Annons

Någon EOS-blixt? 550 EX till Eos 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag läste följande:

"The Elan 7/EOS 30/33/7: this camera has 7 focussing points - five in a row and one point above and one point below the row. However, the Speedlite 550EX flash unit and ST-E2 unit predate the Elan 7/EOS 30/33/7. So, although they cover all 45 points of pro cameras they do not adequately cover the upper and lower AF points on the Elan 7/EOS 30/33/7. This is because they project horizontal patterns across the area read by the upper and lower AF points of the Elan 7/30/33/7, but these points want vertical patterns. At time of writing the 420EX is the only flash unit which adequately illuminates these upper and lower AF sensors."

Ovanstående hämtades från: Photonotes

Finns det någon ny blixt som fungerar med samtliga EOS-kameror? Är det ett dumt val att välja 550EX till en EOS 30? Kom gärna med för-/nackdelar. Samma problem borde väl finnas med Eos D10 eftersom även den kameran har sju fokuspunkter. Är det en begränsning i praktiken?

Senast ändrad:
Det hela handlar om att AF-hjälpen inte fungerar till 2 punkter... Det känns som att det inte är hela världen...faktiskt..

Självklart inte (!), men om man tänkt att köpa en ny blixt kan man ju köpa något som ändå är helt kompatibelt :) Å andra sidan kanske resten ändå funkar.

Ibland är man kanske lite väl paranoid, men man vill ju inte riskera att en "gammal" blixt inte funkar ihop med framtida modeller. Å andra sidan har man ju alltid det problemet, vare sig det är blixtar eller objektiv.

Canons EX-serie är ju Canons "nya" serie.. Visst..man kan säkert vänta på att Canon släpper en ny modell igen.. men behöver man en blixt nu så är 420 EX eller 550EX en av de bättre blixtarna...

Har själv en 420 ex till min eos 30 och det fungerar perfekt!
förövrigt så är handboken till eos 30 skriven med tanken på 420 ex i kapitlet om extern blixt.

420 EX finns ju... den har stöd för alla AF-punkter. Om jag förstått det hela rätt är den konstruerad för att passa just EOS30.

Jag har har EOS30+420EX själv och hittills tycker jag kombinationen fungerat utmärkt.

Fördel:
Full anpassning till EOS30, den är dessutom mindre storleksmässigt, billigare och lättare viktmässigt om man jämför med 550EX.

Nackdel:
Den är något ljussvagare än 550 och har färre manuella inställningar. Vissa inställningar 420-blixten saknar har kameran istället, som synk på andra ridån exempelvis.

Hittills har jag inte de manuella inställningarna eller den extra ljusstyrkan.

I tidningen FOTO nr 4/2003 testar de bägge blixtarna. Jag har inte hunnit se vad de skriver än.

I tidningen FOTO fick 550 ex betyget "toppklass"
liksom överiga konkurrenters toppblixtar...
de skrev om 420 som en bra blixt med de saknade en display och lite mer manuella funktioner.

Nu har jag läst testet i FOTO där de testar 15 blixtar.
En sak slog mig: ledtalet.

Ledtalen används som starkt argument i marknadsföringen. När det gäller ledtalet vid 105 mm brännvidd och 420EX jämfört med 550EX så skiljer det enligt tidningen FOTO endast 3 i verkligt ledtal mot det som Canon anger. D v s i stället för 42 resp. 55 så är det verkliga ledtalet 41 resp 44.

Ingen av de testade blixtarna som ska klara mer än 50 i ledtal gör det. (Märkligt att FOTO inte reflekterade äver det)

Eftersom det som gjorde mig mest sugen på att köpa en 550EX var just ledtalet så är jag glad jag valde 420EX istället, vikten var en annan stor fördel hos 420, priset också.

skulle hade varit trevligt dock att kunna ställa in blixten(420ex) mer manuellt och att ha en display hade inte varit fel...

ANNONS
Götaplatsens Foto