Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativhållare i negativskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

a_mattsson

Aktiv medlem
Negativhållaren till min skanner (Minolta Dimage Scan Elite II) maskar av negativen, så att hela negativet inte kommer med på bilden. Sensorn kan läsa av en större yta. Men beroende på negativhållaren, så kan man inte utnyttja den ytan.
Jag tycker att det är avgörande att kunna skanna in hela negativet och gärna en del av den svarta kanten. Tidigare när man kopierat manuellt, så har man kunnat köpa olika negativhållare beroende på hur man vill mask av bilderna.
Det känns väldigt primitivt och omständligt att behöva slipa ned kanterna på negativhållaren.
Är det någon som delar min frustration och kanske har någon bra lösning på problemet.
Gäller samma problem för Nikons och Canons skanrar.

a_mattsson skrev:
Är det någon som delar min frustration?
Jäpp.
a_mattsson skrev:
och kanske har någon bra lösning på problemet?
Näpp, ingen annan än den du själv kommit fram till: Filning. Men detsamma gäller ju vanliga negativhållare till förstoringsapparater, de flesta behöver filas.

Jag skall fila min hållare och samtidigt montera något slags clips som gör monteringen av remsorna lättare.

Vet någon om negativhållaren finns som reservdel att köpa? Hur mycket går en sådan på?

(Har beställt en Elite II från Scandinavian photo för över en månad sedan men som Minolta inte klarat av att leverera ännu.)

Jag hade förhoppningen att kunna skanna mina dior i neghållaren innan monteringen just av anledningen att hålet i diaramarna är lite mindre än filmrutorna. Attans!

Anders, är du nöjd med Elite II:an annars?

Mvh

Richard

Gepe har lanserat en diaram med fullöppning och metallmask som förmodligen är en dröm för oss skannare. Den verkar lite knepig att få tag i dock.

Jag har e-postat Scandinavian om den men inte fått något svar än (det var ett par veckor sen).

ANNONS
Götaplatsens Foto