Annons

Nattklubb "vimmel" bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoné

Avslutat medlemskap
Har nu aktivt kört detta ett tag i malmö och tycker det är skoj och ska fotsätta.. Kör med canon 350D med kitobjektiv och en 430ex speedligth blixt.

min "bästa" inställning är (M 0"3 - 1"0 och 5.6)

Är inte så ducktig på vad som är vad (slutartid,bländare) men det är detta som står i displayen :D

Nu till min fråga. Vad för objektiv ska jag inhandla för att få kortare slutartid men ändå samma skärpa och djup i bilden som jag får med inställningarna jag har nu?
 
Zoné skrev:
Har nu aktivt kört detta ett tag i malmö och tycker det är skoj och ska fotsätta.. Kör med canon 350D med kitobjektiv och en 430ex speedligth blixt.

min "bästa" inställning är (M 0"3 - 1"0 och 5.6)

Är inte så ducktig på vad som är vad (slutartid,bländare) men det är detta som står i displayen :D

Nu till min fråga. Vad för objektiv ska jag inhandla för att få kortare slutartid men ändå samma skärpa och djup i bilden som jag får med inställningarna jag har nu?

Jobbar med samma sak för dyra pengar här i GBG.
Men jag tror alla objektiv blir bättre än kiobjektivet, finns tamron 28-75, sigma 18-50, canons 17-40L, 16-35(!!), 17-85.

Men att få kortare slutartid är inte alls nödvändigt, lär dig hantera blixten vilket borde ha en funktion för synk på andra ridån. Det blir en del effekter och frysmomentet finns med. Själv är det 20d, 580ex, och varierande objektiv, senast på guldbagge var det lilla tamron som fick hänga med för brännvidden.
 
exakt.. för 50mm används nästan inte. tror jag kör 25-35 som max oftat trångt och closeupps :)

För dyra pengar? inget jag känner till, gör detta för mitt eget nöje :D

Andra ridån? hum, här kör vi på helautomatik (på blixten)

Magnus, har du någon bild man kan kolla in?
 
Andra ridån vill man ju inte ha. Då kommer ju det vara helt andra ansiktsuttryck på bild än de man ville fånga på bild när man tryckte ner avtryckaren...
 
Sync på andra ridån får du genom att trycka på h/>>> knappen två gånger. Men jag tycker att du ska köra sync på första ridån, mer kontroll på det sättet.
17-40/4 tror jag är den ultimata gluggen för det här. 14/2.8 kan nog också vara väldigt kul.
 
jag kör en hel del "vimmel" bilder också då inte alltid på krogen utan ofta hjälper jag till och dokumentera events, firmafester, och annat. för dyra pengar vet jag inte om jag kan kallar det men pengar i alla fall.

Jag kör också på första ridån slutartidd 200 och lite växlande på bländare beroende på vad som skall avbildas. jag har mitt tamron 28-70 och trivs oerhört meddet mycket för ljusstyrkan på f/2.8 och för skärpan men jag är nu inne på Canons 17-55 för att få mera vidvinkle och kunna få med lite mera omgivning i bilderna.
 
Canon 17-40/4L USM får det nog bli. Ska se om jag kan låna ett sådant och prova.

Men när det står ", men de flesta köper antagligen den här optiken till sin EOS 10D (eller 300D kanske?)
" på cyberphoto, e det lite ironi om man har en 300 då? 350D då? :)

Man blir ju helt snurrig :D
 
Zoné skrev:
Canon 17-40/4L USM får det nog bli. Ska se om jag kan låna ett sådant och prova.

Men när det står ", men de flesta köper antagligen den här optiken till sin EOS 10D (eller 300D kanske?)
" på cyberphoto, e det lite ironi om man har en 300 då? 350D då? :)

Man blir ju helt snurrig :D

Hehe, man ska nog tolka det som att det skrevs när 10D och 300D var de modeller som gällde i Canons segment då. "20D/30D (eller 350D kanske?) hade det nog som stått om det hade skrivits idag.

För övrigt vet jag inte vad de menar riktigt ;)
 
Zoné skrev:
Canon 17-40/4L USM får det nog bli. Ska se om jag kan låna ett sådant och prova.

Men när det står ", men de flesta köper antagligen den här optiken till sin EOS 10D (eller 300D kanske?)
" på cyberphoto, e det lite ironi om man har en 300 då? 350D då? :)

Man blir ju helt snurrig :D

Du skrev att du ville ha snabbare slutartider, det får du inte med den gluggen. Rekommenderar starkt att du satsar på något med största bländaröppning 2,8 eller bättre om du ska fota inne.
Den föreslagna Sigma 18-50 2,8 är nog inget dåligt val.
 
Så, nu har jag kommit längre i mitt vimmel fotograferande och bilderna börjar bli ricktigt bra. Har även lärt mig mer om inställningar osv vad som händer om man ändrar bländaren och slutartid. Sigmas 2,8 funderas det skarpt på.
 
Ska se om om jag kan hinna med att ladda upp en bild ikväll.

Om ni synkar på första ridån, får ni inte lampor, flashar o lasrar som rörelser över motiven då?
 
BeachMagnus skrev:
Ska se om om jag kan hinna med att ladda upp en bild ikväll.

Om ni synkar på första ridån, får ni inte lampor, flashar o lasrar som rörelser över motiven då?

Det blir ingen skillnad i det avseendet om slutartiden är densamma i båda fallen.
Den enda gång det spelar roll är när man plåtar en riktad rörelse och vill ha den distinkta exponeringen i slutet.
Tar man en bild på en person som rör sig framåt får man suddigheten bakom personen och känslan av rörelse i rätt riktning. Synkar man på första ser det ut som personen rör sig baklänges.
Själv har jag alltid min kamera inställd på att synka på andra ridån, ser inte varför jag inte skulle ha det.
 
Jo men var väl det jag var ute efter. Poserar tre personer bredvid varann så är man ute efter deras rörelser och sedan ljuset i bakgrunden.
 
Det spelar ingen roll om dom inte rör sig åt ett speciellt håll. Det totala ljuset på sensorn kommer att avgöra hur bilden ser ut oavsett vilket ljus som kommer först om motivet är stilla.
 
ANNONS