Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikkor 28-70/2,8 D
- Trådstartare Falumas
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Jag har nu fått hem objektivet, det har visst åkt i backen. Zoomringen kärvar lite mellan 28 och 35 och så är det en skada på ytskiktet alternativt repa på bakre linsen.
Efter att ha tagit ett gäng bilder har jag inte lyckats se att repan på den bakre linsen försämrar bildkvaliteten. Vilka test bör jag göra för att testa objektivet och vid vilka tillfällen bör repan ha som störst inverkan på bildkvaliteten?
/Karl
Efter att ha tagit ett gäng bilder har jag inte lyckats se att repan på den bakre linsen försämrar bildkvaliteten. Vilka test bör jag göra för att testa objektivet och vid vilka tillfällen bör repan ha som störst inverkan på bildkvaliteten?
/Karl
Bilagor
Helmetrock
Aktiv medlem
Motljus är väl det som får repor och annat att synas som tydligast?
Om det blir problem ska det visst vara bra att måla i repan med en svart penna, det gör att inget ljus sprids från den.
Om det blir problem ska det visst vara bra att måla i repan med en svart penna, det gör att inget ljus sprids från den.
Falumas
Aktiv medlem
Idag har solen stått som spön i backen så motljuseffekten kunde testas. Mycket riktigt framkom problem.
Jag märker också av att jag kört ett styrkepass idag då jag sprungit omkring med objektivet på kameran, det är rätt stor skillnad mot 70-210f4 och 28-85f3-5-4.5 som jag brukar använda.
Svampen som syns bättre på utsnittet i bild 2 ur bild 1 finns inte på min fasad och verkar vara effekten av skadan på bakre linsen.
/Karl
Jag märker också av att jag kört ett styrkepass idag då jag sprungit omkring med objektivet på kameran, det är rätt stor skillnad mot 70-210f4 och 28-85f3-5-4.5 som jag brukar använda.
Svampen som syns bättre på utsnittet i bild 2 ur bild 1 finns inte på min fasad och verkar vara effekten av skadan på bakre linsen.
/Karl
Bilagor
Falumas
Aktiv medlem
endast gud och Lasses kameraservice kan svara på en sådan svår fråga
eftersom du sitter som du sitter gå upp på alptoppen och ring Lasse på måndag morgon
Gud är upptagen med att se till att Canons skaffar sig en ny sensorlinje som inte brusar.Ett tips, sätt lite svart färg på skadan av det bakre lins elementet så ordnar det sig.
Lasse är nog enklare att få tag på en gud så jag provar att kontakta honom. Jag skall upp och hälsa på min bror som verkar bo ett par stenkast från Lasses så men lite tur kan man boka in en tid hos honom.
Ska prova med en penna så länge.
/Karl