Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nåt att bita i för Canon/Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
petervis skrev:
trevligt att du håller dig till ämnet...
.....för att jag tycker att sjärpedjupskontrollen ger ett osäkert intryck om vad som kommer att bli skarpt/oskarpt.... ett matematiskt värde visad i sökaren om hur skärpedjupet kommer att bli med tanke på inställd brännvid,bländare ....det finns ju matematiska formler för uträkning av detta och ett dataprogram... så varför inte låta kameran räkna fram det istället....

Jag förstår fortfarande inte. Hur vet datorprogrammet/formeln vad som ska räknas som skarpt. Finns det några överenskomna kriterier som dessa program/formler/skalor gå efter eller?

/Pontus

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686/

Skärpedjup

Av Torsten Ståhlberg

Att ha kontroll och förståelse av skärpedjup har betydelse i all fotografering men speciellt vid makrofotografering. Jag ska här försöka reda ut begreppen även om jag tror att många blir mer förvillade än innan. Det man inte känner till lider man ju inte av. Rent teoretiskt så har man optimal skärpa enbart på det avstånd som man fokuserat objektivet på. Som tur är det inte så illa i praktiken eftersom skärpan inte faller så fort från det optimala avståndet.

Formeln för skärpedjup
Om jag har fokuserat min lins på ett objekt och sedan flyttar objektet bort från objektivet så blir objektet suddigare ju längre bort jag flyttar det. Samma resonemang gäller om jag flyttar objektet mot linsen. (Se figur längre ner.)

Man kan beräkna skärpedjupet och formeln ser ut så här:

1) skärpedjupet framför objektet= N(1+M)·c/(M²· (1+N·c/(f·M))) och

2) skärpedjupet bakom objektet=N(1+M)·c/(M²· (1-N·c/(f·M)))

Nu gäller det att reda ut vad alla beteckningar står för.

N är bländartalet ( t.ex. 8). Terminologin med avseende på bländare är lite förvirrande eftersom stor bländare avser litet bländartal och vice versa. När man "bländar ner" menar man att man minskar bländaren d.v.s. ökar bländartalet.

f är objektivets brännvidd (t.ex. 50 mm)

M är avbildningskalan. Med detta menas hur stort objektet avbildas på filmen jämför hur stort objektet är i verkligheten. Om du till exempel tar kort på en blomma som är 100 mm stor och fyller ut den på höjden på din småbildskamera där filmen har höjden 36mm så är avbildningsskalan 36/100=0,36. Om objektet är lika stort på filmen som i verkligheten är avbildningsskalan 1. Avbildningsskalan kan också beräknas från objektivets brännvidd och avståndet a till objektet som

3) M = f/a där a är avståndet till objektet i mm.

..........................läs hela artikeln på.:http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686/

Men okej då! Vi får en framräknad skärpedjupsangivelse. Med ett visst objektiv och på en viss bländare är det (skärpedjupet) 2,72 - 15,98 meter. Fint! Vad gör vi nu då? Litar till vår egen avståndsbedömning - ögonmåttet alltså - eller tar fram ett 50 meters måttband som alltid skall finnas i fotoväskan?
Us

Det vore väldigt användbart om skärpedjupet presenterades relativt inställt avstånd, t.ex.

[-0,98,+1,02] (c:a 1 meter skärpa framför och bakom fokuseringspunkten.)

Fotar man med tele skulle man snabbt kunna uppskatta om den inställda bländaren resulterar i ett skärpedjup som precis sväljer det aktuella motivet, om detta skall friläggas mot en rörig bakgrund. Om man fotar med vidvinkel och vill maximera skärpejdupet skulle man snabbt kunna se om inställd bländare och fokuseringsavstånd resulterar i ett skärpedjup som räcket till horisonten. För att bara ta ett par exempel.

Tack Jarl!! äntligen någon som förstår vad jag är ute efter.... det är ingen avståndsmätare jag är ute efter...(sådana finns på Clas Olsson)... utan en skärpedjupsmätare.....

petervis skrev:
trevligt att du håller dig till ämnet...
.....

??? Förstår inte riktigt den kommentaren... Förklara är du bussig...

petervis skrev:

.....för att jag tycker att sjärpedjupskontrollen ger ett osäkert intryck om vad som kommer att bli skarpt/oskarpt.... ett matematiskt värde visad i sökaren om hur skärpedjupet kommer att bli med tanke på inställd brännvid,bländare ....det finns ju matematiska formler för uträkning av detta och ett dataprogram... så varför inte låta kameran räkna fram det istället.... för dessa som tycker att det är helt värdelös information eller för de som tycker att skärpedjupskontrollen i kameran räcker, eller den ingraverade skalan på vissa objektiv..... ja funktionen får väl kunna stängas av som många andra finesser som jag kan koppla bort i min EOS 1-v.....

Tja, det är väl möjligt att det kan finnas ett teoretiskt intresse av den iformationen - kunde kanske läggas in i exif-filen eller liknande. För senare analys och lärdomar. Men vid själva fotograferingstillfället har jag svårt att se någon direkt nytta av det. Under de några och 20 år jag fotograferat kan jag inte påminna mig ett enda tillfälle där själva siffervärdet på fokalavståndet spelat någon som helst roll - och ännu mindre siffervärden på skärpedjupet. Däremot har det funnits gott om bilder där jag inte skulle ha hunnit att ens kolla dessa värden om jag haft tillgång till dem. Situationer där snabbhet varit efterfrågad....
Men smaken är ju delad och jag motsätter mig inte på något vis en sådan utveckling, men skunne troligtvis inte vara beredd att betala speciellt mycket extra för den...

/J

petervis skrev:
Rent teoretiskt så har man optimal skärpa enbart på det avstånd som man fokuserat objektivet på. Som tur är det inte så illa i praktiken eftersom skärpan inte faller så fort från det optimala avståndet.

Intressant att se formeln, och det är ju sant att skärpan inte faller så snabbt. Vilket är tur, för man vill ju gärna använda f/11-f/16 istället för f/22 eller f/32 för landskap för att undvika difraktion. Jag undrar dock fortfarande hur man får fram en sådan formel. Hur drar man gränsen för vad som ska vara skarpt? Gränsen måste ju vara arbiträr. Vad jag kan förstå finns det ingen tydlig gräns där skärpan faller som en sten, utan den minskar med ökande avstånd till fokuseringsavståndet. Svår fråga.

/Pontus

Pongu skrev:
Hur drar man gränsen för vad som ska vara skarpt? Gränsen måste ju vara arbiträr. Vad jag kan förstå finns det ingen tydlig gräns där skärpan faller som en sten, utan den minskar med ökande avstånd till fokuseringsavståndet. Svår fråga.
Gränsen mellan skärpa och oskärpa bestäms av värdet på c (oskärpecirkeln). Ju mindre värde på c, desto snävare blir skärpdjupet. Vanliga värden på c är 0,030 mm för småbild och 0,065 mm för mellanformat.

petervis skrev:
Tack Jarl!! äntligen någon som förstår vad jag är ute efter.... det är ingen avståndsmätare jag är ute efter...(sådana finns på Clas Olsson)... utan en skärpedjupsmätare.....
Jag förstod mycket väl vad du var ute efter men tycker det är ointressant att veta inom vilka avstånd det finns en godtagbar skärpa om jag inte vet var dessa avståndspunkter ligger i teränglådan.
Us

Jag intar en annan hållning än puristerna här och tycker att det vore kul och i enstaka fall användbart om man kunde få fram informationen. Helst i den form som rideg föreslår med relativa värden.

Eller känn på den här då, så här skulle jag vilja att det var konstruerat:

1) Ställ in fokus manuellt
2) Rikta autofokuspunkten mot en motivdel som du är nyfiken på om den blir skarp eller inte
3) Läs av en indikator i sökaren som visar graden av skärpa i... säg tre olika steg; *skarpt, *oskarpt och *på gränsen

Och då är vi inte långt ifrån det system vi har idag. Det enda som skiljer är att vi inte har ett rent sant/falskt system för den elektroniska avståndsbedömningen, utan ett i några olika steg.

[redigerat] Vänta lite, bortse från det ovanstående. När jag tänker mer på det tycker jag kanske att skalan borde vara så här istället. Allt är som idag, men fokusindikationen utökas med ett extra steg:

* perfekt fokus (som indikationen är idag)
* inte perfekt fokus, men inom skärpedjupet
* utom fokus (som indikationen är idag)

Utöver detta vill jag gärna ha avståndsinformationen avläsbar i siffror, precis som jag vill minnas att Contax G2 har.

Senast ändrad:
Lusläste just den utmärkta artikeln och hittade i en av kommentarerna (från Björn Nilsson) svaret på min fråga:

"Ett litet tillägg avseende "acceptabel COF". Den skärpedjupsskala som finns på de flesta objektiv, de flesta småbildsobjektiv, Hasselblad och till och med på bl a Sinars storformatskameror är avpassad för en slutlig förstoring på ca 18 x 24 cm. Alltså är oskärpecirkeln beräknad att kunna vara 0.1 mm stor på en 18 x 24 kopia för att fortfarande kunna upppfattas som skarp vid ett normalt betraktningsavstånd. Betraktningsavståndet är väl ungefär 30 cm.
Om man vill göra större eller mindre kopior och känner till hur de ska betraktas så kan man använda sig av dessa fakta för att bestämma hur mycket mer/mindre man behöver blända ner."

Skalan på objektiv utgår alltså från att man betraktar bilden på ett avstånd av 30cm och inte förstorar mer än till 18x24. Vet någon om det finns en sammanställning på vilka storlekar på oskärpecirkeln man bör ha vid olika forstoringsgrader och betraktningsavstånd? Men det är kanske fortfarande subjektivt vad olika personer uppfattar som skarpt även på 30cm?

/Pontus

PS. Om någon tycker att diskussionen är lite väl akademiskt insnöad ber jag om ursäkt, men det här är något som jag alltid funderar på när jag ska välja bländare. Vore skönt att slippa gissa! DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto