Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Namngivning av bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante

Aktiv medlem
Hej

Jag vore tacksam för lite tips om hur man kan strukturera upp lagringen av bildfiler, samt hur namngivning kan göras av filerna?

Använder ni er av databaser eller enkla katalogstrukturer?
Innehåller namngivningen bara datum eller eller försöker ni få in annan info i filnamnet?

// Andreas

Jag använder en namnstandard med 8+3 tecken. Själva filnamnet (8 tecken) är uppbyggt efter formen år + rulle + filmtyp + bildruta + version.

En bild kan då heta tex 0205s12a.tif om det är en redigerad version, eller 0205s12.tif om det är "originalfilen".

02 för år 2002, 05 för rulle 5 som är inscannad från det året, s för svart/vitt, bildruta 12, och så version a.

Gör jag tex ett utsnitt ur en bild genom beskärning, kan den nya bildfilen behålla namnet/numret, men med en ny versionsbokstav. Det räcker i alla fall till 26 versioner utifrån samma bildoriginal.

Jag använder Thumbs Plus för att katalogisera, och scanna av kataloger. Programmet minns dessutom "Offline CDs", så det är lätt att hitta bilder som ligger på CD.

Senast ändrad:
Du har så rätt, Mats.

Å andra sidan; tänk på de som levde före Jesu tid. Vad jobbigt de hade när det blev millenieskifte... Det var ju så oväntat då.

ingen versionsbeteckning på originalfilen - sorteringen blir rätt ändå i Windows Explorer tex.

/jonas.

Förslag på katalogstruktur

Jag har gjort så här.

Har en rootkatalog som heter Digital.
Sen ser det ut så här under den katalogen.

Ex.

/digital/2003-01-14_Sigtuna
/digital/2003-01-12_Steninge slott
/digital/2003-01-11_Gimo Herrgård
/digital/2003-01-08_Fåglar Strömmen

(Datum+Var/Vad)

Då har man koll på vilket datum och var man har tagit bilderna. Blir lätt att hitta tillbaka sen.

Vilket namn som själva bildfilen har under mapparna spelar enligt mitt tycke inte så stor roll. Med en enkel knapptryckning får du ju upp alla/önskade bilder som "tummnaglar" i valfritt program. Då har du mycket bättre överblick och hittar snabbare önskade bilder, än om du letar på filnamn.

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto