Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni med erfarenhet av 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på vilka inställningar ni kör i kameran när ni fotar i raw, vill ha ut så mkt som möjligt i bildkvalitet men då det finns en uppsjö av inställningar och brusreduceringar i kameran så känns det som jag kanske missat ngt väsentligt..

Jag kör efterarbete i Lightroom
Tacksam för alla tips

Spelar ingen roll

Är lite nyfiken på vilka inställningar ni kör i kameran när ni fotar i raw, vill ha ut så mkt som möjligt i bildkvalitet men då det finns en uppsjö av inställningar och brusreduceringar i kameran så känns det som jag kanske missat ngt väsentligt..

Jag kör efterarbete i Lightroom
Tacksam för alla tips

Fotar du raw spelar dessa inställningar ingen roll. Det är nog detta du missat. Fotar du raw ställer du in alla inställningar i efterhand. Använder du Canons eget program DPP så ligger inställningarna kvar när du öppnar bilden, men du kan ändå ändra i efterhand. Med Lightroom eller Cameraraw så får du neutrala standardinställningar när du öppnar bilden. Brusreducering görs i efterhand och ska bara användas (om man vill) vid jpg.

Låt brusreduceringen i kameran stå på "standard" .. väljer du kraftig så blir bilderna bara oskarpa!

ANNONS
Götaplatsens Foto