Annons

Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
När jag använder Neat Image och låter programmet analysera en del av bilden (som inte innehåller så mycket detaljer) uppstår ett problem ibland. Nämligen just att hitta en del som inte innehåller detaljer. Det är ju inte alltid en bild innehåller några rena ytor. Hur gör jag då lämpligast. Chansar och analyserar ändå? Har försökt med detta men tycker inte resultatet blir bra.

mvh

Brus brukar se väldigt likt ut på en o samma kamera vid olika fototillfällen. Samma med scanners etc.
Därför kan man göra en "noise profile", ta en bild på ett visst isotal där du vet att det kommer komma brus, analysera och spara profilen.

Gör likadant för dom andra isotalen, och problemet är löst.

/Henri

eatfrog skrev:
Brus brukar se väldigt likt ut på en o samma kamera vid olika fototillfällen. Samma med scanners etc.
Därför kan man göra en "noise profile", ta en bild på ett visst isotal där du vet att det kommer komma brus, analysera och spara profilen.

Gör likadant för dom andra isotalen, och problemet är löst.

/Henri

Det verkar som, tycker jag att bruset framkommer först efter bildbehandling eller i alla fall blir övertydligt då. Men det kanske spelar mindre roll egentligen eftersom det är samma kamera jag använder och då egentligen är samma "grundbrus".

Personligen tycker jag Grain Surgery 2 för photoshop funkar bättre än NeatImage.. Har iofs bara testat demon av neatimage..

Personligen tycker jag Grain Surgery 2 för photoshop funkar bättre än NeatImage.. Har iofs bara testat demon av neatimage..

ANNONS
Götaplatsens Foto