Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
nåt att bita i för Canon/Nikon
- Trådstartare petervis
- Start datum
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Ja precis, Minolta Dynax 7 har ju redan detta?!
Men du kanske menade att Canon och Nikon borde komma ut med något liknande?
Men du kanske menade att Canon och Nikon borde komma ut med något liknande?
Pongu
Aktiv medlem
Och vem bestämmer vad som ska kallas skarpt?
Skärpeplanet är bara ett plan. Allt framför och bakom ger bara intrycket av att vara mer eller mindre skarpt, men är i själva verket mer eller mindre oskarpt. Var drar man gränsen? Kanske man själv kunde ställa in detta?
/Pontus "f/22 eller full glugg" Gustavsson
Skärpeplanet är bara ett plan. Allt framför och bakom ger bara intrycket av att vara mer eller mindre skarpt, men är i själva verket mer eller mindre oskarpt. Var drar man gränsen? Kanske man själv kunde ställa in detta?
/Pontus "f/22 eller full glugg" Gustavsson
Sonnaren
Aktiv medlem
På Hasselblads C-optik finns två röda visare som visar skärpedjupet på objektivets avståndsskala. Givetvis går det lika bra med graverade f-värden, pilarna är ju litet snabbare att avläsa........vad nu det skall vara bra för...
Min personliga uppfattning om displayerna (som jag har på 35 mm kamera) är att den redan nu ger upplysning om saker som inte är ett dugg intressant för den slutliga bilden.
Us
Min personliga uppfattning om displayerna (som jag har på 35 mm kamera) är att den redan nu ger upplysning om saker som inte är ett dugg intressant för den slutliga bilden.
Us
NixXxoN
Aktiv medlem
i såna fall kanske man ska köra på lådkamera där inget kan gå paj förutom att man råkar göra extra hål i själva lådan.Varför en massa "bells and whistles" som bara kan gå sönder.
Sonnaren
Aktiv medlem
Hasselblads 500-serier Ä R lådkameror, otroligt bra lådkameror med mycket bra optik. Och det skall nog väldigt mycket till att göra hål i dem.......NixXxoN skrev:
i såna fall kanske man ska köra på lådkamera där inget kan gå paj förutom att man råkar göra extra hål i själva lådan.
Us
Det tolkar jag som att du utan att tveka skulle byta din bladare mot en Brownie, bara det fanns en adapter så att optiken passade?Sonnaren skrev:
Hasselblads 500-serier Ä R lådkameror, otroligt bra lådkameror med mycket bra optik.
Sonnaren
Aktiv medlem
Helt galen tolkning, Browniekamerorna var inga otroligt bra lådkameror, de var ganska "räschliga" såväl mekaniskt som i material.jimh skrev:
Det tolkar jag som att du utan att tveka skulle byta din bladare mot en Brownie, bara det fanns en adapter så att optiken passade?
Us
Sonnaren
Aktiv medlem
Ja, det finns bara tre variabler som behövs. Tid, bländare och avstånd. Övrigt jox är bara mer eller mindre konstruerade varianter på dessa teman.NixXxoN skrev:
ja jag tog faktiskt i men i princip alla nya kameror har väl prylar i sig som egentligen inte behövs! Det var bara det jag vill ha sagt.
Om man vill kan man räkna in filmframmatningen som en variabel också. Men även den kan ju förses med flera (onödiga) varianter.
Us
Loj
Aktiv medlem
petervis skrev:
när får vi proffshus som i displayen talar om skärpedjupet före och efter inställd fokuspunkt.samt avstånd i meter till aktuell fokuspunkt....?...
Vad skall man ha det till? Till vilken nytta?
petervis
Aktiv medlem
trevligt att du håller dig till ämnet...
.....för att jag tycker att sjärpedjupskontrollen ger ett osäkert intryck om vad som kommer att bli skarpt/oskarpt.... ett matematiskt värde visad i sökaren om hur skärpedjupet kommer att bli med tanke på inställd brännvid,bländare ....det finns ju matematiska formler för uträkning av detta och ett dataprogram... så varför inte låta kameran räkna fram det istället.... för dessa som tycker att det är helt värdelös information eller för de som tycker att skärpedjupskontrollen i kameran räcker, eller den ingraverade skalan på vissa objektiv..... ja funktionen får väl kunna stängas av som många andra finesser som jag kan koppla bort i min EOS 1-v.....
.....för att jag tycker att sjärpedjupskontrollen ger ett osäkert intryck om vad som kommer att bli skarpt/oskarpt.... ett matematiskt värde visad i sökaren om hur skärpedjupet kommer att bli med tanke på inställd brännvid,bländare ....det finns ju matematiska formler för uträkning av detta och ett dataprogram... så varför inte låta kameran räkna fram det istället.... för dessa som tycker att det är helt värdelös information eller för de som tycker att skärpedjupskontrollen i kameran räcker, eller den ingraverade skalan på vissa objektiv..... ja funktionen får väl kunna stängas av som många andra finesser som jag kan koppla bort i min EOS 1-v.....