Annons

Några tips på objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannie

Ny medlem
Jag ska köpa en Canon EOS 400D och har hört att kitobjektivet EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 är dåligt (enligt sidans recensioner).
Jag vill ha ett all-round-objektiv för såväl naturbilder, närbilder, inomhus, utomhus osv.
Jag är fortfarande lite av en amatörfotograf, men vill ändå ha lite kvalitet på bilderna med detaljer, färger osv. Detta kommer även att bli min första systemkamera.
Jag skulle bli väldigt tacksam för lite rådgivning i denna djungel av objektiv för en som inte är så påläst :)

Recensionerna ska du ta med en nypa salt, där florerar mest dom som tror att svindyra objektiv med 2,8 är enda sättet att kunna ta bilder.Och hur kul är det att endast ha ett 50 mm (typ 75-80 mm) som enda objektiv.

Kör med kitgluggen eller ett motsvarande av annan tillverkare, tids nog känner du om du behöver "bygga ut" åt något håll.

Skulle du trots allt välja en fast brännvidd så ligger 24 mm bra till som allmänfoto.
Mvh/Gunte..

Tror jag är två riktigt bra alternativ till kitobjektivet (18-55), om du inte väljer Canon's 17-85 med IS. Vilket säljs billigt ihop med kameran.Och då får du ett objektiv som täcker ett bra omfång, perfekt instegs/första objektiv.

Det kostar knappt något extra med kitgluggen och om det är din första systemkamera så duger den gott och väl som instegsobjektiv. När du senare vet vad du behöver lite mer, tex ljusstarkare objektiv, eller mer brännvid så kan du investera i ett nytt objektiv.

Sen kan ett 50/1.8 II också vara ett bra förstaobjektiv, ljusstarkt och väldigt billigt.

Kan bara hålla med Mikael's kommentar. Du får det i stort sett gratis ihop med kameran. Känns som båda Canon's kitobjektiv har fått för dålig kritik till vad dom presterar (18-55, 17-85).

Stefan Hellström skrev:
Det nya 18-55 IS har fått väsentligt bättre omdöme än den gamla 18-55an på Photozone:
http://www.photozone.de/Reviews/Can...on-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review

/Stefan

Jag håller med. Har en 450D med kitobjektivet som är ohyggligt bra för pengarna. IS är - till skillnad mot vad många tycks tro - riktigt bra vid kortare brännvidder också. Förutom att själva glasen är bättre och ger mycket skarpare bilder. Kolla ovan, men det testas också på dpreview och får samma hyllningar där. Alltså, köp 400D utan objektiv om möjligt och gå på 450D's kit eller köp en 450D på en gång ;-)

Det är förnuftigare än man kan tro, nu har 450D gått ner under 7000 kr i Sverige, och alternativet att köpa en 400D för 5000 och sen uppgradera kitobjektivet blir sannolikt dyrare...

ANNONS
Götaplatsens Foto