Annons

Närbildsfoto, 2 objektiv -vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyBoy

Aktiv medlem
Har fotograferat i snart 3 år framförallt med min Minolta F300 som jag fick i 25 års present.. Efter ett tag kom såg jag att de flesta bilderna jag tog var närbildsfoton, eller macro om ni så vill.
Jag har insett att bildkvalitén inte är den bvästa på de foton jag tagit, vill därför ha ett riktigt macro objektiv. De flesta sådana bilder jag tagit har varit på fri hand, många gånger framåtlutad över objektet eller mer eller mindre balanserande för att komma åt ordentligt.

De objektiv som jag är mest intresserad av är Canon EF 100mm/2.8 macro och EF-S60mm/2.8 macro. Vad jag läst lämpar sig 100mm/2.8 objektivet bäst med stativ. men hur fungerar det i praktiken? Jag antar att det inte är möjligt att få kvivskarpa bilder med detta ifall jag håller det handhållet men hur skulle det fungera ifall jag backar en bit, ökar avståndet till motivet, då borde inte brännvidden inverkar på ev. skakningsoskärpa på bilden, eller?

OM så skulle vara fallet (vilket jag i och för sig misstänker) skulle kanske ett EF-S 60mm/2.8 macro vara ett bättre alternativ då jag som sagt oftast kör utan stativ.

Så, för att sammanfatta... jag skulle vilja veta hur ni resonerar i denna fråga, är det värt att köpa ett 100mm macro för att få lite längre abrbetsavstånds eller lämpar sg 60mm bättre...

och ja, porträttmöjligheten med 60mm objektivet sitter inte helt fel.

/mvh Samuel

ja men är inte Minolta F300 en digital kompakt kamera? då är du fast med det objektiv som sitter på kameran...

men för att besvara din fråga... 60mm tycker jag funkar bra, sker skarpa bilder. Angående stativ så använder jag ALLTID stativ för macro då skärpedjupet är så oerhört kort att minsta lilla rörelse på millimetern från din sida sabbar kortet totalt. Jag i alla fall kan bara inte fotta macro utan stativ så att 100mm lämpar sig med stativ ser jag inte som ett hinder.

ytterligare ett tillägg, jag använder även fjärrkontroll så att mina rörelser inte ska påverka kameran och ge skakningar som även det ger oskarpa bilder

För mig så handlar valet om tele mycket om vad man fotar. Porträtt, insekter, eller blommor. Sedan så handlar det om vad man vill med/i bilden. De olika objektivet ger olika bilder så enkelt är det.

Jag anser att 90-105mm macro är det givna valet om man önskar linsen för flerbruk. Kanske är 150mm eller 180mm lika aktuellt om man övervägande fotar insekter,..

Mvh Niclas,

Tackar för de alltid så snabba svaren!
Kalle: glömde säga att jag är på väg att skafa en canon dslr (antog att det skulle tas för givet).
Niclas: så om jag vill ta schyssta närbilder på en liten insekt så måste jag krypa närmre med ett 60mm än med ett 100mm objektiv? å andra sidan är inte 60mm lika utsatt för skakningsoskärpa eller?

Jag börjar komma underfund med att jag egentligen vill ha ett kombineret porträtt/macro objektiv till den nya kameran... då borde 60mm fungera smidigare, och lättare kunna köras utan stativ, jämfört med 100+mm objektiv, (för att minska skakningsosärpans obehagliga inverkningar) eller?

(mycket "eller" i det här inlägget... well well...)

Ja, 60mm är lättare att hålla stadigt.

Och ja du kommer närmare från samma position ju längre telet är.. Lättare att komma till skott innan fjärilen flyger sin väg...

Mvh Niclas,

Ps, värt at tänka på är ju att närgränsen alltid beskris utifrån film/sensor-planet. Alltså inte ifrån den främre delen av linsen eller så.. Det betyder att ett 50mm macro ofta har en närgräns bara ngr få cm ifrån fronlinsen... Lätt att man skuggar för mm..

Jag har EF-S 60 mm macrot till min 350D och det är ett väldigt trevligt objektiv. Både till macro o porträtt, rätt allround alltså. Ibland kan jag tycka att det är lite för kort o då hade det ju varit smidigt m 100 mm istället men det är å andra sidan för långt för att vara allround tycker jag. Jag ville dessutom ha ett smidigt objektiv o 100 macrot är betydligt större/längre/tyngre.

EF-S fattning passar ju däremot inte till fullformatskameror dock.

Jag skaffade ett 100 mm macro i våras och det sitter nästan alltid på, grymt härligt objektiv. Förmodligen är 60mm riktigt bra oxå men har ingen erfarenhet av det.

Jaja, det jag egentligen skulle skriva var att jag tycker du ska precis som Kalle skrev ALLTID ska använda stativ vid macrofoto och helst också fjärr. Oerhört störande med oskärpa och riktigt svårt att undvika utan stativ.

Hur du än gör, hoppas du blir nöjd!

ja stativet är nästan lika viktigt som kameran i sig. Tycker också att jag alltid får för lite ljus eftersom gluggen är sså hemskt nära objektet... ett himla trixande.. men det är ju det som är tjusningen med fotografering.. :) men som sagt, inget inom foto är så stativkrävande som just macro skulle jag kunna tänka mig... ungefär som at se sportjpurnalister fotta med deras 500mm klunsar utan stativ

Niclasfoto skrev:
Ja, 60mm är lättare att hålla stadigt.

Och ja du kommer närmare från samma position ju längre telet är.. Lättare att komma till skott innan fjärilen flyger sin väg...

Mvh Niclas,

Ps, värt at tänka på är ju att närgränsen alltid beskris utifrån film/sensor-planet. Alltså inte ifrån den främre delen av linsen eller så.. Det betyder att ett 50mm macro ofta har en närgräns bara ngr få cm ifrån fronlinsen... Lätt att man skuggar för mm..

En tanke här...

Det är väl inte så många som tänker köpa EF 180/3,5 L Macro USM men ändå...

Den gluggen har närgränsen ca 45 cm tror jag. Och den är rätt lång.

EF 100/2,8 Macro USM har närgränsen 31 cm och är rätt kort.

Båda har frontlinsen på nästan lika stort avstånd från motivet när fotot tas på närgränsen - 180:an har något längre men inte så mycket som det kan verka när man hör närgränsavståndet.

100/2,8 har 14-15 cm från frontlinsen till motivet vid närgränsen.

Men den korta 60-gluggen är bra för den är kort och ändå ungefär lika långt från motivet som t ex 100:an (tror jag, som själv inte provat den).

Senast ändrad:
SammyBoy skrev:
Har fotograferat i snart 3 år framförallt med min Minolta F300 som jag fick i 25 års present.. Efter ett tag kom såg jag att de flesta bilderna jag tog var närbildsfoton, eller macro om ni så vill.
Jag har insett att bildkvalitén inte är den bvästa på de foton jag tagit, vill därför ha ett riktigt macro objektiv. De flesta sådana bilder jag tagit har varit på fri hand, många gånger framåtlutad över objektet eller mer eller mindre balanserande för att komma åt ordentligt.

De objektiv som jag är mest intresserad av är Canon EF 100mm/2.8 macro och EF-S60mm/2.8 macro. Vad jag läst lämpar sig 100mm/2.8 objektivet bäst med stativ. men hur fungerar det i praktiken? Jag antar att det inte är möjligt att få kvivskarpa bilder med detta ifall jag håller det handhållet men hur skulle det fungera ifall jag backar en bit, ökar avståndet till motivet, då borde inte brännvidden inverkar på ev. skakningsoskärpa på bilden, eller?

OM så skulle vara fallet (vilket jag i och för sig misstänker) skulle kanske ett EF-S 60mm/2.8 macro vara ett bättre alternativ då jag som sagt oftast kör utan stativ.

Så, för att sammanfatta... jag skulle vilja veta hur ni resonerar i denna fråga, är det värt att köpa ett 100mm macro för att få lite längre abrbetsavstånds eller lämpar sg 60mm bättre...

och ja, porträttmöjligheten med 60mm objektivet sitter inte helt fel.

/mvh Samuel

Du får gärna titta på en av mina bilder här på fotosidan - i min mapp "makro" under album. Där har jag tagit ett foto av en blomma som jag själv tycker blev rätt lyckad. Den tog jag handhållet på ca 1/125 sek. Och det objektiv jag hade var Canon EF 100/2,8 Macro USM.

Jag tycker inte att det är problem att hålla det handhållet på tider kortare än 1/125 sek. Lite extra fast får du hålla det vid macrofotografering förstås, helst med någon form av stöd för handen. Men tar du på tider kortare än 1/180 sek vid macro (i de fall det går p g a ljusstyrkan och nedbländning) är det nog inget problem då heller. Och det är rätt ljusstarkt, största bländare 2,8. Så tiderna kan man få rätt korta vid porträtt om inte annat.

Objektivet är bra. Frontlins roterar ej. Bra skärpa vid såväl full som mindre bländare. Skarpt också vid såväl macro som telefotografering. Har klassats som ett objektiv i toppklass av Cyberphoto.

Senast ändrad:
Jorik: Härlig bild på blomman den verkligen glittrar som ngn uttryckte det i kommentarerna.

Bestämde mig för att köra med 60mm macrot. Dels för storleken men också för prisets skull. Jag skickade iväg en beställning på det 27/10 tillsammans med 20D -och hoppas få levererans denna vecka.

Kan knappt bärga mig!!!

Återkommer med en DLSR-macro amatörs första intryck när jag bekantat mig med denna kombo!

/Samuel

ANNONS
Götaplatsens Foto