Annons

Någon stjärna på CMYK hantering i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasN

Aktiv medlem
Ett tryckeri klagar på att en fil har en "color density" som är över 300%.

Var kan man se dessa %-siffror så att man kan undvika samma fel i framtiden? Man kan naturligtvis vandra runt med pipetten och kolla varje enskild pixel, men finns det inget lättare sätt?

Hur sjutton justerar man sen ner mängden färg i Photoshop på enklast, bästa och smidigast sätt?

Komando(Ctrl PC) + Shift + Y, då ser du om färgerna spricker i cmyk. Det blir grått där färgerna inte håller. Du frå dra ur mättnaden i respektive färg. "Nyans och Mättnad".
Du kan också ta fram färg rutan och använda pipätten där du har starka färger får du fram en liten gul varnings symbol längst upp till höger i färg rutan så är färgen inte tryckbar.

Andreas

Det gör man genom att applicera rätt CMYK-profil på bilden. Be ditt tryckeri att ge dig deras CMYK-profil eller så ber du dem göra profilkonverteringen åt dig. Alla tryckerier har olika profiler som anpassats efter deras maskiner. Så det kan variera i max tillåten total färgmängd. För att läsa av den totala färgmängden gör du föjande. På info-palletten klickar du på pilen i det högra övre hörnet. Välj Palletalternativ och sedan total färgmängd. Gå sedan över din bild med musen och titta på info palletten där du ser den totala färgmängden på de olika ställena i bilden ( i %)
Om man skulle trycka i för hög färgmängd så blir det som bränt pulver i trycket som flagar och ser allmänt skit ut.

mvh/Ove

Andreas Molin skrev:
Komando(Ctrl PC) + Shift + Y, då ser du om färgerna spricker i cmyk. Det blir grått där färgerna inte håller. Du frå dra ur mättnaden i respektive färg. "Nyans och Mättnad".
Du kan också ta fram färg rutan och använda pipätten där du har starka färger får du fram en liten gul varnings symbol längst upp till höger i färg rutan så är färgen inte tryckbar.

Andreas
Det här är inte rätt sätt att göra det på.
Man ser endast vilka färger som inte återskapas enligt RGB i CMYK. Färger som får tryckbarhetsvarning t ex limegrönt blir inte limegrönt i CMYK utan en blekare grön.
För att minska den totala färgmängden så gör man det genom att applicera en CMYK- profil. Helst då i sammråd med det tryckeri man tänker använda. CMYK-profiler kan ha olika maxvärde för total färgmängd, beroende på tryckutrustning och papper.

mvh/Ove

Visst skall du ha rätt profil, jobbar själv med ett tio tal olika profiler, men du kan ju ändå få för hög färgmättnad i bilden så att den inte kan åter ge fullt ut i cmyk läget, så på något sätt måste man ju ta bort mättnaden.

Andreas

Total färgmängd har väldigt lite att göra med färgmättnaden. Om man dessutom har rätt profil så kan man inte överstiga den den totala färgmängden genom att dra på mer mättnad.

mvh/Ove

Jag kör med standardprofilen för Europe Prepress i Photoshop. Verkar ju märkligt att inte den har någon som helst begränsning i så fall.

Mattias, om du mejlar mig via min profil så skickar jag en CMYK-profil bestruken med 280% färgmängd.

mvh/Ove

Cmyk och dess Ink limits

Eftersom man har 4 färger i CMYK rymden eller Cyan, Magenta, Gul och kontrast så har man en total INK limit som är på 400%

Alltså alla kanaler tillsammans 100%+100%+100%+100%=400%

Så för att kontrollera detta så måste man antingen använda sig av en CMYK profil där alla ink limits är satta eller göra den biten först i "linearization" filen.

Så den biten kan inte göras på ett bra sätt i Photoshop utan en utskrifts profil.

Man kan sitta och dra ner på färgerna för sig i Channel mixern i photoshop men det är nästan intill omöjligt att göra detta och få en neutral bild där man inte har någon sorts färgstick.

Så ända sättet detta kan göras på ett bra sätt är att du ber om utskrifts profilen från din tryckeri och konverterar till den profilen.
Om du inte kan få den profilen så måste dem hantera den biten, så då skulle jag rekommendera att du skickar din bild i RGB och dem sköter konverteringen.

Men dem kan omöjligt säga till dig att du bryter mot 300% ink limit för att dem har inte gett dig vilka värden som ska ner.
Till exmpel så kan man ha en ink limit på 300% där varje färg i sig har 75% ink limit men samtidigt så kan värdena vara 70% gul, 70% magenta 80% cyan och 80% kontrast (eller svart).
så du ser det är löjligt att säga till dig att din fil bryter mot deras 300% ink limit.

Och när du konverterar till någon standard profil så brukar dessa profiler inte ha ink limits i sig.

Och om tryckeriet skulle göra det på rätt sätt och sätta alla ink limits i en lineaserings fil så skulle alla ink limits vara satta i filen efter profil konvertering ändå till 100% för att denna fil sätter ink limiten innan profilen gör det så profilen kommer aldrig att veta vad för ink limits som är satta.
Detta är det bästa sättet för då förlorar man ingen färgrymd på grund av dränkning av pappret med bläck.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

Re: Cmyk och dess Ink limits

Tack för alla svar. Jag tror jag blivit lite klokare nu. Jag har gjort en hel del jobb de senaste åren och än så länge är det bara ett företag (Sony) som klagat.

Re: Cmyk och dess Ink limits

Amin Color skrev:
Och när du konverterar till någon standard profil så brukar dessa profiler inte ha ink limits i sig.

Vilka standardprofiler har inte en total tryckfärgsbegränsningar?

Europe ISOCoated Fogra 27 = 350%
Euroscale Coated = 340%
Euroscale Uncoated = 250%

Och så vidare. Alla de tryck-profiler som Photoshop levereras med har en bestämd begränsning av tryckfärger. Sedan kan man ju inte välja en profil bara därför att den råkar stämma överens med den färgmängd som tryckeriet angivit som sin gräns. En profil innehåller så mycket mer information.

Stefan

Hej Stefan

Stämmer bra som du säger, var trött när jag svarade.
Men det stämmer men det kvarstår fortfarande att tryckeriet borde ge honom en profil att konvertera till eller hantera konverteringen åt honom.

Men det du säger stämmer så jag ber om ursäkt för fel infomation.

mvh Amin
www.colorworkshop.se

Amin Color skrev:
Det kvarstår fortfarande att tryckeriet borde ge honom en profil att konvertera till eller hantera konverteringen åt honom.

Självklart, det är lätt absurt idag med ett tryckeri som inte har en profil för deras kunder.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto