Jeppe
Aktiv medlem
sagan skrev:
Varför Olympus valt att göra en liten sensor? nu hänger jag inte riktigt med...sensorn är ju framtagen enligt 4/3-systemet för att kunna göra mindre och lättare objektiv..precis som objektiven är enligt 4/3-standarden...till lägre pris (fast priset är väl inte så lågt dock) sen påstår Olympus iaf att de använder en teknik som utnytjar sensorn bättre (att pixlarna är större än vad sensorstorleken skvallrar om) om det stämmer kan man ju undra...
Ja.. men objektiven är ju inte billiga...Dessutom kunde man ju gjort en större sensor i 4/3 formatet, vilket förstås resulterat i större och tyngra gluggar.. Men nu tror jag personligen att Olympus gjort lite som Nikon... satsat på en liten sensor där bildkvalitén blir lidande i slutänden..
Om utveckligen skall gå mot att ersätta filmens egenskaper, ja då tror jag inte på någon annan lösning än full storlek på sensorn (sen att det är Canon som lyckats bäst, just nu har inget med saken att göra, det kunde lika gärna ha varit Nikon). Alltså bör rimligen system som har en mindre sensor än fullformat ha en tynande tillvaro i framtiden, om de nu inte kommer på någon teknik som gör det möjligt att förvara 15 MP på en liten sensor, utan att ge avkall på kvalitén.
Personligen tycker jag att 4/3 systemet är intressant med de optiska fördelarna som systemet ger, men jag tror inte att det kommer att slå...
sagan skrev:
Nä, det är väl precis tvärtom..det är den med lägst upplösning och mest brus frånsett Sigma SD10.
Precis.. Fast Sigma, som redan med SD9 hävdade att deras foevon motsvarar 9MP har dragit tillbaka sig till motsvarande 6MP numera.. Det kanske stämmer bättre med 9MP i SD10... Men Sigma lever i skuggan av jättarna.