Annons

Nedladdning till Album

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Hej!

Hur behandlar jag mina bilder på bästa sätt när jag skall ladda ner dessa i mitt album. I dag ändrar jag storleken till ca 50% så att bilderna kommer under 250kb. Jag tycker att de förlorar lite både i skärpa och kontrast.
Tacksam för tips.

Om du menar till albumet här på FS så gör jag den till 1024 pixlar på längsta ledden och att jag sedan lägger på oskarp mask i photoshop för att skärpa upp den. När det sedan gäller att få den till max 250Kb så finns det olika sätt, "spara för web" brukar vara ett bra alternativ.

Jag fösöker att hålla bilderna under 640pix eftersom fotosidan krymper med en väldig dålig skärpningsalgoritm om man har större bilder.
med 640pix så är det sällan ett problem att få bilderna under 250kb.

Nome Nescio skrev:
Jag fösöker att hålla bilderna under 640pix eftersom fotosidan krymper med en väldig dålig skärpningsalgoritm om man har större bilder.
med 640pix så är det sällan ett problem att få bilderna under 250kb.
Saken är ju att det då du laddar upp en bild med sidan 1024 pixlar inte sker nån förfuling av bilden alls, förutsatt att tittaren klickar för att förstora bilden.

Glöm heller för böfvelen inte att konvertera till sRGB om du fotat eller arbetat med AdobeRGB! Annars förlorar du kontrast och färg i bilden. Webläsarna begriper sig nämligen inte på AdobeRGB, emedan du ändå inte kommer se nån skillnad på skärmen mot hur det såg ut i Photoshop (om det nu är det du kör) med AdobeRGB.

ANNONS
Götaplatsens Foto