Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

tretjak2

Aktiv medlem
Hej.
En gammal fotograf har bett mig hjälpa honom scanna in hans "bildskatter". Han behöver en scanner för att läsa in negativ. Dels då från 135-film men sen hade han även andra format, som jag inte sett, på negativen. En större variant av negativ. Vet inte vad det kan vara. Han har plåtat dessa bilder på 70-80 talen. Och det såg inte ut som mellanformat. Finns det ytterligare ett format mellan 135-film och mellanformat?

Och slutligen vilken typ av scanner kan läsa in dessa bägge format?

Tack på förhand!!!

Negativ större än småbild är skanna med en flatsbäddsskanner, typ Epson Photo, och få tillräckligt stora filer för riktigt stora utskrifter större än A3.

Det blir bra även med småbild, men är du kräsen och vill ha ut absolut maximal skärpa så behöver du en negativskanner. Kostar ca 2500-5000. De fungerar dock inte till större format än småbild.

Jag skulle alltså rekommendera en flatbäddsskanner typ Epson Perfection 4990 Photo.http://www.cyberphoto.se/epson/EP4990ph.php

Sitter oxå i scanner tankar, då främst mellanformat. Vi hade den epson scannern du nämner på skolan, den var rätt okej, och för mellanformat är iaf inte en redig negscanner inom ekonomiska ramar möjliga. Vad anser du Magnus om kvalitetskillnaden mellan en bra flatbädd och billigare negscanners?

Björn Jansson skrev:
Sitter oxå i scanner tankar, då främst mellanformat. Vi hade den epson scannern du nämner på skolan, den var rätt okej, och för mellanformat är iaf inte en redig negscanner inom ekonomiska ramar möjliga. Vad anser du Magnus om kvalitetskillnaden mellan en bra flatbädd och billigare negscanners?

Det är främst i skärpeavseende som det skiljer. Men den extra skärpan behöver man sällan för mellanformat och man inte ska göra bilder i affischstorlek.

Epson har en negativskanner för mellanformat som inte är helt tokdyr, P3200 tror jag. Den har dynamiskt omfång som en flatbädd men bättre skärp. Aningen låg upplösning för småbild, men man klarar sig.

Tyvärr saknar P3200 Digital ICE, vilket jag tycker är en underbar funktion. Ska man bara skanna svartvitt så är ju Digital ICE ointressant och då är P3200 ett utmärkt val!

6x4

6x4 var det nog. Är det vad som kallas 120-film eller? (kan inget om detta som ni märker :)

6x4 har jag aldrig hört talas om, och är inte direkt det som "kallas 120-film". De vanligaste formaten på 120-film är 6x6 (Rolleiflex, Hasselblad mm), 6x7 (Pentax 67, Mamiya 7 mm) och 6x4,5 (Mamiya 645, Pentax 645, Bronica mm). Det finns även 6x9 cm och 6x12 (har jag för mig), alla på samma typ av film (120). Så 120-filmen har inget specifikt negativformat, förutom att filmens bredd inte medger negativ större än 6 cm på ena ledden.

Fredrik Calabrese skrev:
127 är det dom konstiga kassetterna?

Nix - 127 är ett rullfilmsformat med negstorlek 4x4 cm. Det har funnits en hel del kameror för detta format inkl en "Baby Rollei"

Dia från kameror med detta format går att köra i (de flesta) vanliga projektorer för 35mm eftersom yttermåttet på ramen är detsamma (50mm x 50mm)

6x6

Hej igen. HAr kollat mer kring detta och fått veta att min fotopolare behöver en scanner som kan scanna 6x6 negativ samt vanliga papperskopior. Klara denna nämnda Epson detta?

Både Epson Perfection 4990 Photo och F-3200 klarar 6x6. F-3200 kostar ca 9000, 4990 ca 5000. Ingen av dem är grym på småbild, men båda funkar bra på mellanformat.

Det är svårt eller för mig helt omöjligt att få färger att stämma då jag nu undantagsvis har scannat en del färgnegativ (fuji superia). Mycket lättare med dia.

Fredrik Calabrese skrev:
127 är det dom konstiga kassetterna?

Misstänker att du avser de "konstiga kassetter" som användes i vissa Instamatic-kameror.
Om jag inte minns fel så kallas det formatet 126.
Sen fanns det ett litet Instamatic-format som väl heter 110.

ANNONS
Götaplatsens Foto