Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer velvia 100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilbo2

Aktiv medlem
Jag såg på fujis hemsida att velvia 100 ska komma: "Efter sommaren", vilken månad då? Är det någon som vet det?

Om jag har förstått Photonet m fl amerikanska siter rätt, så kommer det att tillverkas tre olika versioner av Velvia:

Den nuvarande ISO 50 versionen.

Velvia 100 med liknande egenskaper som Velvia 50.
Den kommer endast att säljas i Japan.

Velvia 100F, som liksom dagens Velvia 50 har hög kontrast. Den filmen, som redan finns att köpa i USA, har inte samma färger och färgmättnad som Velvia 50, men mer färgmättnad än t ex Provia 100F

Olle.

Enligt de tester jag läst har Velvia 100F lika hög färgmättnad som gamla Velvia och alltså betydligt högre än Provia 100F. Velvia 50 har något lite bättre skärpa och högre upplösning. Däremot är ny 100F finkornigare än 50.

Den speciella japanska Velvia 100 ska tydligen ha megasuperultrahög färgmättnad.

Jag fick besked från Fuji idag att Velvia 100F släpps på allvar i Sverige tidigast i mitten av oktober. Jag behöver filmen nuuuu. :-(

Har någon tips om en bra inköpskälla utomlands? Tyskland?

Jag köpte några rullar på Foto&Elektronik i Malmö i förrgår (17/9). De hade inte många hemma, de sa att de har problem med att få leveranser på den.

Tack för tipsen. Är det någon som har erfarenheter av nämnda inköpskällor?
Foto&Elektronik är nog inte att tänka på, jag behöver ca 100 rullar (50x135+50x120).

acke skrev:
Tack för tipsen. Är det någon som har erfarenheter av nämnda inköpskällor?
Foto&Elektronik är nog inte att tänka på, jag behöver ca 100 rullar (50x135+50x120).

Törs du verkligen investera i 100 rullar otestad film? Det kallar jag att lita på andras omdöme...

Ulf: Japp Discountfilm fungerar bra, men de kan bara skicka 50 filmer åt gången. Portot är £3.50/20 filmer. De hade velvia 100 inne, visserligen beställde jag bara 10 st av Velvia 100F (120-film)+ lite andra godsaker. Tog 4-5 dagar att få hem. Kostade 1100:- för 35st 120-filmer. Kostnad i Sverige, minst 1600:- (beroende på hur de prissätter velvian)

martinl skrev:
Törs du verkligen investera i 100 rullar otestad film? Det kallar jag att lita på andras omdöme...

Visst är det en liten chansning, men jag har använt Fujis diafilmer i många år och aldrig blivit besviken på nya filmer som de lanserat. Dessutom har jag ju läst alla tester jag hittat och har också sett några Velvia100F-bilder med egna ögon.

Ska ut på en resa och kommer att provskjuta ett par rullar hemma innan. Skulle jag mot all förmodan inte gilla filmen så får jag väl rea ut den här på fotosidan. :)

Speed Graphic i England levererade 100 rullar Velvia 100F på ett par dagar. Nu ska här testas! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto