Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
NEF = Alltid AdobeRGB ?
- Trådstartare nifo
- Start datum
erro.se
Aktiv medlem
När du fotar i RAW-format så bestäms inte färgrymden förrän du gör en "färdig" bild, t.ex. i JPG-format. Då bestämmer du vilken färgrymd du vill ha. I Lightroom så kan du välja färgrymd i dialogrutan för "Export".
Valet av färgrymd i kameran gäller bara JPG-bilder som skapas direkt i kameran.
nifo
Avslutat medlemskap
När du fotar i RAW-format så bestäms inte färgrymden förrän du gör en "färdig" bild, t.ex. i JPG-format. Då bestämmer du vilken färgrymd du vill ha. I Lightroom så kan du välja färgrymd i dialogrutan för "Export".
Okej. För jag ser att *alla* bilder jag tagit in i datorn via Lightroom, och som är fotade i råformat, dessa bilder har AdobeRGB som färgrymd när jag tar fram den enskilda (orörda) filen och tar upp info om den. Även de bilder där kameran stått på sRGB.
Mvh
Fredrik
Tonyeagle
Aktiv medlem
Inställningen
Om du har inställt att bilden skall "framkallas" i Adobe-rgb så blir det så. Du kan ställa in detta som du vill. Utgångsinstälningen är tydligen så i ditt program. Detta kan du ändra som du vill!
Okej. För jag ser att *alla* bilder jag tagit in i datorn via Lightroom, och som är fotade i råformat, dessa bilder har AdobeRGB som färgrymd när jag tar fram den enskilda (orörda) filen och tar upp info om den. Även de bilder där kameran stått på sRGB.
Mvh
Fredrik
Om du har inställt att bilden skall "framkallas" i Adobe-rgb så blir det så. Du kan ställa in detta som du vill. Utgångsinstälningen är tydligen så i ditt program. Detta kan du ändra som du vill!
alfin
Aktiv medlem
Om du plåtar raw-filer, så får bilden samma färgrymd som kamerans färgrymd, vilken är mycket större än Adobe RGB. När du väljer att konvertera från raw-format till, tex. tiff-format, kan du välja att skala ner bilden färgmässigt till exempelvis Adobe RGB eller sRGB färgrymd. I Lightroom gör du det enklast via exportfunktionen, där du under file settings, väljer filformat och färgrymd för den fil du väljer att exportera.Okej. Var gör man det i senaste Lightroom. Kollade lite, men hittade inget.
nifo
Avslutat medlemskap
Saken är ju den att det verkar som att bilderna har tilldelats en färgrymd när de väl kommit in i datorn, dvs har importerats i Lightroom. De har alla (råfilerna) en färgrymd som är AdobeRGB, och då menar jag originalen som inte varit exporterade, utan just bara - hämtade från kameran via LR.
Men jag tänkte lite så med, att en råfil måste ju vara "det bästa" man kan få från kameran, och då borde kameran sätta den färgrymd som är bäst, och rymmer mest. Men den sätter ingen färgrymd alltså? Då måste det ju vara LR som sätter färgrymden vid importen...
Ska kolla en fil *rakt ur* kameran när jag inte är så trött... =)
Tack för engagemanget.
Mvh
Fredrik
Men jag tänkte lite så med, att en råfil måste ju vara "det bästa" man kan få från kameran, och då borde kameran sätta den färgrymd som är bäst, och rymmer mest. Men den sätter ingen färgrymd alltså? Då måste det ju vara LR som sätter färgrymden vid importen...
Ska kolla en fil *rakt ur* kameran när jag inte är så trött... =)
Tack för engagemanget.
Mvh
Fredrik
alfin
Aktiv medlem
Det fina med raw-filer är just att du väljer vad du vill göra med dem. Lightroom gör ingenting om du inte talar om för LR att exportera dem i något visst format. Så länge du har raw-filerna i Lightroom, befinner de sig i just raw-format och färgrymden är nästan lika stor som kameran kan generera. Det är först när du exporterar dem ut från Lightroom som bildens färgomfång förändras. Väljer du att exportera till Adobe RGB eller sRGB, så blir färgrymden motsvarande mycket mindre. Vill du bibehålla så många färger som möjligt, ska du exportera dina bilder från LR till ProPhoto RGB i 16-bitars filformat. Då har du nästan lika stor färgrymd som din kamera kan generera för raw-filer. Enda anledningen att göra detta är om du vill skriva ut bilderna på en bläckstråleskrivare som klarar att skriva ut färger med större färgrymd än typ Adobe RGB.
nifo
Avslutat medlemskap
Jag förstår. Vad jag inte förstår är hur bilderna kan ha färgrymden AdobeRGB när jag tittar på dem i finder "direkt från kameran" via importen i LightRoom så att säga. Kanske jag som krånglar till det...?
Kollade en bild direkt från kameran och den säger:
Färgrymd: RGB
Färgprofil: Adobe RGB (1998)
Så "profilen" är Adobe RGB och det som du pratar om, och som jag även pratade om (färgrymden) är RGB, dvs en ej krympt utan "ren" färgrymd direkt från kamerans sensor.
Men...vad är Adobe RGB då?
*skrattar gott* Det här kan ta tid att lära sig, känner jag...
Fredrik
Kollade en bild direkt från kameran och den säger:
Färgrymd: RGB
Färgprofil: Adobe RGB (1998)
Så "profilen" är Adobe RGB och det som du pratar om, och som jag även pratade om (färgrymden) är RGB, dvs en ej krympt utan "ren" färgrymd direkt från kamerans sensor.
Men...vad är Adobe RGB då?
*skrattar gott* Det här kan ta tid att lära sig, känner jag...
Fredrik
alfin
Aktiv medlem
Men du kan väl inte titta på en RAW-fil i Finder, eller? Sannolikt tittar du på den inbäddade jpeg-filen som finns i din RAW-fil och den har samma taggade profil som din kamera är inställd på. Vad tror du om den förklaringen? Testa att ta om bilden, om du ställer om din kamera från Adobe RGB till sRGB, ska den bild du tittar på i Finder nu istället vara sRGB, om jag har rätt, vill säga!