Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslins vs macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhythm

Aktiv medlem
Hej!
Behöver guiding kring detta nya påfund jag sprungit på: närbildslinsen!
Jag älskar att fota macro, och har vart inställd på att köpa mig en bra macro glugg, men en som inte e _svindyr_! Men så har jag då fått nys om denna närbildslins. Kan nån förklara mer för mig vad den gör? Eller snarare, blir resultatet lika bra som med en macro glugg, är väl det jag vill veta.
Har standard 18-55 gluggen och en 55-200 glugg. Kanske bör påpeka att det är en Canon 400D jag har också. =) Funkar telen med en närbildslins?

Tacksam för svar!

Närbildslinsen fungerar som ett förstoringsglas. Det är en billig lösning, men givetvis inte alls så bra som ett riktigt makroobjektiv.

Jag tor du kommer bli riktigt besviken om du köper närbildslins.
Leta efter ett begagnat macroobjektiv. Då blir det inte så dyrt.

Jag skulle beskriva skillnaden så här, vad gäller användarkänsla.
Närbildslinser känns som leksaker, medans makroojektiv känns som verkliga verktyg att jobba med.

Resultaten kan bli bra med närbildslinser, framför allt med de kittade akromatiska linserna. De är dock bökiga att använda och väldigt begränsade sett till avstånd till motiv. Man blir mycket lyckligare med ett macroobjektiv.

Har lekt med såna litegrann.

Har 3st liggandes. +1, +2, +3

Ger faktiskt rätt bra resultat, iaf i förhållande till priset. Går inte att jämföra med en rikig macroglugg. Men vill man ha ngt billigt o leka med så kan det vara kul.

/Tobbe

Bilagor

• PICT3389.jpg
    PICT3389.jpg
    10.9 KB · Visningar: 238
Blir det inte skarpare än sådär?

Skärpan på den där är bättre i stort format, skärpan ligger på dom där gula sakerna i mitten. Men helt 100% skarpt blir det inte.
Blir en liten soft/blurr effekt av linserna.

+ att det är ett rent HELV*TE att få till skräpan då minsta millimeter man rör kameran ändrar enormt mycket.

/Tobbe

Sök efter Andreas Björk här på FS (eller "anden" på FM). Han har använt makro, mikro, närbildslins, mellanringar, bälg i alla möjliga kombinationer och av olika fabrikat och han kan säkert berätta mera. Han tar väldigt vackra makro- och mikrobilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto