En säkert enkel fråga för er proffs men för mig som oftast använder autofokus utan att behöva ställa in en massa (detta mycket på grund av att jag har artros i mina händer bl.a.).
Min fråga gäller, hur ställer jag in bäst för att t.ex. ta väldigt nära bilder?
Och hur ställer jag in så det blir bäst kvälls eller nattbilder?
Jag kan inte tekniska förklaringar så bra men om någon kan förklara enkelt så vore jag glad.
Har en Canon PowerShot G7 X Mark II.
Om man nu får fråga sånt här?
Mvh Eva
Den stora fördelen med digital fotografering är att man kan slösa i princip ohämmat med "film", dvs man kan pröva sig fram.
Makrofoto är lite klurigt, eftersom skärpedjupet är/blir så litet. Dvs det som är skarpt är bara ett litet område, sedan blir det helt suddigt både framför och bakom. Även jag som har makro som specialområde, slösar friskt och slänger typ 98% av bilderna jag tar. (jag är nog dock lite extrem)
Fotar du i solsken så kan din kamera välja mindre bländare (större skärpdjup) och kortare slutartid (mindre risk för skakoskärpa).
(Din kamera har relativt liten sensor, vilket ger större skärpedjup än med en "proffskamera", vilket underlättar.)
Nattfotograferingens stora problem är det svaga ljuset. För att slippa skakoskärpa så är det näst intill ofrånkomligt att använda ett stativ.
Ett enklare och billigare stativ gör stor nytta.
(Här är den lilla sensorn snarare en försvårande faktor, eftersom den ger mer burs.)
Du ska vara medveten om att du ger på två realtivt krävande uppgifter.
Inte som en anledning att ge upp, utan som en anledning att inte tappa sugen!
Fotografins grunder är inte så omfattande och komplicerade som man kan tro.
Mer än vad som kan förklaras på några rader här, men, egentligen rätt enkelt, när man väl vet.
Resten handlar om att testa och pröva sig fram. Det kan man hålla på med hur länge som helst.
Du gör helt rätt som ber om hjälp.
Det är förmågan att hjälpa varandra som ger oss männsikor livskvalitet.
Petter, Erik och Daniel har gett dig goda råd.
Börja med att kolla i bruksanvisningen som Petter skrev.
Förvänta dig inte att fatta allt när du kliver in i en ny värld. Varje liten sak som fastnar är bra, och ett litet steg framåt.
Mitt tips till dig är att testa att gå med i en fotoklubb.
Har du otur möter du ett elitsatsande, självgott tävlingsgäng som kommer att förakta din okunskap.
Har du tur kommer någon/några att hjälpa dig vidare.
Samtidigt får du inspiration av att se på andras bilder.
Ursäkta mig, jag vet ju inget om din ålder, men helt oavsett det, det finns massa pensionärer med gott om kunskap och tid. Inom PRO, t.ex.
Studieverksamhet.
Kontaktannons.
Sökes: "Nybörjare söker fotokunnig person med stort tålamod. Helst nära
Vinkelboda." (OBS. Skriv inte "Vinkelboda" om du bor på annan ort. Sedan bör du kanske berätta lite mer om dig själv, och mycket mer om vilken kamera du har.)
Tålamod är för övrigt något som är underlättar även för dig.
Jag känner en person, en barndomsväns fru, som har stort fotointresse och numera svår reumatism. Hon kan knappt ta sig fram, men med lite hjälp att bära stativ, så fotograferar hon fortfarande.
Min hälsa är inte heller så bra, men för makrofotgrafering krävs inte mer än att ta sig utanför dörren, om ens det.
Fotografering är ett intresse som många kan ha livet ut.
Lycka Till!