Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namnge bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluebox

Avslutat medlemskap
Jag har en fundering som faktist ligger lite och tuggar på inlägget "folk som snor bilder". Jag har sedan jag började fota scannat in alla mina bilder som jag tar för att på så sätt snabbare kunna placera dem på min hemsida. Jag har också den åsikten att jag som konstnär (bra eller dålig få folk avgöra själv) skall precis som en målare signera mina bilder, och detta har jag alltid gjort. På alla mina bilder står det Copyright Conny Lagé på.

Sedan jag hittade denna underbara site där man kan visa upp sina alster så har jag fått väldigt måna kommentarer om mitt sätt att märka mina kort. Samtliga som kommenterat mian bilder säger att det förstör bilden och att det drar ner betyget, vilket jag har full förståelse för. Men hur skall jag göra??? Skall jag ta bort namngivningen och riskera att någon stjäl mina bilder, om de nu hittar nåt de vill ha??

Jag kommer nu att låta detta forum att få svara på detta, jag kommer att titta in lite ibland och läsa era kommentarer och åsikter och kommer att skapa mig en åsikt och riktlinje efter det.

Hoppas jag nu kommer att få en väldans massa konstruktiv kritik.

Väl mött alla där ute i cyberjymden:

Conny
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Om jag vill sno dina bilder är inte din (c)-text någon större utmaning. Antingen beskär man bort texten, eller oxå klonas texten bort.

När du lägger upp foton på nätet finns det givetvis en risk i att bilden används utom din kontroll. Dock är kvaliteten sådan på nätet att bilden normalt sett inte går att använda utanför den binära världen.

Att lägga till text på bilderna försämrar upplevelsen utan att du vinner något nämnvärt på det. Du har din upphovsrätt till bilden oavsett (c)-märkning eller ej.
 

Walle

Aktiv medlem
Bra ide är att göra en watermark. Antingen med Photoshop filtret, eller med detta program.

(AiS Watermarker ActiveX 3.0)

Info: Vill du dela med dig av dina digitala bilder på Internet utan att riskera att någon annan använder dem och på något sätt tjänar pengar på dem? Lösningen är i så fall att vattenmärka bilderna, och det gör du med det här programmet. En vattenstämpel kan exempelvis bestå av en kort textsnutt med upphovrättshavarens namn, och när väl bilden är stämplad går det inte att trixa bort den - samtidigt som den inte syns och eller upptäcks utan ett speciellt program. Vattenstämpeln fungerar alltså som ett digitalt bevis för vem som har upphovsrätten till de aktuella bilderna.
 
ANNONS