Annons

Nerbyte?

Produkter
(logga in för att koppla)

stbose

Aktiv medlem
Hej alla.
Jag är inne på att byta "ner" mig från min Canon 5D II. Jag är impad av min RX100
som dessutom alltid är med. 5D är med alla linser för mig helt enkelt för klumpig att ha med.
Ni vet, den bästa kameran är den som är med. Jag ligger inte ute i skogen och fotar djur eller
eller produktfotar, eller modefotar etc. Lurar lite på RX1 :an men är helt ute och cyklar när det
inte är traditionella systemkameror längre, så please help! Jag vill ha raw samt alla mina
nuv. möjligheter med makro, vidvinkel och hyfsad zoom (300mm helst). Vad är bäst idag?
Hög kvalitet av 5D II typ är väl svårt att få men men... Tacksam för hjälp.

Jag trodde som du, att den kameran som alltid är med är den bästa. Efter att ha släpat en Fuji X100 i nästan ett år och tagit en bild varannan månad har jag ändrat min uppfattning!

Den kameran som känns som en riktig kamera och ger riktig fotoglädje är den bästa kameran.

Småkameror blir så omständiga att använda, är långsamma på att fokusera, ger inget riktigt grepp och blir inte så små när man har objektiven du pratar om på...

Vissa verkar ju helt frälsta av dem, men för min del blev det bara att jag bar på ännu mer utan att få ut något av det. Nu är den såld och en ännu tyngre kamera köpt :)

Jag trodde som du, att den kameran som alltid är med är den bästa. Efter att ha släpat en Fuji X100 i nästan ett år och tagit en bild varannan månad har jag ändrat min uppfattning!

Den kameran som känns som en riktig kamera och ger riktig fotoglädje är den bästa kameran.

Småkameror blir så omständiga att använda, är långsamma på att fokusera, ger inget riktigt grepp och blir inte så små när man har objektiven du pratar om på...

Vissa verkar ju helt frälsta av dem, men för min del blev det bara att jag bar på ännu mer utan att få ut något av det. Nu är den såld och en ännu tyngre kamera köpt :)

Hmm... Tänkvärt. Fast det är ju bilden, inte kameran, man är ute efter... Får fundera lite mer. Nån annan som tycker nått?

Vad som är den bästa kameran beror ju på vad man ska ha den till.

Kameran som alltid är med är bäst för att ta spontana bilder när man egentligen inte hade tänkt att fotografera. Men en annan kamera kan vara mycket bättre om du är ute på en planerad fotorunda.
Är ditt mål 10 snapshots om dagen av händelser/motiv som dykt upp, eller två genomarbetade bilder per år att hänga på väggen?

Är det säkert att det faktiskt är en annan sorts kamera du har behov av. Eller är det bara köpdjävulen som slagit till? Det är alltid kul med nya prylar.

Petter ...

Har ägt/äger D3, D600, D5000, 350D, Nikon J1, Panasonic LX3.. Av dessa är nog den som gett mig mest foto-glädje LX3:an.. Sneglar därför åt RX100-hållet för tillfället.. Men men.. får se vad början av nästa år har att ge :)

Hmm... Tänkvärt. Fast det är ju bilden, inte kameran, man är ute efter... Får fundera lite mer. Nån annan som tycker nått?

Jo, fast eftersom kameran var så oinspirerande och nästan motsträvig jämfört med min Nikon blev det heller inga bilder.

De gånger jag tog bilder med den blev de väldigt bra, men det hände aldrig att jag tänkte "Nu skulle Fujin ha varit med" när jag hade Nikon, motsatsen var däremot inte alltför sällsynt...

Jo, fast eftersom kameran var så oinspirerande och nästan motsträvig jämfört med min Nikon blev det heller inga bilder.

De gånger jag tog bilder med den blev de väldigt bra, men det hände aldrig att jag tänkte "Nu skulle Fujin ha varit med" när jag hade Nikon, motsatsen var däremot inte alltför sällsynt...

Jag saknar ju telezoom möjligheterna på RX100:an så nu åkte 5DII:an med mitt 70-300mm med på semestern ihop med RX:en och med sina närbilds- och vidvinkelmöjligheter. Att ha med 4 objektiv istället överallt var inget alternativ. En hyfsad kombination faktiskt, men 5D:n är stor och tung och bökig. Så mina tankar började vandra mot RX1:an som jag inte vet nått om, eller andra alternativ.

Jag älskar min Panasonic GX1. Liten och lätt men känns ändå som en "riktig" kamera. Har ofta med mig 3-5 objektiv. Tar inte större plats än min gamla eos450 med 17-70.

Och vill jag resa lätt tar jag min Panasonic gf3 med ett 14 mm och ett 45 mm.

Jag kommer nog aldrig köpa "stor" kamera igen.

Det bästa är att jag nästan aldrig lämnar huset utan systemkamera.

Som sagts tidigare: den bästa kameran är den du har med.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Samma

Jag har haft systemkamera i många många år. Flera försök att komma bort från systemkameran har gått så där. MEN, nu har jag hitta hem med en Fujifilm xpro-1 med tre fasta objektiv, 18, 35 och 60 mm. De har sina nackdelar men fördelarna överväger för min del. Numera stannar min 5D mkII hemma med alla sina fantastiska objektiv och FF-sensor och är väl mogen att säljas.
För den bekväme finns också en normalzoom och en telezoom Fuji X.

Jag har haft systemkamera i många många år. Flera försök att komma bort från systemkameran har gått så där. MEN, nu har jag hitta hem med en Fujifilm xpro-1 med tre fasta objektiv, 18, 35 och 60 mm. De har sina nackdelar men fördelarna överväger för min del. Numera stannar min 5D mkII hemma med alla sina fantastiska objektiv och FF-sensor och är väl mogen att säljas.
För den bekväme finns också en normalzoom och en telezoom Fuji X.

Hmm okej, ska läsa på lite om den.

Nackdelen

Hmm okej, ska läsa på lite om den.

Nackdelen jag skrev om avsåg inte objektiven utan kamerans långsamma fokusystem (som för alla spegellösa kameror). Annars är kameran och objektiven av högsta klass. Tom JPEG-filerna är så bra att jag har svårt att överträffa dem via raw-filerna. Det är helt enkelt inte värt besväret att joxa med raw-filerna. Det är dock bra att möjligheten finns att ta till under svåra förhållanden.

Jag gick från 5D mk3 till om-d till 6D. Jag var för bortskämd efter att ha haft 5Dn.

OM-Dn är trevlig men det blev helt enkelt inte samma sak. JAG behövde redigera OM-D bilderna väldigt hårt för att få det resultat jag ville. En del blir frälsta på m43, andra inte...

Min "combo" med D7000, OMD och RX100 tycker jag funkar bra. Jag tar med mig vad jag behöver för dagen. Just nu är favvon OMD med Zuiko 45/1.8. Men det varierar.......

OM-D är grym, där snackar vi inte långsam fokus iaf, just med 45'an är den sjukt snabb. Fotade lite djur igår med telezoom och det gick riktigt bra att t ex få ett head shoot på en tupp som rör sig väldigt snabbt och ryckigt. Följande fokus ingen hit men singel-fokus är ju i klass med de bästa systemkamerorna.

ANNONS