Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nätverkslösning - söker tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag söker tips på bra nätverksrouter för stationär och bärbar med wifi. Routern skall vara navet så att jag kan skriva ut, komma åt externdisk från såväl bärbar som stationär. Har du tips på bra lösning?

:)

D-LINK DIR-655 WIRELESS N W-LAN ROUTER GIGABIT Fått bra betyg i tidningen M3 och av SweClockers.

Men vad har du för externa diskar, USB eller nätverksanslutna s.k. NAS?
De flesta "allt-i-ett" lösningarna till routrar har övergivit USB kontakterna då de slukar för mycket processorkraft när man skyfflar filer fram och tillbaka.

D-LINK DIR-655 WIRELESS N W-LAN ROUTER GIGABIT Fått bra betyg i tidningen M3 och av SweClockers.

Men vad har du för externa diskar, USB eller nätverksanslutna s.k. NAS?
De flesta "allt-i-ett" lösningarna till routrar har övergivit USB kontakterna då de slukar för mycket processorkraft när man skyfflar filer fram och tillbaka.

Tack för snabbt svar, jag har en WD USB alt Firewire, har en ny Macbook så jag vill kunna backa upp bilder utan att koppla in sladdar :)

D-Link'n, som de flesta saknar usb men sen finns Appels Airport Extreme också... Fast jag kan inte rekommendera den. D-Link brukar annars fungera bra med Mac datorer.

Vad du skulle ha är en nätverksansluten enhet som agerar server med usb portar för skrivare och WD disken. T.ex. en Neatgear ready NAS eller Qnap något. Tyvärr är de inte gratis precis, kostar från ca 2000:- och uppåt utan disk.

ANNONS
Götaplatsens Foto