Annons

När ska pirattillverkarna börja med bildstabilisering (på allvar)

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej,

Vad tror ni? Att betala 20000 för Canon EF 70-200/2.8 IS USM känns lite surt. Konkurrens hade varit välkommet.

ja, det är galet pengar, knappast värt det,
men varför börjar andra kameratillverkare inte bygga in bildstabilisering i husen, som PanaLeica, Minolta/Sony.
Fast det har å andra sidan också nackdelar.
När AS pajar så blir hela kamerahuset oanvändbart.

Dock tycker jag att AS är lite, lite överskattat.
går att ta skarpa bilder i dunkelt ljus ändå, om man bara kämpar lite för att vara stadig på hand.

Bildstabilisering är guds gåva till familjeknäpparna. Det ger många glada amatörer möjligheten att ta skarpa bilder utan att veta varför ;p

Till den medvetna fotografen erbjuds ett stativfritt leverne och större skärpedjup eller minskat brus.

Sigma kommer säkerligen att ploppa i sin OS i fler objektiv framöver. Jag gissar på att Sigma lätt kan få ihop ett 70-200/2.8 OS för en 14000:-
Under tiden får du väl använda ett 70-200/4L IS? ;)

Å andra sidan.. Att betala 25000:- för ett Sony AF 70-200/2.8G känns oxå surt, trots att det är bildstabiliserat via huset.

Kan man spekulera i att 'pirat-tillverkarna' varit naiva nog att tro att CoN skulle dra upp huvudet ur sanden och börja tillverka hus med inbygd stabilisering, som skulle göra utvecklingskostnaden för stabiliserade piratobjektiv bortkastad?

Jeppe skrev:
Å andra sidan.. Att betala 25000:- för ett Sony AF 70-200/2.8G känns oxå surt, trots att det är bildstabiliserat via huset.

Ja, det är ett minst sagt helt galet pris. Om Sony vill sno kunder från Canon/Nikon segmentet måste de nog tänka om..

Per skrev:
Kan man spekulera i att 'pirat-tillverkarna' varit naiva nog att tro att CoN skulle dra upp huvudet ur sanden och börja tillverka hus med inbygd stabilisering, som skulle göra utvecklingskostnaden för stabiliserade piratobjektiv bortkastad?

Jag skulle tro att CoN håller på och meckar där under sanden och att de inte kan ta upp huvudet ur sanden, för då tappar de fokus. Jag tror vi får se fler bildstabiliserade objektiv i framtiden, både från Canon och Nikon. En billigare serie, kanske en prissänkning på 17-85/4-5.6 IS. Canon skulle lätt kunna skala av en tusenlapp på den gluggen.

roypeter skrev:
Hej,

Vad tror ni? Att betala 20000 för Canon EF 70-200/2.8 IS USM känns lite surt. Konkurrens hade varit välkommet.

Man kan verkligen undra.
Canons IS har funnits ute många år och uppdateras ständigt. T.ex så är mellanklasszoomen 70-300mm IS utrustad med ett väldigt bra IS-system och objektivet håller också bra optisk klass.

Sigma har ju haft ute 80-400mm OS och kommer snart med det intressanta 18-200mm OS. Jag antar att mottagandet av den superzoomen på marknaden har inverkan på kommande satsningar med OS i andra objektiv.

Optisk stabilisering eller antiskak i huset kanske inte har den jättestora dragningskraften på konsumenter som många har spekulerat i.
De flesta fotointresserade har nog en ganska god uppfattning om vad man kan använda stabiliseringen till. Samtidigt vet man att den inte kan göra underverk eller ersätta ljusstarka objektiv. Ljusstarka objektiv med stabilisering är komplicerade och dyra.

Sen kan man väl undra över hur det blir med tillförlitligheten hos "piraterna". Kompatibel-problematiken är är ju ett faktum, framförallt när nya kameramodeller kommer.

Jeppe skrev:
Frågan är dock hur permanent det priset är och hur mycket det beror på produktionskapaciteten. Jag hörde från en nyss hemkommen Singaporeresenär att Nikon där borta verkar tillämpa en liknande produktionsanpassad prissättning på sitt 18 - 200 VR (som fortfarande har månadslånga köer hos svenska butiker trots att det släpptes november 2005), dvs objektivet finns att få tag på där borta men till ett mycket högre pris.

Sigma USA släppte dessutom för några dagar sedan nyheten att deras nya 70 - 200 f2.8 kommer för Pentax och Sony i vår, och då ökar prispressen på Sony ytterligare.

Pressen från Sony och Pentax är nog en välsignelse för Canonister och Nikonianer eftersom förlorade vinster/marknadsandelar är den bästa motivationen för de bolagen att erbjuda bättre och/eller prisvärdare lösningar.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto