Annons

Någon som prövat 20Ds vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Tjena allihopa, funderar på att införskaffa mig en 20D nu när jag dumt nog sålt min Olympus C-8080WZ.

Har bestämt mig för en 20D, men nu har jag fått höra att vertikalgreppet till kameran ska vara väldigt dåligt! Någon som har någon erfarenhet av greppet och vill dela med sig? Jag vill gärna se bilder av det på dessutom, hittar inga bilder alls på nätet!

Dåligt är det väl inte. Men det är en bit ifrån det greppet som sitter på 10D/D60/D30. Främst är det batteriluckan som blivit något sämre i kvalitén. Annars är det mest förbättringar, t.ex. utflyttandet av strömbrytaren och förmågan att kunna ta vanliga AA-batterier. Jo just.. det är lite "bulligare" än det gamla till 10D..och nej, det passar inte.

Vad passar inte? Förstod inte sista meningen...

Men om du skulle ge det ett betyg, skala ett till tio. Gärna motivering också!

Alltså.. 10D's grepp är betydligt skönare, men passar naturligtvis inte på 20D :|...

Att ge ett betyg på en skala är tämligen meningslöst. Det är en helt subjektiv åsikt, jag kan bara säga att greppet är sämre än 10D's som jag upplever som bra.

Samtidigt är det DET greppet som finns. Alltså, vill man ha och känner behov av ett vertikalgrepp så är det liksom ingen mening att ge ett omdömme om det.

Det funkar..

Att fota med vertikalgrepp är ett måste för mig, älskar tyngden och balansen det gav på min tidigare kamera! Därför är det mkt viktigt för mig att det är bra på 20D.

Usch va jobbigt det är att köpa ny kamera... =) Om någon mer har erfarenheter så dela gärna med er, fotosidan är guld i dessa lägen alltså!

Jag tycker mitt grepp är helt ok. Men som jeppe sa, de e ju väldigt subjektivt, de bästa e väl om du går ner till din fotoaffär o känner på kombinationen så får du själv avgöra om du tycker det känns bra eller inte. Går ju inte att berätta för dig hur greppet känns, vi har förmodligen helt olika referensramar.

//Erik

Hej Jimmy.
Jag tycker som du att tyngden och balansen blir bättre med batterigreppet på.Ett litet minus är väl att det kan bli lite mindre bra balans på stativ om man inte använder objektiv med stativfäste.

Annars är batterigreppet ett måste,då i alla fall jag tar ungefär hälften av alla bilder vertikalt.Jag tycker att det är ganska skönt att hålla i,men jag är van vid det på 300D'n som jag hade innan,för det är i princip identiskt med det till 20D.Om det är sämre än det till 10D vet jag inte,då jag inte haft någon sådan.

Man tackar!

Okej, tack så jättemycket för era åsikter!

Tyvärr bor jag i Eskilstuna, och där är det fanimej inte gott om kameraaffärer. Det närmsta vi kan kalla fotoaffär är väl en expertbutik, men de tar i princip aldrig in nya kameror. Det enda de har att skryta om i skyltfönstret är en D70 för ett hutlöst pris... Så jag skulle gärna uppskatta om någon har eller vet var det finns bilder med batterigreppet på?

Håller med föregående talare om att 10D's batterigrepp är skönare och har högre kvalitékänsla, men jag vill absolut påtala att 20D är bra!

Jag har ABSOLUT ingenting att anmärka på passningen. Sitter skitbra. Tog ca 2Gb studio (JPEG) i helgen. 90% stående bilder. Är inte missnöjd!

FYI så köpte jag det så fort det fanns ett att köpa, utan att testa eller klämma innan (B&H). Kör på säger jag, om du måste ha ett. Som sagt, det finns inte så många andra att välja på...

//JonasL

Återupplivar den här tråden.

Har precis köpt en 20D med vertikalgrepp men har stött på några små problem när det gäller batterierna.

När jag sätter in vanliga penlightbatterier i greppet orkar de inte ens driva kameran. Så fort jag försöker ta en bild lägger kameran av.

Har också märkt att batteri-indikatorn indikerar halvt batteri när jag kör med originalbatteriet i vertikalgreppet, trots att den indikerar fullt batteri när batteriet sitter i kameran.

Någon som känner igen detta?

/Joakim

Antar att du bör tänka på att i så fall använda uppladdningsbara pennlight med HÖG kapacitet och inte alkaliska alá "ikeabatterier", eftersom de inte orkar leverera den ström som tillfälligt behövs när du tar bilder.
Mats/ somsjälv är tänd på ett vertgrepp

Joakim, det är fel på batterigreppet. Mitt är inne på verkstad för andra gången nu, sök på forum här på internet ska du se att i princip alla lider av det problemet!

MVH
Jimmy

Jimmy Thörne skrev:
Joakim, det är fel på batterigreppet. Mitt är inne på verkstad för andra gången nu, sök på forum här på internet ska du se att i princip alla lider av det problemet!

MVH
Jimmy

Mitt fungerar perfekt...känner 2 till som inte har problem med det.

Visst..."många" som klagat på det, men det är klart...inte startar jag en tråd bara för att tala om att allt funkar som det ska...:)

Se till att använda batterier på 1500 mAh...gärna 2000 mAh.

[Edit]
Egentligen skulle ingen behöva ha fel på det såklart...

Senast ändrad:
Fungerar bra

Skulle inte vilja plåta med 20d utan greppet.
Kameran känns väldigt liten i handen utan.
Greppet har fungerat utan problem.
Enda nackdelen med hela kameran är att den känns plastig.
Men man ska nog inte jämföra den med 1d mk2 som kostar 3 stycken 20d.

Så mitt tips är helt klart att köpa greppet till din 20d.

MVH
Magnus

Mitt fungerar också bra (köpte precis).
Men det är nästan lite för bulligt för mina relativt små händer.

Kommer bli perfekt när jag fotograferar basket.

Jimmy Thörne skrev:

MVH
Jimmy

Nu är vi snart fler som har BG som fungerar än ALLA dom vars BG inte fungerar...:)

Skämt åsido...trist om det inte funkar som det skall, men jag skulle inte kunna tänka mig att plocka av det.

Powershooter skrev:
Antar att du bör tänka på att i så fall använda uppladdningsbara pennlight med HÖG kapacitet och inte alkaliska alá "ikeabatterier", eftersom de inte orkar leverera den ström som tillfälligt behövs när du tar bilder.
Mats/ somsjälv är tänd på ett vertgrepp

Batterierna jag använt är 6 st uppladdningsbara på 2100 mah. Tycker det borde räcka.

/Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto