Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

neg.scaner vs. flatbäddscaner

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
skulle vilja veta vad som rekommenderas, ska användas för att scanna neg.
i pris läget mindre än 4000kr
 
Snackar vi småbild så finns det bara ett val under 4000 kr och det är Minolta SD3.
 
Jag måste påstå att du borde lägga på bara ca700-800spänn för en epson 3200 eller canon 9900F tror jag den heter...så mycket bättre resultat Där har du både flat+negscanner för dia mellanformat upp till 6*9....skillnade blir otrolig!, annars kan du lika bra köpa nån för 2500...
 
för att det är omöjligt att få lika bra kvalité med så pass billiga flatbäddsskannrar.
hade en agfa flatbäddsskanner med dialock som sammanlagt kostade drygt 3000 ungefär och jag gick ändå med mina neg till en polare med "riktig" diaskanner, eftersom skillnaden var så enorm.
 
Minolta Dimage Scan Dual III (extremt jobbigt namn) är förmodligen det bästa under 4000 kr, men eftersom den kommit kan man få dess föregångare, Dual II, rätt billigt (runt 2500 ny, under 2000 begagnad). Den är inte riktigt lika vass (sämre färgdjup och dynamiskt omfång, långsammare), men ändå en schysst scanner. Jag köpte III:an, men vill man spara pengar är inte II:an alls något dåligt köp.

Flatbäddsscanner med "dialock" (eller något annat system för genomlysning) går ju att använda för att scanna småbildsnegativ/dia, men det blir aldrig lika bra.
 
Jag har själv en filmscanner som jag är väldigt nöjd med och ska man du endast scanna film är det min rekommendation. Men vill du inte begränsa dig så finns det bra flatbäddscanners idag som har ett bredare användningsområde.
 
stäck skrev:
Flatbäddsscanner med "dialock" (eller något annat system för genomlysning) går ju att använda för att scanna småbildsnegativ/dia, men det blir aldrig lika bra.

Undantaget är väl ovan nämnda Epson Perfection 3200 som ska ge ett resultat vid inscanning av dia som är lika bra som en "mellanklass" diascanner.

Är det enbart småbildsdia (småbildsfilm) du ska scanna är Minoltan det bästa köpet.

Epson 3200 är däremot det bästa köpet idag för dom som även vill scanna in mellanformat, storformat och vanliga bilder.
 
ANNONS