Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nerladdning av bilder till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

mini66

Medlem
När jag laddar ner mina bilder från min EOS 300D, laddas dom inte ner till datorn i den ordningen som dom är tagna. Jag har tre olika minneskort av olika fabrikat och storlek. Det gör ingen skillnad mellan korten. Vad ska jag göra för att komma åt detta problem?
Hälsningar Michael Nilsson

Spelar det ngn roll i vilken ordning bilderna laddas ner?
Eller är problemet ngt annat - tex att de numreras fel, att de sorteras fel i datorns bildvisare etc?

Det samma händer hos mej,men det är ju bara att välja sorteringssätt efter namn i Utforskaren,så ligger bilderna i rätt ordning nästa gång du öppnar mappen t.ex.

Problemet är att de numereras fel. Det är störande tex vid semesterbilder som man vill se/visa i den ordningen de är tagna

mini66 skrev:
...Det är störande tex vid semesterbilder som man vill se/visa i den ordningen de är tagna...

Har du kollat manualen till ditt visningsprogram?
Du kan garanterat visa dem i tid- och datumordning.
Datorn vet ju inte automatiskt i vilken ordning du vill visa bilderna, det måste du berätta för den.

Sedan har du ju inställningsmöjligheter i kameran, lika där - kolla manualen. Kameran vet inte heller automatiskt hur du vill sortera dina bilder.

I mitt program så klickar jag helt enkelt i listen ovanför filerna för att välja sorteringssätt.
Exemplet nedan sorterar i tid- och datumordning.

Det fungerar troligen på samma sätt i ditt program.

Bilagor

• visa.png
    visa.png
    37.4 KB · Visningar: 173
ANNONS