Annons

Ni som varit i HongKong...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Ska iväg dit och funderar på om jag ska ta med teleobjektivet eller ej. Det är stort och framförallt tungt (150-500mm) och frågan är hur mycket jag kommer att behöva det.

Ni som har varit i Hong Kong, har ni behövt använda teleobjektiv mycket? Är det urdumt att lämna det hemma?

Antingen köper jag en större kameraväska och släpar med det överallt i över en vecka (kommer inte våga lämna det på rummet) och får både nackspärr och ryggskott, eller så lämnar jag det hemma och får antagligen gräma mig över de bilder jag aldrig kunde ta... Hur hade ni gjort? Jag borde ta med det va? Nåt säger mig att det kan bli användbart uppe på Victoria Peak... Och en bra väska borde ju fördela vikten ganska bra ändå.
De andra objektiven som kommer med är 10-20mm, 105mm + en 18-70mm.

Sen är det det här med flygningen, borde jag ta med kopior på kvitton på all kamerautrustning så de inte tror att jag köpt den nere i Kina och måste betala tull osv på den?
Har aldrig gjort det innan, men den här gången är det mer grejer som följer med också.
 

geronimo13

Aktiv medlem
Ska iväg dit och funderar på om jag ska ta med teleobjektivet eller ej. Det är stort och framförallt tungt (150-500mm) och frågan är hur mycket jag kommer att behöva det.

Ni som har varit i Hong Kong, har ni behövt använda teleobjektiv mycket? Är det urdumt att lämna det hemma?

Antingen köper jag en större kameraväska och släpar med det överallt i över en vecka (kommer inte våga lämna det på rummet) och får både nackspärr och ryggskott, eller så lämnar jag det hemma och får antagligen gräma mig över de bilder jag aldrig kunde ta... Hur hade ni gjort? Jag borde ta med det va? Nåt säger mig att det kan bli användbart uppe på Victoria Peak... Och en bra väska borde ju fördela vikten ganska bra ändå.
De andra objektiven som kommer med är 10-20mm, 105mm + en 18-70mm.

Sen är det det här med flygningen, borde jag ta med kopior på kvitton på all kamerautrustning så de inte tror att jag köpt den nere i Kina och måste betala tull osv på den?
Har aldrig gjort det innan, men den här gången är det mer grejer som följer med också.

Jag hade lämnat det hemma. Finns inte så mycket teleobjekt i hongkong. Bara tungt att släpa på. Du behöver inte ta med kvitton. Jag hade vågat lämna det på rummet. Kriminaliteten i hongkong är låg ingen fara alls att vara ute på kvällar. Finns ficktjuvar som i alla andra städer dock så va uppmärksam.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Du behöver INTE långt tele i HK! Jag har varit där ett otal ggr och aldrig saknat ett längre tele. Upp till kanske 120 eller 135 kan vara lite användbart men annars är det mer åt vidvinkelhållet som gäller. Alltng är stort och finns på nära håll. En ljusstarkt glugg kan vara bra för fina kvällsbilder.
Inga kvitton behövs. I värsta fall får du väl visa tullen dessa i efterhand om de skulle vara intresserade. Det har inte hänt mig någon gång på ett tjugotal resor.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Tack för svaren allihop! Jo, 500 är verkligen långt (nästan löjligt att gå omkring med bland en massa skyskrapor), men det är ju 150-500 så jag tänker på om jag behöver de där 150 millimetrarna... Jag har ett kit-teleobjektiv på 75-300 mm men det har verkligen usel skärpa, så då tar jag ju hellre det större.

Vi kommer antagligen att åka till Kanton och Macao när vi ändå är där nere också - inga "telemotiv" där heller? Vet inte om vi gör nån annan utflykt heller. Är inte intresserad av att ta kort på folk utan det är mer om man kommer upp på nån höjd och ser nåt fint långt bort;)

Har inte kunnat bestämma mig riktigt än. Som ni säger så kommer jag antagligen aldrig få användning för det (brukar ju inte använda tele i storstäder annars), men tänk om... Jag får väl helt enkelt packa ner allt hemma och prova och se hur mycket det väger och bestämma då.
Om jag inte tar med det så kanske jag i värsta fall hittar nåt billigt kortare tele där nere.

Skönt att man inte behöver ta med kvitton, då struntar jag i det.

En fråga om stativ. Det tänkte jag släpa med mig ett eftersom jag vill ta mycket kvällsbilder och jag har lämnat det hemma på alldeles för många resor för att göra samma misstag igen. I London kan ju poliserna bli väldigt misstänksamma när det gäller stativ, men hur är det i Hong Kong? Tänkte fota skyline'n och allt det, men även inne i stan osv.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Inga problem med stativ i HK. Möjligen lite trångt på vissa ställen bland alla andra stativ :)

Tack för svaren allihop! Jo, 500 är verkligen långt (nästan löjligt att gå omkring med bland en massa skyskrapor), men det är ju 150-500 så jag tänker på om jag behöver de där 150 millimetrarna... Jag har ett kit-teleobjektiv på 75-300 mm men det har verkligen usel skärpa, så då tar jag ju hellre det större.

Vi kommer antagligen att åka till Kanton och Macao när vi ändå är där nere också - inga "telemotiv" där heller? Vet inte om vi gör nån annan utflykt heller. Är inte intresserad av att ta kort på folk utan det är mer om man kommer upp på nån höjd och ser nåt fint långt bort;)

Har inte kunnat bestämma mig riktigt än. Som ni säger så kommer jag antagligen aldrig få användning för det (brukar ju inte använda tele i storstäder annars), men tänk om... Jag får väl helt enkelt packa ner allt hemma och prova och se hur mycket det väger och bestämma då.
Om jag inte tar med det så kanske jag i värsta fall hittar nåt billigt kortare tele där nere.

Skönt att man inte behöver ta med kvitton, då struntar jag i det.

En fråga om stativ. Det tänkte jag släpa med mig ett eftersom jag vill ta mycket kvällsbilder och jag har lämnat det hemma på alldeles för många resor för att göra samma misstag igen. I London kan ju poliserna bli väldigt misstänksamma när det gäller stativ, men hur är det i Hong Kong? Tänkte fota skyline'n och allt det, men även inne i stan osv.
 

iBoat

Aktiv medlem
Teleobjektiv används ju inte BARA för att komma nära. Man kan få snygga effekter i stadsmiljöer när perspektivet blir hoptryckt som det blir med långa brännvidder. Att säga att det "inte behövs" i HK tycker jag är lite fel.

Åker snart till Peking och Qingdao och min väska kommer definitivt att vara sprängfylld med allt från 14 mm till 400 mm plus dator och annat. Min största oro är att kameraväskan väger väldigt mycket och den ska gå som handbagage är det tänkt.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ett EF 70-200 mm f/4L IS USM är litet och med lagom räckvidd i många sådana samhällen.
jo, men eftersom tjejen som frågar även har ett 105mm och ett 18-70 så torde hon köra Nikon och då hjälper inte den gluggen alls även om den är fin som fan.

Jag har aldrig känt telebehov i städer, räckt utmärkt med 100-135mm på fullformat, och kör man kropp så räcker ju ännu kortare.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag håller med Leif! Användadet måste rimligen sättas i proportion till vad grejen väger och supertelen väger bra mycket för att passa på en stadsresa. Kortare telen räcker långt.

jo, men eftersom tjejen som frågar även har ett 105mm och ett 18-70 så torde hon köra Nikon och då hjälper inte den gluggen alls även om den är fin som fan.

Jag har aldrig känt telebehov i städer, räckt utmärkt med 100-135mm på fullformat, och kör man kropp så räcker ju ännu kortare.
 

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
Jag var där för ett par veckor sedan och jag saknade inte tele (hade bara mitt 24-70 med mig). Uppe på The Peak var det snarare mer vidvinkel jag saknade.
 

whynot

Aktiv medlem
Ni som har varit i Hong Kong, har ni behövt använda teleobjektiv mycket? Är det urdumt att lämna det hemma?
Maxa handbagaget, grejor gör inte mycket nytta hemma...

Att inte ta med betyder på ett ungefär som att i större städer än Uppsala behövs inte teleobjektiv (om man inte är fågelintresserad).

Det finns säkra utrymmen på hotellet att deponera det du inte behöver "i dag/för den här utflyckten". Hongkong är dessutom en betydligt tryggare plats än många platser i Sverige.

Nog har jag hittat många av ställen där som ett tele skulle sitta som en smäck, t.ex. panoramabilder från The peak, hamn och båttrafik, de oändliga köerna med dubbeldäckare, byggnadställningarna av bambu...

Sen kommerhar du sanolikt oftast att bära runt grejor med mer bildvinkel, om inte annat så för vikten.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En sak jag tycker du absolut inte skall missa i HongKong är de små fiskebyar som ligger bortom "storstaden". Kolla vilka bussar som finns, och åk omkring ute "i spenaten". Jag har åkt omkring där lite, och jag kände mig inte det minsta hotad. Å andra sidan så var det 1991, så det har ju hunnit ändras...
 

Mánadís

Aktiv medlem
jo, men eftersom tjejen som frågar även har ett 105mm och ett 18-70 så torde hon köra Nikon och då hjälper inte den gluggen alls även om den är fin som fan.

Jag har aldrig känt telebehov i städer, räckt utmärkt med 100-135mm på fullformat, och kör man kropp så räcker ju ännu kortare.
Nix, jag har Sony:) 18-70 är Konica Minolta kitobjektiv (ganska bedrövligt) och 105'an är Sigma.

Till alla: ni har nog övertalat mig i alla fall, tror jag tar med telet. Man ångrar bara det man inte gör, som sagt:)
 

Mx-Erik

Aktiv medlem
En fråga om stativ. Det tänkte jag släpa med mig ett eftersom jag vill ta mycket kvällsbilder och jag har lämnat det hemma på alldeles för många resor för att göra samma misstag igen. I London kan ju poliserna bli väldigt misstänksamma när det gäller stativ, men hur är det i Hong Kong? Tänkte fota skyline'n och allt det, men även inne i stan osv.
En fråga för att stilla min nyfikenhet. Vad har polisen emot kamerastativ i London? :)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Jag tror det har nåt med hela den här terroristgrejen att göra... De ska tydligen vara väldigt misstänksamma, speciellt om man fotar byggnader som parlamentet osv. Sen kanske det beror på hur misstänkt man ser ut i övrigt också;)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Handbagage...

Handbagage måtten är ju 55x40x20. Den väskan jag har är under 55 och 40, men den är 27 cm tjock... Hade ni testat att åka med den ändå? Saken är ju den att reglerna finns av en anledning också.
Har aldrig nånsin under mängder med resor varit med om att de velat kola handbagaget, men det skulle bara fattas att de gör det nu.

Hur hade ni gjort?
 
ANNONS