66 år? Junior!
Rollator?
Se på dokumentären om Martin Parr, en riktig mästerforotgraf. Han tog sig fram med stor kamera och rollator.
Martin Parr är en av de mest framstående fotograferna i modern tid: en distanserad observatör av en alltmer absurd värld, en ironisk krönikör av brittisk kitsch, en skarp kritiker av konsumtionssamhället - men framför allt en historieberättare som balanserar mellan komedi och tragedi. Engelsk...
www.svtplay.se
Du talar om kameratermer som jag talar om datorer och appar.
Skillnaderna är dock ganska stora. Som mellan en liten köksträdgård och Amazonas djungler.
Fotografins grunder är inte så kompicerade som man skulle kunna tro.
Få har gått totalt vilse i sin köksträdgård.
(OBS. Jag skriver inte detta för att du ska börja plugga stenhårt.)
Grattis!
Med exakthet har du räknat upp exponeringens grunder; slutare, bländare och ISO !!!
Exponering.
Det handlar om att bilden man ska ta blir lagom ljus/mörk.
Man kan förstås påverka hur ljust det man ska fotografera är, med lampor, blixtar genom att välja när på dygnet/året man fotograferar, osv.
Sedan gäller det kamerans inställningar.
ISO. Man skulle kunna säga att det handlar om hur känslig sensorn ska vara inställd. Om den ska ställas in för att det ska komma mycket ljus, eller för att det ska komma lite ljus.
Slutare. Det handlar om hur lång tid som det ska släppas fram ljus till sensorn. Släpps det fram ljus under en längre tid, så kommer det fram mer ljus. Logiskt, eller hur. Det kallas för exponeringstid.
Bländaren. Den sitter i objektivet. Fungerar precis som dina ögons iris. Det som är i mitten på ögat. När det är mörkt, blir det svarta hålet i mitten stort, det kommer in mer ljus. När det är ljust, t.ex. vid starkt solsken, blir hålet litet.
Skillnaden gentemot objektivet, är att ögat alltid är inställt på automatik, medan du med objektivet (ofta genom order via kameran) själv bestämmer hur stor ljusöppningen ska vara.
Dubbelt (och hälften) så mycket ljus kallas för ett "bländarsteg".
Kameran kan förstås välja ut helt själv vad den tror är en lämplig kombination mellan ISO, slutartid och bländare.
Fast, ofta vet man själv bättre vad som man tycker är viktigast, för just den blid man vill ta. Kan man det, blir det lite roligare också. Men, man behöver inte nödvändigtvis göra det.
Intressant att du räknade upp just de tre saker som styr exponeringen, just det, och inget annat.
Hur kom det sig ???
Min hälsa är också ganska skrutt.
Jag tar mig fram med utanpåliggande gångjärn, och har förutom det massa andra olika handikapp. En del samlar på frimärken ......
Inte gilla gruppgrejer ......
Jag tänkte inte att du skulle ta med dig hela fotoklubben eller pensionärsföreningen på dina fotoäventyr, utan mer att det skulle vara ett forum där du skulle kunna träffa någon enskild person, som har kunskap att dela ut till dig. Knyta kontakt.
Konkreta tips, var det du frågade efter.
1. Köp ett stativ.
Du talar om nattfotografering, närbilder och ibland lite skakiga fingrar.
För alla de tre sakerna har du stor nytta av ett stativ.
2. Närbildsfotografering av smycken och manchettknappar.
A. Ordna en plats på ett bord. Lägg dit en sammetsduk eller något annat tyg, eller vad du tycker passar.
B. Lägg dit smyckena.
C. Belys med minst två olika lampor från lite olika håll. Prova dig fram så det ser bra ut.
D. Sätt kameran på stativet och rikta in mot smyckena. Zooma in lagom. OBS. Testa på lite olika avstånd med kameran.
E. Pröva dig fram tills du blir nöjd.
3. Nattfoto.
A. Sätt kameran på stativet och rikta den mot det du vill fotografera.
B. Kolla om det finns någon inställning för nattfoto, annars kör med bara auto, och se hur det blir.
Allmänt tips - utomhus.
Oömma kläder.
Jag har inte krupit så här mycket sedan tiden före jag lärde mig gå.
Man får vara sitt eget stativ, på magen med armbågarna som två stativben, eller lutandes mot en vägg, ett träd eller en stolpe.
Gör man så blir man sedd av sin omgivning.
Ibland blir man tillfrågad om de ska ringa ambulans, någon kan muttra nedsättande om alkohol, och om man säger att man fotograferar myror kan folk se väldigt undrande ut, eventuellt upprepa frågan om ambulans.
Lycka Till!