Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 18-70 / 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)

thorseye

Medlem
Jag har letat runt en del men inte hittat någon riktig klarhet i det här, så jag startar en ny tråd.

Har i drygt ett år haft en D80 med kitobjektivet 18-70mm. Hela paketet blev stulet för någon månad sen, och nu när jag fått tillbaka lite pengar på försäkringen tänkte jag införskaffa en ny kamera. Förmodligen blir det en D80 igen, jag var helnöjd med den.

Just nu är det kampanj på flera ställen, där man får med 18-135mm objektivet till ett schysst pris. Tänkte höra lite om någon har koll vad som skiljer 18-70mm och 18-135mm objektivet (förutom brännvidden).

Är 18-135 sämre på något sätt, eller kan jag köpa det kitet utan att känna att jag har gjort ett nerköp mot utrustningen jag hade tidigare?

Jag hade D70 med 18-70 tidigare och har en D80 med 18-135 nu.

Det jag upplever som skillnad är kvalitetskänslan. Det är ingen enorm skillnad, men t.ex. fokuseringsringen har inte samma "smäck"-känsla, hoppas uttrycket inte är lokalt skånskt så du förstår vad jag menar.
I övrigt har det samma tysta fina autofokus som 18-70.

Jag ångrar inte alls mitt byte. Den extra tillgängliga brännvidden är välkommen om man som jag fotar på resor och lite sporadiskt på stan utan någon speciell plan, skönt att slippa byta objektiv hela tiden...

ANNONS
Götaplatsens Foto