" till och med, så att den är långsmal i objektivets rikning. Bara man får till ett bra grepp och den är liten.

Edit2: Fast den skulle väl aldrig sälja hur bra den än var. Folk vill ha kameror som ser ut som kameror, det vill säga formen anpassad efter en filmrulle. Märkligt det där. Den formen är knappast optimal greppmässigt sett.

Makten skrev:
med nån form av genomsiktssökare, alltså att sensorn byter plats med en mattskiva för fokusering innan man tar bilden, då man skjuter fram sensorn. Då skulle man kunna bygga en kompakt kamera med jordens finaste sökare.
Jag tror det är väldigt få som tycker att jordens finaste sökare ska visa omvärlden upp-och-ner och spegelvänd, plus att fotografen måste ha ett tygskynke över huvudet för att kunna så något alls.

Har vi inte haft den typen av sökare en gång i tiden...

Göran Larsson skrev:
Jag tror det är väldigt få som tycker att jordens finaste sökare ska visa omvärlden upp-och-ner och spegelvänd, plus att fotografen måste ha ett tygskynke över huvudet för att kunna så något alls.

Har vi inte haft den typen av sökare en gång i tiden...
Hahaha! Vadå, man får väl bygga nån prisma-mojäng då. *host* Typ tubkikarvariant.

;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto