Annons

När ni "framkallar" digitala bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Noseman 2005

Aktiv medlem
...hur går ni till väga? Vilket format använder ni? Gör ni om bilderna till JPG innan ni lämnar in dem? Eller lämnar ni in dem i TIFF- eller RAW-format? Och har ni - förutom att fixa med kontrast och färger och sånt - även ändrat storleken på bilden?

Kort sagt: Hur mycket jobb lägger ni ner på era digitala bilder innan ni "framkallar" dem? Och vad gör ni med dem?

Tja, det mest självklara bara, lägga till labbets ICC profil, interpolera upp storleken om det behövs.

/A\

Noseman 2005 skrev:
...hur går ni till väga? Vilket format använder ni? Gör ni om bilderna till JPG innan ni lämnar in dem? Eller lämnar ni in dem i TIFF- eller RAW-format? Och har ni - förutom att fixa med kontrast och färger och sånt - även ändrat storleken på bilden?

Kort sagt: Hur mycket jobb lägger ni ner på era digitala bilder innan ni "framkallar" dem? Och vad gör ni med dem?

Kolla här, där jag just beskrev ett arbetsflöde som passar mitt sätt att arbeta.

RAW+SQ >> TIFF >> JPG för web

RAW+SQ >> TIFF >> JPG för web

Sundvisson skrev:
Återger här det arbetsflöde som passar mitt sätt att arbeta.
Jag har min E-300 inställd så att jag tar RAW+SQ, där SQ är 1024x768 pixels med jpeg-kompressionen 1:2,7. Dessa JPG-SQ är idealiska att snabbt dela med sig av per epost, samt utgör underlag för snabb skärskådning av bildresultaten. Jag raderar de bilder som är oskarpa, felexponerade, ointressanta, mm. Fördelen är att JPQ-SQ passar min Laptop skärm direkt, dvs 1024x768 pixels.

Det finns flera RAW-motorer som tar .ORF:
  • Thumbs Plus från Cerious
  • Raw Shooter Essentials
  • Adobe Camera Raw, version 3.1 till PSE3.0
  • Olympus Master / Olympus Master Plus
  • Olympus Studio (Den bästa för Olympus E-1/E-300)
Arbetsmetodik för bästa resultat från min E-300

• [*]Konvertera RAW till TIFF med Olympus Studio.
    [*]Beskär bilden, men behåll aspect-ratio 4:3
    [*]Minska storleken till 1024x768pix för web.
    [*]Unsharp Mask
    [*]Spara till fil (1024x768) med max 300kB för www.myfourthirds.com
    [*]Spara till fil (800x600) med max 250kB för www.photobucket.com
    [*]Spara till fil (400x400) med max 60kB för www.fotosidan.se

Sålunda har jag följande filer i min katalog:

• [*]P7042056.JPG (ursprunglig fil RAW+SQ)
    [*]P7042056.ORF (ursprunglig fil RAW+SQ)
    [*]P7042056hf.TIF (Olympus Studio High Function)
    [*]P7042056hf1024.JPG (slutresultat för web)

Notera att detta flöde baseras på att spara för web. Jag har ett annat flöde för prints, där jag använder Olympus Master / Olympus Master Plus, samt tittar även på Qimage.

Man kan även använda ACR3.1 i PSE3.0, samt i PSCS2.
I Olympus fall, är bildkvaliteten enligt många bäst med Olympus Studio 1.3. Alternativt ladda hem en PS plugin från Olympus, vilken nog var en temporär lösning.
ACR3.1 ger ett bra arbetsflöde, men för mig passar det ovanstående bäst. TIF är ett mellanlagringsformat för mig, samt att jag undviker att hantera JPEG annat än vid absolut sista knapptryckningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto